• Romantica1981

Glapp mellan anställning och arbetslöshet = sänkt SGI

Jag blev arbetslös i juni oc h får inte börja stämpla förrän i nästa vecka pga ferielön. Jag ringde in och anmälde mig som arbetssökande första helgfria vardag efter avslutad tjönst, men blev nekad. De bokförde dock inte detta samtal. Jag skrev in mig på AF dagen efter då det var första dagen som lokalkontoret hade öppet. Vad händer med min SGI? Drabbas jag av AF slarv eller kan ett utdrag från telefonbolaget hjälpa mig?

• Svar på tråden Glapp mellan anställning och arbetslöshet = sänkt SGI
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du har haft ett arbete 6 månader eller mer så omfattas du av en efterskyddstid på tre månader som innebär att du inte behöver ställa dig som arbetssökande i direkt anslutning efter avslutat arbete.
    Din SGI är skyddad eftersom du redan nu är anmäld hos Arbetsförmedlingen.

Med Vänlig Hälsning

Andrè/Handläggare 

• Romantica1981

Eftersom min anställning började i slutet av januari och avslutades i juni kommer jag inte riktigt upp i 6 månader, men jag har varit schemalagd timanställd hos samma arbetsgivare under okt-dec förra året. OMfattas jag ändå av garantin?

• Försäkringskassan

Hej,

Jag skulle rekommendera att du ringer in till oss på 0771-524 524 så att vi kan utreda om vad som gäller för just dig.

Generellt sett så skyddar man sin SGI (sjukpenninggrundande inkomst) när det inte finns en enda dags glapp mellan sista dag arbetsdag (om detta varat kortare tid än 6 månader), och första dag man står inskriven som aktivt arbetssökande.

Om du är gravid eller har barn kan man omfattas av andra sätt. Här kan du läsa mer om det.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande
    _inkomst/

Hälsningar
    Anders, handläggare 

• Romantica1981

Har nu varit i personlig kontakt med FK. Tänk på att inte ens röda dagar tillåts... de anses som glapp. Och till alla er lärare där ute. Anmäl er första arbetslösa dagen... trots ferielön!

Svar på tråden Glapp mellan anställning och arbetslöshet = sänkt SGI