• Anonym (Undran)

Skillnad på fysisk otrohet och emotionell otrohet?

Det är så många upprörda otrohetstrådar igång just nu att jag blir nyfiken på en fråga.
    Vilken är den svåraste otroheten för er? Den som får er att känna att det inte finns en chans att ni skulle fundera på att reparera ert äktenskap/samboskap igen.  

Motivera gärna ert svar nedan.

(Jag har med flit inte lagt in otrohet pga kärlek till den andra personen. Då finns det förmodligen inget intresse från den otrogna partnern att reparera förhållandet.) 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skillnad på fysisk otrohet och emotionell otrohet?
  • Anonym (Undran)
    BinaBurner skrev 2012-07-20 12:12:16 följande:
    Jag tycker att alla alternativ låter lika jobbiga...
    Otrohet är alltid jobbigt. Ta det som känns mest omöjligt att förlåta.
  • läkarstudent

För mig finns nog inte emotionell otrohet. Om min man ringde långa samtal till en annan kvinna och träffade henne och kom henne väldigt nära på ett emotionellt plan men det inte fanns något fysiskt inblandat så skulle jag anse att de var vänner. Och även om jag av någon anledning skulle känna att han var otrogen så skulle jag inte tycka att det var lika illa att han sabbat vårt förhållande för någon han verkligen tyckte om, som om han gjort det för någon random människa som inte betydde något egentligen.

Av de andra alternativen så tycker jag väl i så fall att det är värre om han ligger med flera än om han bara ligger med en. Så fyiskt otrohet för bekräftelse, röstade jag på. Fast egentligen tycker jag nog att alla  former av fysiskt otrohet är lika illa. 

• Sirendes

Vad är emotionell otrohet? Att man tänder på någon annan? Kan vara okej, kan vara illa beroende på hur kontakten ser ut med den andra personen, hur snabbt det går över, om det påverkar relationen på något sätt osv. Viss emotionell otrohet kan vara nästan lika illa som otrohet men oftast inte alls lika illa (beroende på vad du menar).

• Anonym (Undran)
    Sirendes skrev 2012-07-20 12:23:48 följande:
    Vad är emotionell otrohet? Att man tänder på någon annan? Kan vara okej, kan vara illa beroende på hur kontakten ser ut med den andra personen, hur snabbt det går över, om det påverkar relationen på något sätt osv. Viss emotionell otrohet kan vara nästan lika illa som otrohet men oftast inte alls lika illa (beroende på vad du menar).
    Syftar på den emotionella otrohet (som många uppfattar det) där de två nästan blir förälskade i varandra. Pratar om sådana saker som han/hon egentligen borde öppna sig för sin respektive om.

Många tolererar ju inte ens att ens partner har vänner av det motsatta könet. Men jag syftar på det där det går lite längre.... dit det nästan är på gränsen att de har en relation men ännu inte kommit till sex. 
  • Anonym

Det finns inget som heter emotionell otrohet om det innebär att vara någon annan förtrolig eftersom det är vad psykologer sysslar med. Visserligen är känslorna inte besvarade då men jag tror ni fattar poängen.

Otrohet är aldrig enkel  utan jag anser att det så gott som alltid är symptom på ett förhållande som knakar i fogarna, ett förhållande som två ansvarar för men som man gärna ger en hundhuvudet.
    Därför är det inte så enkelt att säga att det är den otrogna som sviker, det kan lika gärna vara tvärt om.

För övrigt kan man förlåta allt, en del tar längre tid än annat.
    Det svåra med otrohet är att inse sin egen del av ansvaret som sviken och att förlåta sig själv för att man medverkat till att otroheten skedde.

• Krila

Min sambo har nära vänner av det kvinnliga könet. och inte anser jag att han är otrogen när han träffar dom och pratar.

Skulle han däremot ha mer än vänskapliga känslor för dom så skulle jag tycka att det var värre än bara sex utan känslor (som jag röstade)

• Dorian Ertymexx

Annat. Att ljuga om varandras existens. Alltså - att inte berätta att jag har flickvän och är poly för att få ihop det med någon.

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Sirendes

Fast det är inte alltid som båda har skuld i det som hänt.. Att säga att den som blivit bedragen alltid har en del i det som hänt är som att säga som en lärare sa till mig när jag blev slagen av en klasskamrat som barn: "Det är aldrig ens fel när två träter." Det jag hade gjort var att ge tillbaka den mobbade tjejens mössa, vilket provocerade mobbarna. Jag vet inte i vilken mån man kan säga att två träter när den ena blir slagen eller bedragen. Ibland finns det någon skuld från den andras sida bakom, ofta inte alls. Det är ofta främst den enas fel enligt min erfarenhet.

• Dorian Ertymexx
    Sirendes skrev 2012-07-20 13:42:10 följande:
    Fast det är inte alltid som båda har skuld i det som hänt.. Att säga att den som blivit bedragen alltid har en del i det som hänt är som att säga som en lärare sa till mig när jag blev slagen av en klasskamrat som barn: "Det är aldrig ens fel när två träter." Det jag hade gjort var att ge tillbaka den mobbade tjejens mössa, vilket provocerade mobbarna. Jag vet inte i vilken mån man kan säga att två träter när den ena blir slagen eller bedragen. Ibland finns det någon skuld från den andras sida bakom, ofta inte alls. Det är ofta främst den enas fel enligt min erfarenhet.

Fast det stämmer ju - du skulle gett fan i att försöka stödja och hjälpa en utsatt person!! Obestämd
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Skillnad på fysisk otrohet och emotionell otrohet?