• Anonym (Säkert)

Säkra perioder

En säker period borde väl vara mellan ägglossning och mens? Hur ska jag veta när min ägglossning är över?

Jag har denna månad gjort experiment med ägglossningstest för att se när jag har ägglossning. Idag var det en glad gubbe på det, vilket enligt tillverkaren betyder att jag är fertil och ska ha samlag om jag vill ha barn.

"Ägglossningstest detekterar ökningen av ägglossningshormonet LH 24-36 timmar innan ägglossningen, och hittar de två bästa dagarna för befruktning inom en cykel. Genom att ha samlag under dessa två dagar, har du störst chans att bli befruktad."

Alltså skyddar jag mig i några dagar nu, men frågan är som sagt, hur ska jag veta när jag haft ägglossning och kan köra oskyddat?

Jag har fast förhållande, bra jobb, bra bostad så en graviditet skulle inte innebära katastrof och jag är medveten om att säkra perioder inte alltid är så himla säkra, men jag är ändå nyfiken på hur man ska veta när ägglossningen är över.

Någon som kör med säkra perioder och har tips?

• Svar på tråden Säkra perioder
  • Anonym

Har du en smartphone? Det finns en app som heter "P Tracker" där man fyller i varje månad när mensen börjar och slutar. Den räknar ut ungefär när din ägglossning är och vilka dagar du är fertil. Jag har iPhone, vet inte om den finns till Android.

• Anonym (Säkert)
    Anonym skrev 2012-07-20 11:33:36 följande:
    Har du en smartphone? Det finns en app som heter "P Tracker" där man fyller i varje månad när mensen börjar och slutar. Den räknar ut ungefär när din ägglossning är och vilka dagar du är fertil. Jag har iPhone, vet inte om den finns till Android.
    Jag har en Android med en kalender där man fyller i när mensen börjar och slutar och så räknar den ut när nästa borde komma och när man borde ha ägglosssning, men att veta på ett ungefär funkar liksom inte, man måste ju vara säker.
  • Anonym

Jahg kör säkra perioder med min sambo och det har ej blivit nåt barn av det.

• Anonym

När hon haft mens så kör vi utan skydd vid andra och tredje dagen efter mensen.

• Anonym (Säkert)
    Anonym skrev 2012-07-20 11:37:58 följande:
    Jahg kör säkra perioder med min sambo och det har ej blivit nåt barn av det.
    Hur vet du vilka perioder som är säkra? Jag har med en tidigare pojkvän kört ca en vecka före mens och en vecka innan som säkra (tror jag, det var många år sedan). Min nuvarande kille är lite "feg" och vill bara ha oskyddat om jag vet att jag haft ägglossning, vilket jag oftast inte vet.
  • Anonym (Säkert)
    Brockmadigan skrev 2012-07-20 11:38:58 följande:
    Är inte säkraste perioden mellan mens och ägglossning?
    I TS skrev jag exempel på vad som borde vara en säker period, för det borde väl vara omöjligt att bli gravid efter ägglossning? Men precis efter mens, innan ägglossning borde också vara säker. Jag tycker bara det är svårt att veta hur många dagar man kan hålla på utan att riskera något. Hans små rackare kan ju leva några dagar inne i mig i väntan på ett ägg.
  • Brockmadigan

Så här har vi gjort i 10 år och det har fungerat för oss. Vi har alltid kört oskyddat samlag från mens och ca 10 dagar. Vid ägglossning ( som märks för att min fru blir extra kåt) och fram till mensen kör vi med kondom eller annat sex än samlag. Vi har två planerade barn som vi prickat in vid ägglossning vid första försök båda gångerna. Nu är vi nöjda med dem barn vi har och är trötta på att tänka hur menscykeln är så nu ska jag sterilisera mig. Men som sagt säkra perioder har funkat för oss i 10 år, men andra kan bli gravida med både p-piller och kondom

• Anonym (Fertil)

Det är efter ägglossning man inte kan bli gravid. Däremot kan man ju bli gravid efter mens och före ägglossning.
    Använder man Billingsmetoden, så vet man när man har ägglossning.
    Funkar även vid oregelbunden mens. Vilket INTE säkra perioder gör. 

Svar på tråden Säkra perioder