• pralinen86

Hur mycket vatten bör man dricka?

Jag är gravid i vecka 17 och är sedan länge dålig på att dricka vatten. Det är inte ofta jag blir törstig, så därför glömmer jag bort att dricka.
    Någon som vet hur mycket vatten man bör dricka under den här tiden i graviditeten och framåt. Satt och funderade på det här med att fostervattnet byts ut flera gånger per dygn osv. Det bör väl innebära att jag måste dricka den mängden vatten som byts ut, plus det jag behöver för egen del. Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Hur mycket vatten bör man dricka?
  • La Lola

Har aldrig hört att man måste dricka en viss mängd vatten.
    Man ska dricka när man är törstig.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • pralinen86

Jag skulle få vätskebrist om jag bara dricker när jag är törstig. Det finns ju rekommendationer för icke gravida om ungefär hur mycket man bör dricka per dag...

• La Lola
    pralinen86 skrev 2012-07-20 15:24:40 följande:
    Jag skulle få vätskebrist om jag bara dricker när jag är törstig. Det finns ju rekommendationer för icke gravida om ungefär hur mycket man bör dricka per dag...
    Dricker du aldrig något annat menar du?
  • Súdamerika

Det är väldigt giftigt att dricka stora mängder vatten så ta det väldigt lungt. Att dricka nån liter för mycket under en dag är en säker död, och springa runt och smådricka är också farligt, även då riskerar man vattenförgiftning.

Förlovad till min Jaded och hennes byst! :D :D
  • pralinen86
    La Lola skrev 2012-07-20 15:27:04 följande:
    Dricker du aldrig något annat menar du?
    Jag förstår inte riktigt vad du menar...
    Jag blir inte törstig särskilt ofta, men vet att jag måste dricka ändå för annars får jag inte i mig tillräckligt med vatten. Vissa dagar har jag bara druckit när jag varit törstig och då har jag fått vätskebrist.
    Súdamerika skrev 2012-07-20 15:28:33 följande:
    Det är väldigt giftigt att dricka stora mängder vatten så ta det väldigt lungt. Att dricka nån liter för mycket under en dag är en säker död, och springa runt och smådricka är också farligt, även då riskerar man vattenförgiftning.
    Problemet för mig är ju inte att jag dricker för mycket...
  • La Lola
    pralinen86 skrev 2012-07-20 15:33:46 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar...
    Jag blir inte törstig särskilt ofta, men vet att jag måste dricka ändå för annars får jag inte i mig tillräckligt med vatten. Vissa dagar har jag bara druckit när jag varit törstig och då har jag fått vätskebrist.
    Aldrig kaffe, te, läsk, juice etc?
  • Ellaria
    Súdamerika skrev 2012-07-20 15:28:33 följande:
    Men sluta skrämma folk. Så är det verkligen inte. Njurarna kan ta hand om ungefär en liter vatten i timmen, det är när du KRAFTIGT överstiger detta som det ligger risk för förgiftning.
    You know nothing, Jon Snow
  • Viktors älskling

• Súdamerika
    Ellaria skrev 2012-07-20 15:36:30 följande:
    Men sluta skrämma folk. Så är det verkligen inte. Njurarna kan ta hand om ungefär en liter vatten i timmen, det är när du KRAFTIGT överstiger detta som det ligger risk för förgiftning.
    You know nothing, Jon Snow

För normalt folk ja, för folk som förbrukar vatten eller är sjuka eller unga är riskerna betydligt större.
  • Súdamerika
    Viktors älskling skrev 2012-07-20 15:37:46 följande:

Nej, då har man redan drabbats av vätskebrist. Det ska man förhindra.
Svar på tråden Hur mycket vatten bör man dricka?