• FruSen

Vad gör man med smulgubbar?

På vår tomt växer det massvis med smulgubbar. Vad gör man med dessa? Använda dom i bakverk? Till glass/tårta? I paj? 
    Jag har ingen aning !
    Någon som vet? 

• Svar på tråden Vad gör man med smulgubbar?
  • eliten

Samma som med jordgubbar och smultron! Baka, göra saft, sylt, äta med glass...

• Lillasyster82

Mina föräldrar har detta och går utmärkt att äta, de är sötare än vanliga jordgubbar och smakar lite åt smultron. Dessa använder vi som ersättare för vanliga jordgubbar.

De är alltså goda att äta precis som de är, färska. Har ni mycket så går det utmärkt att frysa för att ha under resten av året. Något jag älskar är rårörd jordgubbssylt, går också utmärkt att frysa och använda till senare tillfälle. Visst kan man använda dem i bakverk, tårtor, pajer, glass mm. Det är bara fantasin som sätter stopp..

Hoppas du finner ditt sätt att använda dig av de goda bären! :)

• FruSen

Jag har liksom aldrig hört talas om smulgubbar förut, köpte huset för ett år sedan och flyttade in i oktober och då var ju liksom allt skördat redan. Nu ploppar det upp både hallon och smulgubbar och allt möjligt, krusbär, vinbär och smultron har vi också. Och gräslök och morötter. Vet knappt vad jag ska göra med allt, det mesta kommer att försvinna faktiskt.

• Lillasyster82
    FruSen skrev 2012-07-20 11:36:05 följande:
    Jag har liksom aldrig hört talas om smulgubbar förut, köpte huset för ett år sedan och flyttade in i oktober och då var ju liksom allt skördat redan. Nu ploppar det upp både hallon och smulgubbar och allt möjligt, krusbär, vinbär och smultron har vi också. Och gräslök och morötter. Vet knappt vad jag ska göra med allt, det mesta kommer att försvinna faktiskt.
    Ja, det är en konst att hinna med allt när det väl dyker upp men är gott att ha tycker jag. De flesta bär går som sagt var utmärkt att frysa om man inte vill äta allt här och nu när det mognar. Gräslök går också bar att klippa ner och frysa in. Lycka till med skörden! Glad
Svar på tråden Vad gör man med smulgubbar?