• Anonym (Liten och låg)

Mindervärdeskomplex

Jag lider av mindervärldeskomplex, känner mig misslyckad och ledsen. Har inga högskolestudier, ett ganska lågavlönat och ointressant jobb, har aldrig varit ute och rest som ung och sett världen som många andra har gjort.

Har lidit av ganska dålig självkänsla i hela min uppväxt och aldrig haft modet att ta tag i mitt liv. Fastnade i ett dåligt förhållande som 20-åring, nu när jag har tagit mig ur detta känner jag mig hel och stark igen (är 33 år nu) men jag blir ledsen när jag hör andra prata om allt dom har gjort, och om alla fina jobb dom har.

Är singel nu och dejtar, och ju mer killen berättar om utbildningar, pluggat utomlands osv. desto mer nertryckt blir jag "varför skulle han vilja ha mig" "gud, vad jag är misslyckad och tråkig". Detta känns jättejobbigt och för sent att ta igen nu när jag har barn och är för gammal. Vet inte om jag vågar träffa den här killen längre, känner mig bara dålig.

Någon mer som känner igen sig eller som har några bra tips?

• Svar på tråden Mindervärdeskomplex
  • Anonym

Det är inte försent att starta om.

Börja plugga, resa och gör det du vill göra, du är fortfarande ung.

• Nyfiken gul

du kan göra exakt vad du vill hela livet!

Det är aldrig försent att göra något nytt och börja om.

Jag tog körkort när jag var 30

Inga som helst högskolestudier - det skulle inte ens falla mig in att plugga - varöfr liksom? 

Reste första gången med flyg utomlands när jag var 31 år.

Har aldrig nånsin stått på ett par skidor och har därmed aldrig heller besökt någon skidort - tänker inte heller göra det.

är gift för andra gången i mitt liv.

Är paniskt rädd för ballonger och faktum är att jag som vuxen faktiskt kan bestämma mig för att inte behöva ha med ballonger att göra heller. Så det så ! 

Är inte utbildad alls för mitt yrke men har jobbat med det i snart 8 år och är superbra på mitt yrke och trivs förträffligt!

Min granne skolade om och pluggade till socionom vid fyllda 50 år! Är idag färdigutbildad och jobbar på behandlingshem.  

så du ser , det går att vara motvalls kärring också och få ett bra liv ändå. Man måste ingenting här i livet - man gör det man VILL göra. Svårare än så är det faktiskt inte.     

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Liten och låg)

Tack för era peppande ord!
    Ni har så klart rätt, det är bara jag själv som kan ändra på detta. Känns bara som ett jättekliv att ta att börja plugga, men jag får väl ge mig själv en spark i häcken.

• Afterlife
    Nyfiken gul skrev 2012-07-20 15:13:34 följande:
    Är paniskt rädd för ballonger och faktum är att jag som vuxen faktiskt kan bestämma mig för att inte behöva ha med ballonger att göra heller. Så det så ! 
    Vad?! Jag trodde jag var helt ensam om det!

TS, det är inget jättekliv att börja plugga. Det kan KÄNNAS så om man inte gjort det på ett tag. Men man kommer snabbt in i det. Det finns också många fördelar med att plugga när man är äldre. Man är säkrare på sig själv och vet bättre vad man vill ha ut av studierna. Men känn dig säker på det först. Kanske ta en kvällskurs för att "starta lite lätt".

Sedan är det ju inget fel att ha gjort som du. Jag brukar tycka folk är hemskt modiga som vågar skaffa familj tidigt och klarar av det!
    Och resa kan man ju göra fastän man har barn. Det är absolut inget fel att göra lågbudgetsemestrar och bo på vandrarhem om nu ekonomin skulle begränsa.
    Ditt liv är inte slut, jag lovar.

För min del, jag är i din ålder, känns det som om livet började om efter trettio. Det finns så mycket saker som är enklare att göra när man är lite äldre och säkrare!
  • Anonym

Du är UNG du har HELA livet kvar. Passa på att göra sådant du vill nu o sådant du drömt om :D Du kan ju faktiskt ta med ditt barn på resor osv =)

Svar på tråden Mindervärdeskomplex