• Tainted

Ren tvätt luktar surt. VARFÖR?

Blir galen snart, hälften av tvätten luktar riktigt surt trots att jag använder gott om både tvätt och skäljmedel, samt lufttorkar på "dubbla hängsnören" så det inte e för tätt ihop.. vad gör jag för fel? tvättmaskinen har jag haft i ca 2-3 år utan tidigare problem

• Svar på tråden Ren tvätt luktar surt. VARFÖR?
  • Nasrin

Prova Häll en flaska ättika på tvätten o tvätta sen som vanligt i maskin.

• kajsaklara

Du kan även köra en tom 95gradig maskin för att spola rent. Kanske att man ska ha i vittvättmedel också :)

• Eva Fa

Jag tycker också ett en del saker luktar ofta bomullsplagg och jeans och tror det snarare beror på hur plaggen har behandlats vid tillverkning.

• Tainted

aldrig vart medo m det tidigare men nu ca 2 månader sedan så var det först ett par handukar som började lukta surt.. och nu även en del 40C tvätt :/

• GAGA

Kör en tom maskin på 95 grader. Häll i lite ättika när vattnet sprutar i tvättmedelsfacket. Låt den sen stå öppen och vädra. Lycka till. (Detta kan vara bra att göra emellanåt)

• Coyote

Kör tvättmaskinen tom på 90 grader, torka rent i alla gummidetaljer du kan hitta, gör rent alla filter. Kör en tvätt med handdukarna som luktar med tvättmedel och en halv dl Perstorps Ättika (i tvättboll) så ska det nog ordna sig. All tvätt som luktar surt tvättar du med lite ättika så luktar de gott igen. Men skippa sköljmedel ett tag, så du känner att tvätten luktar rent.

• Miss P71

Låter du tvätten torka helt så det inte är så att den inte är helt torr innan du lägger in den i skåpen. Har själv råkat lägga in handdukar i skåpet som inte varit helt torr.. sedan när jag använt dem så har de luktat lite surt.

• Tainted

Körde en intensivtvätt på 2.5h med ett par handdukar bara i 95C igår, dom luktade inget sen :) Gjorde även rent tvättmedelsfack, gummiringen och tömde filtret men där satt det ju inget ändå. Ska köra ättikstricket om det nu är så att det kommer tillbaka!
    Ställer mig dock lite tveksam till det, kommer inte all tvätt lukta ättika sen? Den lukten är väl grymt svår att bli av med? 

Svar på tråden Ren tvätt luktar surt. VARFÖR?