• Anonym (TS)

Badsemester - mens - tampong funkar ej!?

Åker på lördag på solsemester till Medelhavet. Har inte fått tillbaka min mens sen förlossningen för drygt ett år sen vilket är jätteskönt men jag har senaste månaden känt att den är på g utan att den kommit än. Nu senaste dagarna så har det molat mer och mer och det vore så himla typiskt om den dök upp nu när vi ska åka.

Det som är riktigt jobbigt är att jag inte kan använda tampong pga framfall av främre slidväggen, den glider liksom ut och man kan ju inte bada med binda, menskopp har jag testat och funkar tyvärr inte. Nån som varit i liknande situation och har tips att ge? Eller bara någon superidé som jag inte kommit på?

• Svar på tråden Badsemester - mens - tampong funkar ej!?
  • Anonym

Ääh, va fasen. 
    Det är väl bara att skippa binda och tampong.
    I vattnet kommer det ju sköljas bort i alla fall. 

• Anonym (Menso)

Det finns ju tabletter (gulkroppshormon) som skjuter upp mensen. Går att få utskrivet på vårdcentral.
    Du tar dem 3-4 dagar innan mensen förväntas bryta ut..
    Även om du inte vet när mensen förväntas komma så kan det ju vara smart att prova.

• Anonym

Primolut-nor heter de förresten.

• Selaine

Jag skulle kört på svart underdel och sen bada snabbt och sedan byta om till kläder och använda binda.

• Anonym

Samma sak hände mig för några veckor sedan. Mensen kom samma dag som vi skulle till Italien.. Fick helt enkelt vänta med att bada några dagar då jag inte hade några tamponger med mig. Det där med tabletter lät jättesmart ju, tycker du ska testa det.

• Anonym

Har du testat olika tampongmärken, så att det inte bara var en sort som inte passar?

• Anonym (Binda)

Fick mens på Mallis förra sommaren. Använder bara binda, gillar inte tampong. Bytte snabbt om till mörka bikinitrosor och badade ändå i havet, dock inte i poolen första dagarna. Efter badet hade jag binda, vanliga trosor och små shorts.  

• Anonym (TS)

Tack för alla svar!

Åker imorgon så tyvärr hinner jag inte testa gulkroppshormonet men det var en väldigt bra idé annars!

Vi har två små kids så det är nog enbart pool vi badar i (ingen bra badstrand i närheten) så i värsta fall får jag hålla mig lugn de första dagarna och sen testa om det går. Känns ju så där om babypoolen blir rosa liksom..

Än så länge har den inte dykt upp så jag håller tummarna!      

• Marre79

Men ni som badar utan tampong vid mens kan väl inte blöda så mycket?? Annars är det ju jätteäckligt!! Tycker ni att det är ok att kissa i vattnet oxå?

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-07-20 11:26:15 följande:
    Tack för alla svar!

Åker imorgon så tyvärr hinner jag inte testa gulkroppshormonet men det var en väldigt bra idé annars!

Vi har två små kids så det är nog enbart pool vi badar i (ingen bra badstrand i närheten) så i värsta fall får jag hålla mig lugn de första dagarna och sen testa om det går. Känns ju så där om babypoolen blir rosa liksom..

Ring ner till din vårdcentral eller närakut. Det är en hel del som ringer i sista sekund och får ett recept på tabletter för att skjuta upp mensen. Fråga kan man ju liksom alltid göra
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-07-20 11:26:15 följande:
    Tack för alla svar!

Har du aldrig badat i badkaret utan tampong eller andra grejer när du har mens?
    Det är omöjligt att färga vattnet..
  • Anonym (Uhu)
    Marre79 skrev 2012-07-20 16:07:55 följande:
    Men ni som badar utan tampong vid mens kan väl inte blöda så mycket?? Annars är det ju jätteäckligt!! Tycker ni att det är ok att kissa i vattnet oxå?

Med alla ungar som kissar i vattnet så skulle jag vara livrädd för att bada i det utan tampong.
  • Anonym
    Anonym (Uhu) skrev 2012-07-20 18:22:19 följande:
    Med alla ungar som kissar i vattnet så skulle jag vara livrädd för att bada i det utan tampong.
    ????
    Hur tänkte du som nu? 
  • Anonym (Uhu)
    Anonym skrev 2012-07-20 18:24:57 följande:
    ????
    Hur tänkte du som nu? 
    Har det undgått dig hur infektionskänslig man är under mensen?
  • Anonym
    Anonym (Uhu) skrev 2012-07-20 18:32:06 följande:
    Har det undgått dig hur infektionskänslig man är under mensen?
    Och då badar man med en tampong som suger upp allt guckvatten istället?
    Stålande! Face, meet palm 
  • Anonym (Uhu)
    Anonym skrev 2012-07-20 18:39:00 följande:
    Och då badar man med en tampong som suger upp allt guckvatten istället?
    Stålande! Face, meet palm 
    Men hjälp! Ytterligare en fjortis som tycker att den lärt sig ett coolt nytt uttryck på FL;  "Face, meet palm " Moget. Kom tillbaka när du lärt dig sätta ihop fullständiga meningar.

I övrigt så ger vårdguiden finfin rekommendation ang tampong och bad: http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Befruktning/Menstruation/ 

Saxar ut delen om bad (hjälper inte TS men kanske någon annan):
    Kan man bada?

När du har mens kan du bada i sjöar och hav precis som vanligt, men var noga med hygienen. Använder du tampong kan den sitta i när du badar, men byt tampong när du badat färdigt. Du kan även duscha som vanligt vid menstruation.

• Anonym
    Anonym (Uhu) skrev 2012-07-20 18:42:15 följande:
    Men hjälp! Ytterligare en fjortis som tycker att den lärt sig ett coolt nytt uttryck på FL;  "Face, meet palm " Moget. Kom tillbaka när du lärt dig sätta ihop fullständiga meningar.

I övrigt så ger vårdguiden finfin rekommendation ang tampong och bad: www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Befruktning/Men...

Saxar ut delen om bad (hjälper inte TS men kanske någon annan):
    Kan man bada?

När du har mens kan du bada i sjöar och hav precis som vanligt, men var noga med hygienen. Använder du tampong kan den sitta i när du badar, men byt tampong när du badat färdigt. Du kan även duscha som vanligt vid menstruation.

Va inte så aspie, seriöst, ta ett chillpill. Väldigt moget att skriva "moget" fö 
    Om man är rädd för infektionsrisken om manbadar så är det väl ändå lite bakåtvänt att påstå att man ska använda någon som man definitivt fångar upp badvattnet? Eller är det bara jag?? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-20 18:49:17 följande:
    Va inte så aspie, seriöst, ta ett chillpill. Väldigt moget att skriva "moget" fö 

Om man är rädd för infektionsrisken om manbadar så är det väl ändå lite bakåtvänt att påstå att man ska använda någon som man definitivt fångar upp badvattnet? Eller är det bara jag?? 

Håller med uhu - tagga ner lite. Tänk på att vi är i känsliga rummet.

Som svar på din fråga. Jag skulle hellre bada med tampong i pool än utan. Tampongen suger precis som du säger in en viss del av badvattnet men den skyddar ju samtidigt lite. Det är ju inte så att den ligger som en tvättsvamp och försöker suga upp allt vatten i poolen. De av oss som badat med tampong kan nog samtliga rapportera att tampongen är ganska torr när du tar ut den.

Hellre att tampongen stoppar vattnet än att det går in på oskyddade slemhinnor under mens.
  • Mamma SL
    Anonym skrev 2012-07-20 19:22:31 följande:
    Håller med uhu - tagga ner lite. Tänk på att vi är i känsliga rummet.

Som svar på din fråga. Jag skulle hellre bada med tampong i pool än utan. Tampongen suger precis som du säger in en viss del av badvattnet men den skyddar ju samtidigt lite. Det är ju inte så att den ligger som en tvättsvamp och försöker suga upp allt vatten i poolen. De av oss som badat med tampong kan nog samtliga rapportera att tampongen är ganska torr när du tar ut den.
    Hellre att tampongen stoppar vattnet än att det går in på oskyddade slemhinnor under mens.
    Därför man har menskopp. Jag har badat med tampong innan jag hittade menskopp och den var inte torr efteråt, nu badar jag visserligen inte som en normal vuxen utan mer som mina barn, överallt, hursomhelst och hela tiden.
    Marre79 skrev 2012-07-20 16:07:55 följande:
    Alltså i havet gör det ju inget, finns så mycket annat guck där+att det är så otroligt mycket vatten så lite kiss, ja det är ju bara en piss i havet:)
  • Anonym (TS)

Hemma från semestern och på allra sista dagen, samma morgon som vi skulle åka hem så dök mensen upp. Kunde inte blivit bättre! Nu önskar jag bli gravid igen så man slipper eländet ett par år till. 

Tack för alla tips! 

Svar på tråden Badsemester - mens - tampong funkar ej!?