• himmelsdiamant

Dotterns förändrade dagssömnsbehov.

Har en liten fundering ang min dotter här :)
    Hon är 7,5 månader.

Och tills för 4 dagar sen ungefär så såg hennes dygn med sömn ut såhär: Sov 18.30 - 05/05.30 med 0-1 uppvak, oftast så vaknade hon 1 gång nångång mellan 00-03.30, antingen hungrig o fick välling eller så bara behövde hon att man kom o klappade på henne lite så somnade hon om, det var olika. Sen vaknade somsagt runt 05.30, vaken 45 min-1,5 timme, sen sov runt 45 min, så hon somnade alltså runt 07 o sov till strax innan 08 ungefär. 
    Sen sov hon en lur vid lunch, nångång mellan 12-13 och sov då allt från en halvtimme till en timme.
    Och sedan en lur på eftermiddagen runt 14-15, då också runt en halvtimme/timme beroende på hur hon sov vid lunchen.
    Sen somnade vid natten då vid 18.30 ungefär.
    Och vaknade vanligtvis 1 gång under nattens gång, som jag skrev ovan.

Men sen, i typ.. onsdags så sov hon som vanligt på natten, sen sin vanliga morgonlur, och även sov hon vid lunch men sen på eftermiddagen så vägrade hon somna även fast att hon var trött - gnuggade sig i ögonen, gnällde lite osv. Så eftersom hon vägrade somna så tog vi upp henne (från vagnen) och då var det inget mer med det, hon var inte så gnällig när vi tagit upp henne utan typ som vanligt - lugn.
    Och sen blev det ju så att hon var astrött vid 17.30 eftersom hon icke sov på em, så hon deckade 17.45 - dock så sov hon då hela natten! utan uppvak, 12 timmar i sträck.

Och så har det varit sen dess, de senaste nätterna. Hon har vägrat sova på eftermiddagen, men somnat 17.45/18.00 och sovit gott hela natten lång, utan uppvak. 
    Och igår på eftermiddagen var hon ganska lugn även fast hon var trött ett tag o gnuggade sig osv, men sen när vi tog upp henne o hon fick va uppe så var hon lugn.

Så kan det vara så tror ni att hon bara helt plötsligt inte behöver sova nån eftermiddagslur? Bara behöver sova morgonlur, sen lite vid lunch (hon har varit som en klocka de senaste dagarna när hon sovit vid lunchen, vaknat efter exakt en halvtimme!), och sen inget förren det är dags för natt.
    Hon vaknar alltid 05-05.30 även när hon somnade 18.30 så det känns ju inte eg som det gör nån skillnad att hon somnar tidigare nu, hon vaknar inte tidigare för det o samma om hon somnar senare somsagt, vaknar ändå 05.30 o vill upp lite.. 

Så jag bara tänkte... Har även hört att de sover dåligt på dagen när de är i separationsfasen o hon är ju extra gnällig när hon inte är med mig eller sin pappa nu, när man lägger henne själv o hon inte ser oss etc, då blir hon gnällig/ledsen.. Så kanske kan de va pga separationsfasen att hon är så just nu, eller så bara behöver hon helt plötsligt inte sova på eftermiddagen längre... Hmm... haha. 

Bara skönt å skriva av sig funderingarna lite, inte så stor deal eg kanske men jag gillar o ha kontroll, lite iaf, något sånär. Hur hon vill sova på dagen o så, annars freakar jag :) Blir så stressad. 

• Svar på tråden Dotterns förändrade dagssömnsbehov.
  • MammaTillGuldklimpar

Vid ca 7 mån har mina två barn börjat sova två ggr på dagen istället för tre gånger. Dagsömnbehovet minskar ju i takt med att de blir äldre..

• jennie30

Det där kan ändra sig många gånger på vägen men jag minns att min dotter hade en period i den åldern då hon inte sov på dagen och istället somnade jättetidigt på kvällen,ofta runt 17.30!

• Natulcien

Jag är också något av en kontrollmänniska. Men det fick jag jobba hårt med när sonen kom! Det går, helt enkelt, inte att kontrollera allt vad gäller en bebis. Så försök släppa på kontrollbehovet...om det går... Flört

Annars så var vår son sådan att han gick från tre sovpass till två just runt 7 månader. Och sovrutinerna/tiderna ändras ju hela tiden det första året, så det är bara att glida med och inte fundera så mycket...

Skönt att hon sover så bra på natten! Glad

• himmelsdiamant

Tack för era svar. Idag verkar hon dock vilja sova som vanligt :O Hon sov sin morgonlur 07-08, sen blev hon trött igen vid 09:30 å sov 10-10.35, sen lunch 13-13:40, och vid 16 blev hon trött igen o hungrig samtidigt så hon fick ett mål mat o nu är klockan tjugo i 5 och hon är ändå relativt lugn men trött! Sålänge hon är hos mig och hennes pappa nu så är hon relativt lugn, halv 5 är lite sent o sova eftermiddagsluren för henne för att hon ska hinna få sina timmar på natten som hon behöver... Så nu tänkte vi att vi försöker sysselsätta henne lite, distrahera henne lite tills lite efter 5 då kan man ju bada henne o pyjamas o sådär det tar ändå ett tag innan man är klar med det sen välling halv 6 och så somnar hon direkt efter den. 
    Får se hur de går :)

Men om man försöker ta bort eftermiddagsluren (så som det varit nu senaste dagarna alltså) och det då gör att hon sover hela natten, dvs sover bättre på natten, är det då elakt? att även om hon blir trött på eftermiddagen o kanske HADE kunnat somna om man lagt henne, ändå försöka distrahera henne? Såvida hon såklart inte blir ledsen och så för att hon blir för trött! Vill ju göra det som är bäst för henne, såklart.  

• Natulcien
    himmelsdiamant skrev 2012-07-20 16:42:33 följande:
    Tack för era svar. Idag verkar hon dock vilja sova som vanligt :O Hon sov sin morgonlur 07-08, sen blev hon trött igen vid 09:30 å sov 10-10.35, sen lunch 13-13:40, och vid 16 blev hon trött igen o hungrig samtidigt så hon fick ett mål mat o nu är klockan tjugo i 5 och hon är ändå relativt lugn men trött! Sålänge hon är hos mig och hennes pappa nu så är hon relativt lugn, halv 5 är lite sent o sova eftermiddagsluren för henne för att hon ska hinna få sina timmar på natten som hon behöver... Så nu tänkte vi att vi försöker sysselsätta henne lite, distrahera henne lite tills lite efter 5 då kan man ju bada henne o pyjamas o sådär det tar ändå ett tag innan man är klar med det sen välling halv 6 och så somnar hon direkt efter den. 
    Får se hur de går :)

Men om man försöker ta bort eftermiddagsluren (så som det varit nu senaste dagarna alltså) och det då gör att hon sover hela natten, dvs sover bättre på natten, är det då elakt? att även om hon blir trött på eftermiddagen o kanske HADE kunnat somna om man lagt henne, ändå försöka distrahera henne? Såvida hon såklart inte blir ledsen och så för att hon blir för trött! Vill ju göra det som är bäst för henne, såklart.  
    När sonen var så liten så lät vi honom sova om han blev trött. Men när vi var i övergången mellan antal sovpass så fick han, ibland, bara ta en liten powernap på 10-15 min istället för ett långt sovpass på eftermiddagen, för då kunde man ändå lägga honom i vanlig tid samtidigt som han fick lite ny energi att orka med kvällen.
    Han sov också 12 timmar utan uppvak på natten, och det har aldrig påverkats särskilt av hur han sover på dagen, faktiskt.
    Man får prova sig fram. Glad
  • himmelsdiamant

Okej!

Nu vill hon typ sova som vanligt igen, sov morgonlur som vanligt 07-08 sen en halvtimme vid lunch o en halvtimme på em, inga långa sovpass direkt så det är ju bra.  Inatt sov hon dock oroligare än någonsin nästan, eller ja sen jag ammade henne då för 1 månad sen. Somnade vid 18 sen vaknade hon 5-6 gånger! Vaknade, gallskrek var jätteledsen trots välling så hon var inte hungrig, sen tog det ett tag o söva om henne så somnade hon om o vaknade efter 1-2 timmar igen o var jätteledsen igen osv ända fram till 05.30 då det var dags å gå upp tyckte hon. Var sambon som tog henne när hon vaknade då jag var iväg o sen låg o sov efter det, och han sa att han var TVUNGEN o ha handen på henne för att hon skulle kunna somna om, skruttan!!
    Så detta låter väl som lite separationsfas, eller?
    Mitt lilla hjärta, så ledsen! Hoppas hon kan sova bättre inatt <3

Svar på tråden Dotterns förändrade dagssömnsbehov.