Vad klassas som psykisk misshandel mot barn?
Är det psykisk misshandel att skrika (nu menar jag skrika ordentligt och skälla inte bara säga till "på skarpen") åt ett barn i situationer den inte rår för? Att ett litet barn spiller, råkar få hål på byxorna, råkar tappa en sak så den går sönder (eller man är rädd att den ska gå sönder), att hosta utan att hålla för munnen, eller kräkas när man är magsjuk, eller bajsa på sig eller råkat kladda när man ska försöka torka sig själv på toaletten?
Är det psykisk misshandel att säga till ett barn "du låter som en liten tjej när du gråter?" "har jag fått en liten tjej, jag som trodde jag hade en pojke?" (för att barnet som är en pojke vill ha rosa kläder eller ha långt hår som mamma).
Är det psykisk misshandel att vara ironisk och sarkastisk mot ett litet barn som inte har förmågan att förstå såna skämt?
Är det psykisk misshandel att lärt barnet att be om ursäkt till den grad att det nästan ber om ursäkt för sin egen existens?
Läser mycket om psykisk misshandel men även trådar här på FL som handlar om beteende hos föräldrar mm. Vad klassas egentligen som "psykisk misshandel" eller i alla fall "psykisk negativ påverkan" på ett barn?