pojke lever i misär, vad gör vi?
Hej
Min son går i samma fotbollslag som en pojke som är supergullig och trevlig, hans mamma är också trevlig och social och verkar normal. Min son gick hem till dem för att leka och när jag skulle hämta honom blev jag ledsen för pojkens skull för jag tycker han lever i misär.
Han är 10 år (ca 150 cm lång) och sover i en pytteliten växasäng. Det är extremt smutsigt och stökigt smutsdisken är staplad i hela köket, kaninbajs lite här och var pga 8 kaniner..... det är fullt med gamla tidningar och bråte, det står en massa cyklar och en trasig diskmaskin mitt i vardagsrummet.... han går i samma kläder ofta och behöver vekligen klippa sig, deras badkar är fullt med bråte, balkongen är full med djurburar och smuts, alla möbler ser trasiga och gamla ut och är överfulla med saker man kan knappt ta sig fram pga att ders hem påminner om serien om folk som "samlar" utan att jag överdriver.
Mamman är ensam med den här pojken som är hennes enda barn. Jag tycker hon verkar vara en varm och bra mamma med en fin relation till sin son.
Vi har gett pojken en fin cykel, hjälm, lite pengar. Vi funderar på hur vi ska göra för att det ska få plats en säng som vi vill skänka. Jag kan inte erbjuda mig att städa då jag inte vet var man ska börja. Vet inte hur vi kan hjälpa den här pojken ytterligare. Socialen är väl enda vägen, eller ska jag kontakta lärare/kurator på hans skola?