• Barbaskön

Feber bara på kvällen - fundersam....

Vår dotter har feber för första gången (17 månader är hon). Hon får feber på kvällen runt 17-tiden jag gav första suppen vid 38 grader och hon var då orolig och gnällig. Gav andra suppen 5 timmar senare då hon hade 39,5 och var orolig och alldeles slö.

Vad kan det bero på att det blir feber på kvällen men ej dagen?
    Gav jag första suppen för tidigt?
    Ska man strunta helt i febernedsättande och låta kroppen jobba istället?
    Har hört att man ska ge febernedsättande vid gnällighet - har ni någon uppfattning?

• Svar på tråden Feber bara på kvällen - fundersam....
  • waersta

när min son hade hög feber, över 39, så andades han höftigt och var slö.. han var då bara några månader. Jag ringde sjukvårdsupplysningen och de sa att man ska ge alvedon..

Tror inte att du gav den första för tidigt. Har hon haft feber flera gånger i rad på kvällen?

Min bvc säger att om de har feber lngre än tre dagar ska man kolla vad det kan vara..

• Barbaskön

Det är tredje kvällen hon har feber. Men på dagarna är hon feberfri och rätt okej men går ju inte på 100 procent. Lustigt....

Hon är hostig och det låter rossligt och slemmigt men ej förkyld. Man ser på ögonen att hon är dålig. Aptiten är så där och vill helst ha välling eller smörgåsar.

• zitis81

Febern stiger normalt på kvällen. Även på oss vuxna så det är inget konstigt.

Jag själv brukar inte ge febernedsättande innan 39 men om hon är jätte gnällig och verkar ha ont kan hon få alvedon för smärtan. (vet ju aldrig vart de har ont men men)

Det är som du skriver bra att låta kroppen jobba själv. Feber är ju kroppens sätt att göra sig av med sjukdommen men man måste ju se till hur barnet mår först och främst.

Det viktigaste är att du får i henne mycket vätska. Håller henne någorlunda sval och tar det lugnt.

Jag vet när jag pratat med läkare att de inte räknar feber som ferber innan 38 grader pga att febern kan variera så mycket på de här små utan att det behöver betyda någonting.

Hoppas hon snart blir frisk. Skickar lite krya-på-dig-kramar

Svar på tråden Feber bara på kvällen - fundersam....