• Neith

Måla vägglampa i metall med lackfärg?

Kan man det, eller man bör inte pga brandrisk?
    Lampan är alltså i metall och glas och är, som rubriken säger, en vägglampa.

Någon? 

• Svar på tråden Måla vägglampa i metall med lackfärg?
  • Nordanvinden08

Du måste använda en färg som klarar värmen. Som tex färg som man använder till att måla element...
    Lycka till:)

• Pallas

Köp värmetålig lackspray på nån biltillbehörsbutik. Finns tex färg man kan spraya motorblock och bromsok med, den klarar garanterat värmen från en lampa.

• kristaav

Beror på vad du använder för lampa. En lågenergilampa alstrar inte mycket värme så då kan du nästan använda vilken färg som helst. Slät Hammarlack skulle nog jag använda. Tål runt 100grader

• Neith

Tusen, tusen tack för Era svar! Härligt med förslag på vad jag kan använda för färg också- Nu ska här pysslas! :) 

• Neith
    kristaav skrev 2012-07-20 14:32:59 följande:
    Beror på vad du använder för lampa. En lågenergilampa alstrar inte mycket värme så då kan du nästan använda vilken färg som helst. Slät Hammarlack skulle nog jag använda. Tål runt 100grader
    Jag har hammarlacken hemma faktiskt. Egentligen var det väl tänkt med en vanlig 15W lampa med liten fattning, men man kan iofs ta en lågenergilampa. Det blir ju mer miljövänligt också :)
  • Pallas
    Neith skrev 2012-07-20 14:41:04 följande:
    Jag har hammarlacken hemma faktiskt. Egentligen var det väl tänkt med en vanlig 15W lampa med liten fattning, men man kan iofs ta en lågenergilampa. Det blir ju mer miljövänligt också :)
    Jamen då ska det inte vara någon fara med värmen. Du kan ju ta en LED-lampa, så blir det inte varmt alls heller.
  • Neith
    Pallas skrev 2012-07-20 14:51:16 följande:
    Jamen då ska det inte vara någon fara med värmen. Du kan ju ta en LED-lampa, så blir det inte varmt alls heller.
    Låter superbt!
    Jättetack för tipset! :) 
Svar på tråden Måla vägglampa i metall med lackfärg?