• Odd Pixie

Hur mycket måste man i snitt läsa/skriva per dag som högskolestudent? (Distans)

Jag har kommit in på två kurser i höst som, om jag minns rätt, totalt blir på 75 %. Igår natt när jag skulle sova fick jag fetingångest och började undra om jag verkligen kommer att klara det. Det är nämligen så att jag fick en liten första uppgift som man kunde börja med redan nu, innan kursen drar igång på riktigt. Till den skulle man läsa två böcker på 500 (!) sidor. Och det är bara till EN liten uppgift. Hur mycket blir det då som måste läsas under resten av terminen? Och hur snabbt måste man inte sluka böcker då för att hinna? 

Det här blir första gången som jag läser högskolestudier, så det är ju därför jag är så pirrig. Jag vet inte alls vad som väntar, när det gäller hur mycket det blir att göra. Förhoppningsvis har jag en liten fördel som läst gymnasiet på distans. Det läste jag dessutom i dubbelt tempo och blev klar på 1½ år. Men samtidigt tyckte jag inte att det var så farligt mycket att göra då. Det var relativt lätt. Nu får jag intrycket av att det är så vansinnigt mycket att göra och det skrämmer mig lite...

När jag var yngre (är 20 idag) kunde jag läsa ut en bok, utan problem, på 1-2 dagar. Nu har jag konstigt nog blivit så fruktansvärt trögfattad och segläst. Jag vet inte vad det beror på? Jag kan behöva läsa om samma stycke flera gånger för att ta in vad som hänt. Ibland känns det som om ögonen läser, men hjärnan hänger inte med. Så då tar det ju tiiiid att läsa ut en bok... det oroar ju mig.

Så.. ni som läser högskolestudier, kanske speciellt på distans, hur mycket måste ni läsa varje vecka/dag på ett ungefär? Hur många böcker kan det vara inför varje uppgift att plöja igenom? Och gällande skrivuppgifter och liknande. Hur många såna brukar ni behöva göra under en vanlig vecka?

• Svar på tråden Hur mycket måste man i snitt läsa/skriva per dag som högskolestudent? (Distans)
  • Sirendes

Det är ganska olika mellan olika kurser och program, på vissa behöver man lägga ner ca hälften av de timmar som man egentligen "ska" och på vissa minst 8 h per dag (juristprogrammet där jag läser nu). Hoppas det löser sig bra för dig!

• katalysator

Väldigt olika på olika kurser! Vilket ämne gäller det?

Vissa ämnen är mer lästunga än andra dessutom. På samhällsvetenskapen är det inte ovanligt med läsdirektiv på 500-800 sidor i veckan, men istället inte särskilt mycket övrig tid i skolan eller med uppgifter. 

• Lena

För mig har heltidsstudier tagit 1-10h/dag beroende på kurs.

• LiljaLii

Jag undrar också hur mycket det är att läsa och göra! Är väldigt pirrig och nervös, för att inte tala om livrädd! Jag har aldrig studerat på högskolenivå och undrar hur det ska gå. Men jag antar att vi kommer in i det

• Odd Pixie

Här är länkarna till litteraturen i ämnena jag ska läsa:
    http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/kurs/?currentView=literature&code=2IT017
    http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/kurs/?currentView=literature&code=2IT019

Det stod inte hur många sidor det var till alla böcker, men när jag räknade bara med de där det stod så blev det totalt mer än 4000 sidor. Det är nog mer om man räknar med allt också... 

• Majandra

Hihi, oj så många gånger jag gjort den 'två böcker ska man läsa', kanake ska tillägga att jag då minsann inte behövt läsa pärm till pärm för att klara några distansuppgifter...

• antioxidant

Har bara ett tips: Börja läsa och anteckna lite ur böckerna/texterna redan nu.
    här är en, enligt mig, rätt bra metod man kan använda om man aldrig gjort det förut,

, men om du läst gymnasiet nyss så har du säkert en bra metod för det.

Fördelen med att ha mycket redan genomgått sen innan är att du inte sitter som ett frågetecken samtidigt som alla andra, kan fråga mycket tidigare om du har några problem, eller rent av självlära dig genom att kunna repetera när du kanske förklarar för andra Glad
    En annan fördel är att eftersom du läser är så viktigt, så rotar du in det riktigt ordentligt.
    Som exempel, jag är inne på mitt andra år på lärarprogrammet och ska läsa engelska för lärare i höst, vi har bland annat tre "didaktikböcker" på engelska och 4-5 skönlitterära böcker, har redan gjort outlines och för större delen av facklitteraturen och läst hälften av skönlitteraturen, det gör att jag kan fokusera på grammatiken, få allt repeterat, reda ut mina frågetecken och det underlättar oerhört när vi får 4-5-10sidorsuppgifter...

Annars kan du nog räkna med att du kommer sitta många timmar varje vecka med att läsa, läsa, läsa. Du ska ju inte bara plöja/sluka dem, du ska ta till dig informationen och kunna använda den :) 30h-40 per vecka låter inte helt orimligt med den litteraturlistan i och med att du läser 75%..

• LitetBus

Oftast behöver man inte läsa böcker från pärm till pärm (såvida det inte är en bok man ska recensera) utan man lär sig att hitta det som uppgifterna eftersöker

Jag pluggade 125 % i våras, lade ner max 10 h/vecka och fick högsta betyg. Det var mycket litteratur men jag lusläste ingen av böckerna utan använde register för att hitta någorlunda rätt, skummade igenom tills jag hittade precist och läste då noggrant.

• zannah

tipsar om en bok som heter Plugga smart och lär dej mer, de är bra med bra övningar för att få upp läshastighet och skriva anteckningar osv.
    Men ha inte panik, de kommer att gå bra , men tänk på att det kan ta tid att lära sig vad som är viktigt att ta med/komma ihåg! det kräver lite övning att läsa snabbt och samtidigt hitta rätt :)
    Läser själv 100% och mkt böcker blir det, lägger ner i snitt 6 h per dag, 9-15 alla vardagar och är alltid ledig på helgen :D men de är olika hur mkt man behöver , om det är salstentor eller skriftliga uppgifter, hur svårt /lätt man har att skriva och så vidare. 

• ComicBookGuy
    Odd Pixie skrev 2012-07-20 14:22:12 följande:

Här är länkarna till litteraturen i ämnena jag ska läsa:
    www.umu.se/utbildning/program-kurser/kurs/?cu...
    www.umu.se/utbildning/program-kurser/kurs/?cu...

Det stod inte hur många sidor det var till alla böcker, men när jag räknade bara med de där det stod så blev det totalt mer än 4000 sidor. Det är nog mer om man räknar med allt också... 

Om jag inte minns helt fel så är iaf böckerna på genuspedagogiken ganska lättlästa. Kan inte komma på om det var nån av dom alls som jag tyckte va jobbig faktiskt...
    One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad.
  • Odd Pixie

Tack för alla tips! Jag hoppas verkligen att jag fixar detta, men det gör jag säkert. Det hör väl till att bli lite nervig inför nya utmaningar..  

• Odd Pixie
    ComicBookGuy skrev 2012-07-22 15:25:45 följande:
    Om jag inte minns helt fel så är iaf böckerna på genuspedagogiken ganska lättlästa. Kan inte komma på om det var nån av dom alls som jag tyckte va jobbig faktiskt...

Har du läst samma kurs som jag ska läsa alltså, på Umeå? Eller någon liknande? Du får jättegärna berätta mer om hur du tyckte att kursen var.
Svar på tråden Hur mycket måste man i snitt läsa/skriva per dag som högskolestudent? (Distans)