• Anonym

Vilket jobb där man jobbar med funktionshindrade?

Jag ska läsa handikappvetenskap och jag vill jättegärna jobba med funktionshindrade barn, det är något jag verkligen brinner för. Men jag kan inte ha ett tungt arbete pga mina ryggproblem och reumatisk värk. Vad finns det för jobb där man arbetar med funktionshindrade barn som inte är fysiskt? Kan man komplettera med andra kurser, vilka i så fall? Jag hinner inte börja läsa ett helt program.

• Svar på tråden Vilket jobb där man jobbar med funktionshindrade?
  • Anonym

Ingen som vet?

• Fiddelie

Korttidsboende eller läger tänker jag mig, då åker man ju ut på utflykter och gör aktiviteter med barnen, borde inte vara så tungt! Om du vill undvika det tunga jobbet bör du jobba med "högfungerande" barn som klarar mycket själva, till skillnad från multihandikappade där det kan förekomma lyft etc!

• SupersurasunkSara

De flesta jobb där man arbetar med funktionshindrade är fysiskt. Det jag kan tänka mig är isf lärare så att det finns assistenter till hands, men helt ofysiskt  är det aldrig..

Funktionshinder kan ju vara så mycket, det finns ju psykiska funktionshinder också..

• Anonym

Fysiskt är ju okej, men inte tunga lyft. Jag har tagit hand om svårt hjärnskadade tidigare, men det var i utlandet och pga undernäring, så de är ju inte så tunga. Det var i alla fall mycket givande. Då har jag matat, medicinerat, bytat kläder osv. Det är inget problem om de kräker och dreglar och så. Jag vill helst av allt jobba med mindre barn.
    Jag vill gärna vara en sån som kan komma med nya idéer och prova olika träningar och hjälpmedel med dem. Så vill inte bara hjälpa med ADL utan med att försöka förbättra deras livskvalitet. 

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-07-20 19:04:13 följande:
    De flesta jobb där man arbetar med funktionshindrade är fysiskt. Det jag kan tänka mig är isf lärare så att det finns assistenter till hands, men helt ofysiskt  är det aldrig..

Funktionshinder kan ju vara så mycket, det finns ju psykiska funktionshinder också..

Det jag är intresserad av är utvecklingsstörningar, neuropsykiatriska funktionshinder, epilepsi osv. 
  • Anonym (...)

LSS-handläggare, utredare på FK, jobba på assistansbolagens kontor, speciallärare, assistent åt någon som är rörlig, jobba inom kontorsdelen på DC, ...nu kommer jag inte på mer. Men folk som brinner för de funktionshindrade behövs, i synnerhet som handläggare och utredare.

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-07-20 19:14:24 följande:
    Det jag är intresserad av är utvecklingsstörningar, neuropsykiatriska funktionshinder, epilepsi osv. 
    Ok det finns ju de med npf som har full fysisk rörlighet.

Arbetsterapeut kanske?
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-07-20 19:22:36 följande:
    Ok det finns ju de med npf som har full fysisk rörlighet.

Arbetsterapeut kanske?
    Ja typ alla :) om man menar att gå och sånt, och inte balansen eller finmotoriken.

Jag försöker tänka på något som inte kräver så lång utbildning, typ att man kan ha gått den här handikappvetenskapen som jag läser och sen kanske bygga lite på den.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-07-20 19:26:35 följande:
    Ja typ alla :) om man menar att gå och sånt, och inte balansen eller finmotoriken.

Jag försöker tänka på något som inte kräver så lång utbildning, typ att man kan ha gått den här handikappvetenskapen som jag läser och sen kanske bygga lite på den.
    Ok. Ja, jag jobbar på en specialskola och många har funktionshinder inom nfp spektrat men alla har ven andra handikapp
  • Anonym

Hur trivs du? Vad får man göra?

• Anonym (Irma)

- Logoped

- Enhetschef inom LSS

- Kurator

Svar på tråden Vilket jobb där man jobbar med funktionshindrade?