• Merrygoaround

Bör alla få rösta?

Världen består av en grå korkad massa. Det är välkänt att folk är idioter. Många vet inte sitt eget och andras bästa. På tok för många är lågutbildade och ointresserade av samhälle och poltik. Många hetsar upp sig på små saker och enskilda frågor i samhället och glömmer helheten och begriper inte konsekvensen av sina val.

Så frågan lyder: bör alla få rösta? Är det verkligen ansvarstagande att låta vilken idiot som helst påverka ett samhälle? Om idioterna är många (som de faktiskt är) så kan deras val innebära mycket negativt i samhället om de får sin vilja igenom.

Är det inte bättre att ett land styrs av en högutbildad elit? Är det inte bättre att det styrs av människor som har ägnat stor del av sitt liv just med nationalekonomi, försvar, social politik och vårdpolitik - och av människor som har ägnat många år att studera och analysera dessa saker? Är det inte bättre att folk som vet och kan får styra, istället för de som inte vet och inte kan?

• Svar på tråden Bör alla få rösta?
  • Miss P71

Tycker du har helt fel. tycker att alla ska få ha sin rätt till att rösta. Man behöver inte vara en smartare person för att man har en högutbildning.

• April barn

Japp alla vänster hållare borde förbjudas

Nej såklart alla måste ha rösträtt!! Klart det är tråkigt när ointresserade bara röstar på vad som helst utan att sätta sig in men så är det bara, ett samhälle utan rösträtt vore verkligen inte bra.

• Froststar

Nej alla borde inte få røsta. Men nej, någon "høgutbildad elit" skulle inte heller fått vara ensamma om att røsta. Och absolut inte politiker, de har oftast inte en susning om någonting.

• Miss P71
    Froststar skrev 2012-07-20 00:17:31 följande:
    Nej alla borde inte få røsta. Men nej, någon "høgutbildad elit" skulle inte heller fått vara ensamma om att røsta. Och absolut inte politiker, de har oftast inte en susning om någonting.

Vem tycker du borde få rösta då?? NyfikenSkrattande
  • stresss

Bara dom som röstar som jag borde få rösta eftersom det då är uppenbart att de inte är idioter!

• SweeneyTodd

Ingen under ett IQ på 100 ska få rösta. Det gör mig riktigt rädd att efterblivna får rösta. 

• Miss P71
    SweeneyTodd skrev 2012-07-20 00:28:26 följande:
    Ingen under ett IQ på 100 ska få rösta. Det gör mig riktigt rädd att efterblivna får rösta. 
    Då hoppas jag av hela mitt hjärta att du aldrig får ett barn som blir efterbliven eller på något sätt hanikappad.
  • Queenie70

Jag börjar vara benägen att tycka att detta med allmän rösträtt inte är en god ide. Men det kanske borde vara nåt slags intagningssystem för rösträtten. Där man måste visa att man förmår ta till sig och processa information , har slutledningsförm

• SweeneyTodd
    Miss P71 skrev 2012-07-20 00:34:29 följande:
    Då hoppas jag av hela mitt hjärta att du aldrig får ett barn som blir efterbliven eller på något sätt hanikappad.
    Jag menar inte ''vetenskapligt'' efterblivet. Normala personer som INTE har DS, eller liknade snackar jag om. Alltså, en normal, ICKE-handikappad person snackar jag om. När jag pratar om efterblivna pratar jag om normala, som inte är efterblivna på ''riktigt'' utan som jag tycker är efterblivna.

• Queenie70

Jag börjar vara benägen att tycka att detta med allmän rösträtt inte är en god ide. Men det kanske borde vara nåt slags intagningssystem för rösträtten. Där man måste visa att man förmår ta till sig och processa information , har slutledningsförmåga, kan tänka i större perspektiv etc. Det verkar helt enkelt inte bli bra när vilket slöddersom helst får rösta. Behöver jag säga mer än "drag under galoscherna" folk är pinsamma och korttänkta.

• SweeneyTodd
    Miss P71 skrev 2012-07-20 00:34:29 följande:
    Man räknas som normalintelligent om man har IQ på 90, märk väl att jag skrev 100. Jag känner jättemånga knäppgökar, retards,de är alla normala och har inte något handikapp. Tanken på att de får rösta gör mig rädd. 
  • Daddy  Cool
    Merrygoaround skrev 2012-07-19 23:59:31 följande:
    Är det inte bättre att ett land styrs av en högutbildad elit? Är det inte bättre att det styrs av människor som har ägnat stor del av sitt liv just med nationalekonomi, försvar, social politik och vårdpolitik - och av människor som har ägnat många år att studera och analysera dessa saker? Är det inte bättre att folk som vet och kan får styra, istället för de som inte vet och inte kan?
    Hur ska man välja ut de personer som ska ingå i den styrande eliten? Vem ska göra det valet?

• Tow2Mater
    Merrygoaround skrev 2012-07-19 23:59:31 följande:
    Världen består av en grå korkad massa. ....

Så frågan lyder: bör alla få rösta?
    Världens grå massa röstar inte i Sverige, bara typ Svenska medborgare gör det.

Skulle helst se att bara de med en inkomst och som betalar skatt fick rösta.
  • Froststar
    Miss P71 skrev 2012-07-20 00:26:02 följande:
    Vem tycker du borde få rösta då?? Nyfiken

Det ær væl inte så många jag exkluderat just i det inlægg de citerade? Åldersgrænsen hade jag velat se højas till minst 23. Sedan skulle det åtminstone finnas ett minimikrav att folk kan bearbeta information, tænker logiskt, har eN viss analytisk førmåga och førstår hur vårt samhælle ær uppbyggt. En bra børjan t.ex. Ær att de som inte førstår vad bidragsfusk betyder och tror att staten betalar bidrag med pengar som trollas fram ur statens magiska hatt ær befriade från røstrætt.
  • Daddy  Cool
    Tow2Mater skrev 2012-07-20 17:27:52 följande:
    Skulle helst se att bara de med en inkomst och som betalar skatt fick rösta.
    Blir rätt många gamla politiker som inte får rösta då Glad

http://www.svt.se/2.22620/1.2799819/de_lever_pa_riksdagens_kritiserade_pension

"Miljöpartisten Mikael Johansson, 52, satt i riksdagen i 12 år, fram till valet 2010. Sedan han lämnade sin plats för 1,5 år sedan har han varit arbetslös. Johansson försörjs genom riksdagens inkomstgaranti. Han får 37.667 kronor i månaden och har fått beslut på fortsatt inkomstgaranti fram till mars 2025 då han fyller 65 år.

Vad har du sökt för jobb under de här 1,5 åren?
    -Jag har egentligen inte sökt nåt jobb över huvud taget."

och

"Vänsterpartiets och Socialdemokraternas före detta ledamöter är de som i högst utsträckning utnyttjar inkomstgarantin (63 procent, respektive 59 procent).

Men även politiker från allianspartierna försörjs av omställningsstödet. Bland Kristdemokraternas tidigare ledamöter runt 31 procent, Centerpartiet 23 procent, Moderaterna 13 procent, Folkpartiet 13 procent. 40 procent av Miljöpartiets tidigare ledamöter får försörjning genom inkomstgaranti."

• Froststar
    Daddy Cool skrev 2012-07-21 01:03:43 följande:
    Blir rätt många gamla politiker som inte får rösta då  www.svt.se/2.22620/1.2799819/de_lever_pa_riks... "Miljöpartisten Mikael Johansson, 52, satt i riksdagen i 12 år, fram till valet 2010. Sedan han lämnade sin plats för 1,5 år sedan har han varit arbetslös. Johansson försörjs genom riksdagens inkomstgaranti. Han får 37.667 kronor i månaden och har fått beslut på fortsatt inkomstgaranti fram till mars 2025 då han fyller 65 år. Vad har du sökt för jobb under de här 1,5 åren? -Jag har egentligen inte sökt nåt jobb över huvud taget." och "Vänsterpartiets och Socialdemokraternas före detta ledamöter är de som i högst utsträckning utnyttjar inkomstgarantin (63 procent, respektive 59 procent). Men även politiker från allianspartierna försörjs av omställningsstödet. Bland Kristdemokraternas tidigare ledamöter runt 31 procent, Centerpartiet 23 procent, Moderaterna 13 procent, Folkpartiet 13 procent. 40 procent av Miljöpartiets tidigare ledamöter får försörjning genom inkomstgaranti."

Ja, fler borde røsta på sossarna och liknande falska blodsugare undrar hur det øverhuvudtaget går att få inkomstgaranti i 15 år? Det ær ju helt jævla sjukt. Bidragsivrare bør øverhuvudtaget inte få røsta.
  • slazh

Eftersom vi har en representativ demokrati så är det ju redan så att en "elit" tar besluten åt oss (politikerna). Det är ju inte så att alla politiker tycker exakt det som står i partiprogrammet. Sen finns det ju även frågor som partiprogrammet inte ens tar upp och där bestämmer ju politikerna också åt oss. Så vitt jag vet så röstar politikerna individuellt i dom olika frågorna vilket inte betyder att dom måste gå på partiets linje. Om dom däremot är så insatta i alla dom olika frågorna dom röstar i är jag inte så säker på. Till skillnad från andra yrken krävs det ju ingen utbildning för att bli politiker.

"Är det verkligen ansvarstagande att låta vilken idiot som helst påverka ett samhälle? Om idioterna är många (som de faktiskt är) så kan deras val innebära mycket negativt i samhället om de får sin vilja igenom."

Vem är idiot? Personer som inte delar dina åsikter?

Om det du efterfrågar är att landet ska styras av en högutbildat elit och att rösträtten för medborgarna försvinner så har vi inte en demokrati längre utan börjar närma oss nån slags diktatur. Det är ju inget som hindrar att den som är väldigt insatt i samhällsvetenskapliga frågor kan ha väldigt radikala åsikter som det inte finns nåt som helst stöd för hos medborgarna. Oavsett vad man har för utbildning så handlar ju politiken i slutändan om åsikter.

Tonen i mitt inlägg kanske kan uppfattas som lite hård. Det ber jag om ursäkt för i så fall.

Svar på tråden Bör alla få rösta?