• Anonym (Bonusmamma)

Flytta utan föräläders medgivande, familjerätten säger att hon får.

Jag lever tillsammans med en man som har en son på snart 5 år. 
    När han och hans x separerade så började han ha sonen varannan helg iom att han jobbade så sent.
    Med tiden har livet förändrats och vi bor ihop sen ca 1 år tillbaka. Under hela det året har min sambo känt att han velat ha sin son mer men vi gick igenom en jobbig graviditet, min son har haft en jobbig period samt då att hans son bor utanför stan med sin mamma och då oxå har sitt dagis där och vi har ingen möjlighet att lämna/hämta dagligen för vi har inget körkort och det är dåliga bussförbindelser etc som blivit att vi helt enkelt skjutit upp detta.
    Däremot har vi under denna och förra sommaren haft vv plus att han ibland kommit hem en vecka och på loven.

Men nu så vill hon ta med sej sonen och flytta, redan fått jobb i en annan kommun. Han ahr sagt till henne att han inte går med på detta men hon har ignorerat honom, när han försökt prata med henne igen så hotar hon med att söka ensam vårdnad och vill inte att sonen flyttar till oss ist. Han ringde då familjerätten som säger att han har praktiskt taget inget att säga till om. Dom sa att han skulle försöka prata med henne om det inte gick skulle dom komma på samarbetssamtal om hon vägrade de så kunde han dra detta till tingsrätten MEN att om hon skickade in flyttanmälan till skatteverket så kan dom godkänna att sonen flyttar utan pappans medgivande då dom endast ser på vart han är skriven. Så vad gäller och vad gör vi?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-24 09:56
    Kanske ingen som svarar nu när det gått ett tag. pojken har bott hos oss vv sen i maj och gör det fortfarande trots att mamman flyttat ca 3-4 timmar bort. Han har inget dagis när han e här då vi har rätt till det, striden kommer nästa år ist när han ska börja skolan, vem får rätten till honom då?

• Svar på tråden Flytta utan föräläders medgivande, familjerätten säger att hon får.
  • Anonym (bio mamma)

Jag har erfarenhet om man t e x har varannan vecka, och mamman flyttar till annan ort och fösöker mantal skriva barnen på sin nya adress, så måste pappan godkänna detta, pappan får en förfrågan från folkbokföringen, eftersom det är gemmensam vårdnad. Om pappan inte godkänner detta så vet jag i flera fall, att pappan har fått boendet skrivet på sig i stället. Vet inte hur det skulle bli i ert fall i och med att om mamman flyttar så byter hon dagis till barnet men det skulle ju barnet få göra ändå om ni skulle få boendet, dessutom har ni inte varannan vecka, mamman har varit barnets vardagsförälder sen föräldrarna separerade. Men ni behöver ju inte godkänna adressändringen, kräva varannan vecka boende, eller hela boendet i tingsrätten i och med att hon flyttar, det bästa för de flesta barn är ju om föräldrarna bor tillräckligt nära för att möjliggöra varannan vecka.

• Tramsa

Är det så pass kort bit mellan er att det fungerar att fortsätta ha varannan helgs umgänge så är det inte mycket ni kan göra. Ni kan förstås ansöka om att bli boendeföräldrar istället för mamman, men det kan ni ju göra oavsett var hon bor. Det här med godkännande av flytt av båda föräldrarna är ju inte menat att vara som en slags kommunarrest där separerade föräldrar fram tills barnet blir myndigt döms att bo i samma kommun eller förlorar vårdnaden om barnet. 

Det viktiga är alltså om detta försämrar pappan och barnets umgänge väsentligt eller inte för att det ska vara något att ta upp i en vårdnadstvist. Ni har ju inte mycket att komma med när det gäller tex förskola och kompisar i närområdet vad jag förstår eftersom barnet ändå skulle byta förskola och kompiskrets om det flyttade till er på samma sätt som det nu kommer att byta förskola och kompisar när det flyttar med mamman. 

• Anonym

kan inte mammans handlande ses som försvårande av umgänge?

vid gemensam vårdad tror jag inte att ena bara kan flytta, låter ju sjukt!

läs på http://www.socfamratt.se/ :) kan ge kloka råd

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-20 15:31:44 följande:
    kan inte mammans handlande ses som försvårande av umgänge?

vid gemensam vårdad tror jag inte att ena bara kan flytta, låter ju sjukt!

läs på www.socfamratt.se/ :) kan ge kloka råd
    inte om hon fortfarande ser till att umgänget är som det är. Hon kan flytta vart hon vill om hon ser till att umgänget fortskrider som det gjort tidigare.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-20 20:18:11 följande:
    inte om hon fortfarande ser till att umgänget är som det är. Hon kan flytta vart hon vill om hon ser till att umgänget fortskrider som det gjort tidigare.
    typiskt!! :S

har ni funderat på att söka varanann vecka-boende? 
  • Anonym (anonym nr 4)
    Anonym skrev 2012-07-24 10:03:38 följande:
    typiskt!! :S

har ni funderat på att söka varanann vecka-boende? 
    vem frågar du?

om det finns ett umgänge som fungerar och föräldern som flyttar kan fortsätta att upprätthålla det umgänget så kan man inte säg något om flytten. Dock om man har gemensam vårdnad så måste ju båda föräldrarna skriva under flyttanmälan och då kan ju den ena föräldern neka och då kan ju inte mamman skriva barnen hos sig...

Däremot har hon ensam vårdnad så kan hon skriva under flyttanmälan själv och kan hon då upprätthålla samma umgänge så har hon inte gjort nåt fel.
  • SupersurasunkSara

Det din sambo kan göra är att försöka få ett intermistiskt (jag KAN bara inte stava det där ordet!) beslut om boendet under tiden som utredningen pågår om var boendet ska vara så att sonen får bo hos er så länge. För om sonen byter dagis och ort så kommer folkbokföringen göra en utredning om var sonen har sin huvudsakliga dygnsvila och skriva honom där, dvs hos mamman.

I ert fall kan det vara lite svårare då ingen av er kan tillgodose att barnet får gå kvar på sitt invanda dagis, så troligen får mamman boendet iaf eftersom hon har haft det tidigare = det anses antagligen att det är barnets bästa då han isf får sin invanda anknytningsperson att bo med. Att ni TÄNKT att ni vill ha sonen mer är inget som det läggs någon vikt vid. (Troligtvis)

• h8him

Vill mannen (och du) ha barnet boende på heltid hos er? Om inte så har han inget att strida om, speciellt inte om umgänget kan fortsätta som vanligt trots flytten.

• Anonym (Hur?)

Med risk för att vara lite ot nu.

Vad händer om mamman i detta fall (pappan i andra) får nytt jobb tilldelat sig av arbetsförmedlingen på annan ort?
    Om man är arbetssökande och af säger att man ska flytta till Tjotahejti för att ta ett jobb är man väl tvungen till det om man inte vill gå miste om a-kassa.

Står man då i en boendetvist så blir det ju genast mer problem.
    Välja jobb eller barn. Inte kul.

Jag undrar då den aspekten sällan tas upp i "flytta med barn" trådar. 

• h8him
    Anonym (Hur?) skrev 2012-07-25 08:48:21 följande:
    Med risk för att vara lite ot nu.

Vad händer om mamman i detta fall (pappan i andra) får nytt jobb tilldelat sig av arbetsförmedlingen på annan ort?
    Om man är arbetssökande och af säger att man ska flytta till Tjotahejti för att ta ett jobb är man väl tvungen till det om man inte vill gå miste om a-kassa.

Står man då i en boendetvist så blir det ju genast mer problem.
    Välja jobb eller barn. Inte kul.

Jag undrar då den aspekten sällan tas upp i "flytta med barn" trådar. 
    Är man arbetssökande och får ett jobberbjudande på annan ort så brukar tr vara överseende med det för jobb måste man ju ha. Men, det beror även på om den andra föräldern vill ha heltidsboende osv. Det finns inga säkra svar utan varje situation bedöms för sig.
Svar på tråden Flytta utan föräläders medgivande, familjerätten säger att hon får.