• pandyb

Börjat blöda näsblod ofta och plötsligt

Hej!

Har en son som den senaste veckan har blött näsblod två gånger. Båda gångerna är kraftiga anfall som har varit svårt att få stopp på. Vad vi har lyckats få fram (han är tre år) så har det inte hänt nåt, och vi har inte sett att det hänt något heller, utan det har bara börjat störtblöda. Han har aldrig någonsin blött näsblod tidigare....

Blir nojjig, blir besök på vårdcentral på måndag.

Vad kan det bero på?

Nils 090419 *storebror* Arvid 120517 *lillebror*
  • Svar på tråden Börjat blöda näsblod ofta och plötsligt
  • Greta Anna

Ring vårdguiden och fråga om vad det kan bero på.

Jag vet att jag själv blött näsblod när jag haft järbrist och när jag är förkyld. Lycka till på VC.

• springislovely86

Det kan vara att han pillat i näsan så kraftigt att han rivit tag i något så det börjat blöda, eller så kan det vara leukemi men vet även att det kan finnas fler saker bakom näsblödning. Men se till att pojken sitter upp, lutar bak sitt huvud, tryck in papper och ibland kan det hjälpa att trycka is mot näsan för att få det att sluta.

• Scream2
    springislovely86 skrev 2012-07-20 19:01:24 följande:
    Det kan vara att han pillat i näsan så kraftigt att han rivit tag i något så det börjat blöda, eller så kan det vara leukemi men vet även att det kan finnas fler saker bakom näsblödning. Men se till att pojken sitter upp, lutar bak sitt huvud, tryck in papper och ibland kan det hjälpa att trycka is mot näsan för att få det att sluta.

Uppdaterar med lite annat hur man gör för att få stopp på en näsblödning....

Luta absolut INTE huvudet bakåt. Då rinner blodet ner i halsen och man kan bli illamående och kan kräkas.

Luta huvudet framåt. Kläm över näsan, precis där den blir mjuk (på en treåring blir ju det typ hela näsan ) håll gärna nåt kallt mot nacken eller pannan, kyla drar ihop blodkärlen. Men inte för kallt så man fryser huden.
    Använd bomull, gärna med lite olja eller nässpray. Få ut koagler om man ser såna. Kolla om det rinner bak i halsen (om möjligt). De flesta näsblödningar sitter långt fram.

Blod ser alltid mkt ut! Två gånger inte ofta tycker jag. Har han några andra symtom? Vissa barn har bara sköra blodkärl/slemhinnor och blöder lätt näsblod.        
  • Scream2
    springislovely86 skrev 2012-07-20 19:16:38 följande:

Skrev det jag har fått lära mig i samband med mina studier som undersköterska.

Var det ett tag sen?
  • Eleonor01

Jag blödde alltid näsblod när jag var luren strax innan jag blev förkyld. Sköra slemhinnor?!?!

Skölj handlederna i kallt vatten för att stoppa det. Det funkade ALLTID på mig å gör fortfarande om jag skulle få näsblod

• Scream2
    springislovely86 skrev 2012-07-20 19:25:51 följande:
    ÅREN 2008-2010!

Då var det ingen uppdaterad utbildning...2001 var framåt råden vi gav i telefon till folk som ringde och undrade hur dom skulle göra...2012 är det framåt och kyla som ger bäst effekt på mina waranpatienter som blöder näsblod...och klämma såklart...
    usch för allt blod som rann ner i halsen på en när man var liten och blev tvingad att ha huvudet bakåt... 
  • springislovely86
    Scream2 skrev 2012-07-20 19:28:04 följande:
    Då var det ingen uppdaterad utbildning...2001 var framåt råden vi gav i telefon till folk som ringde och undrade hur dom skulle göra...2012 är det framåt och kyla som ger bäst effekt på mina waranpatienter som blöder näsblod...och klämma såklart...
    usch för allt blod som rann ner i halsen på en när man var liten och blev tvingad att ha huvudet bakåt... 
    tack då vet jag hur det ligger till :)
    ja fy farao för allt äckligt blod ner i halsen...
  • Yn84

JAG har alltid haft lätt för att blöda näsblod. Räcker att jag är trött för att det sja börja. JAg brukar sätta mig på toaletten eller soffan där jag kan få stöd för nacken, lutar huvudet bakåt och trycker över näsrot en och trycka in papper i näsan. Funkar för mig

• pandyb

Leukemi är naturligtvis det man oroar sig för :(
    Han kan klaga ibland att han har ont i ben/fötter/mage/ vi har tolkat det som att han är en latfis som helst inte vill gå utan bli buren alt. Stå på lillbrorsans bräda. Han leker gärna med kompisar och är glad. Är iofs ganska trött och väljer lugna aktiviteter men det har han alltid varit/gjort.
    Någon skrev om allergi och kanske kan den förklaringen stämma. Han är konstaterad hund och kattallergiker och vi ska efter sommaren på utredning av pollenallergi då både jag och pappan är det. Kan väl iofs inte sägs att vi märkt av pollen mycket på honom, men ögonen har runnit en del och hangar varit lite småsnorig hela sommaren. Hoppas att förklaringen är så enkel... (jag hoppas naturligtvis inte att han är allergiker men det känns som att det förr eller senare kommer ändå...)

Svar på tråden Börjat blöda näsblod ofta och plötsligt