• Nathalie8908

Yrsel osv.. :/

Jag är nu gravid i v 34 (33+2) och har sedan nån vecka tillbaka fått flera yrselattacker.. Jag blir yr, darrig, kallsvettig och illamående. Får även en kansla av att jag sitter utanför kroppen på nåt vis.. :( Till en början så hjälpte det att äta nåt, men nu håller det i ändå. Har provat både socker (choklad osv) och riktig mat.. Men det funkar liksom inte.. Hela kroppen känns tung och jag måste lägga mej. Nån som vet varför det blir så? är det normalt? nån som haft lika, vad gjorde ni som hjälpte?

Illamående är jag mest hela tiden (ungefär som i början) Men jag antar att det är för att bebisen tar plats, så det är normalt.. Men när jag får dessa "attacker" så, ja, det är fruktansvärt..

Ska prata med BM om det på måndag då jag ska dit, men är det nån som kan ha idéer om ad det beror på?

Bebis sparkar och hickar varje dag, så jag tror han mår bra, men jag gör det inte. :(

Sen en liten parantes, vaad gör man åt myrkryp i benen, förutom att sparka killen gul och blå innan man somnar på nätterna ? :P 

• Svar på tråden Yrsel osv.. :/
  • Agpreg96

Jag är endast i vecka 16+5 och vet exakt hur du känner och det är extremt obehagligt!

• MizzTez

Har du kollat ditt blodtryck?
    Myrkrypet kan du prova äta magnesium mot men kolla med din bm hur det funkar när du är gravid.

• Nathalie8908

Ja, blodtrycket kollar ju BM varje gång.. Var där för ca två veckor sedan, och då låg det på 117/60 (?? kanske...) det var iallafall bra.. 

Men ska ta upp detta med henne på måndag, för det hjälper verkligen inte med nånting.. Har även domningar i benen ibland.. Vet dock inte om det hör till foglossningarna eller vad det är..

Jag försöööker va positiv och njuta av graviditeten, (längtar såå sjuuukt efter bebis såklart men...) Det är få dagar jag kan njuta på riktigt.. För de flesta dagar är illamående, foglossningar, yrsel och tyngden bara jobbigt.. :( 

• Palette88

Låter som att du får blodtrycksfall. Det är ganska vanligt.

• MizzTez
    Nathalie8908 skrev 2012-07-20 22:48:24 följande:
    Ja, blodtrycket kollar ju BM varje gång.. Var där för ca två veckor sedan, och då låg det på 117/60 (?? kanske...) det var iallafall bra.. 

Men ska ta upp detta med henne på måndag, för det hjälper verkligen inte med nånting.. Har även domningar i benen ibland.. Vet dock inte om det hör till foglossningarna eller vad det är..

Jag försöööker va positiv och njuta av graviditeten, (längtar såå sjuuukt efter bebis såklart men...) Det är få dagar jag kan njuta på riktigt.. För de flesta dagar är illamående, foglossningar, yrsel och tyngden bara jobbigt.. :( 
    Men 117/60 ligger ju lågt. Jag har 120/70 och får alltid påpekningar om att resa mig försiktigt osv. hellst när jag varit gravid. Får yrsel till och från och har  varit påväg att tuppa av några gånger för att det är lågt.

Mår du bra annars? Inte stressad eller orolig? Många av dina symptom har jag men av ångest som är relaterad till stress, bara därför jag frågar.
  • Nathalie8908

Låg på 117/68 sist, och det kunde inte va bättre sa hon.. :/ har legat på 117-120 hela tiden.. Men detta har kommit efter jag var där sist, eller ja.. Iaf blivit värre sen dess.. Men undrar om det har med ryggläge att göra ? Det kommer när jag ligger på rygg ibland, ibland hur jag än beter mej och blir inte bättre om jag sätter mej eller så heller.. :s

Ja, har ont av foglossning och det här.. Oron för förlossningen blir värre och värre, men det är inget jag känner att jag tänker så mycket på egentligen.. Inte så det ska bli såhär iaf.. Har haft ångest och panik förut, men det har inte vart såhär.. :(

Blir så ledsen av att inte kunna njuta riktigt av graviditeten, som man ska göra.. :/

• MizzTez
    Nathalie8908 skrev 2012-07-21 21:00:10 följande:
    Låg på 117/68 sist, och det kunde inte va bättre sa hon.. :/ har legat på 117-120 hela tiden.. Men detta har kommit efter jag var där sist, eller ja.. Iaf blivit värre sen dess.. Men undrar om det har med ryggläge att göra ? Det kommer när jag ligger på rygg ibland, ibland hur jag än beter mej och blir inte bättre om jag sätter mej eller så heller.. :s

Ja, har ont av foglossning och det här.. Oron för förlossningen blir värre och värre, men det är inget jag känner att jag tänker så mycket på egentligen.. Inte så det ska bli såhär iaf.. Har haft ångest och panik förut, men det har inte vart såhär.. :(

Blir så ledsen av att inte kunna njuta riktigt av graviditeten, som man ska göra.. :/
    Njuta av at vara gravid?? Nä, nu är det nån som lurat dig! Det är ju 9 månaders oro, krämpor, mat nojja, funderingar och en massa annat konstigt som händer med kroppen. Sen avslutas allt med det värsta helvetes smärtorna man kan tänka sig för att bli helt underbart!

Men det kanske är det att bejbis trycker på någon nerv när du ligger på rygg, kan ju vara..
  • Nathalie8908

Tycker jag med.. Men ååh va mysigt med sparkar, ja.. Jo.. Speciellt de EMELLAN två revben på samma sida.. Ååh vilken stooor å fin mage du har, ja just det, så fin man känner sej när man precis tagit reda på att man ligger på +16 kilo..

Jag skulle såklart göra om det, för det är nog värt allt bara lillen kommer ut.. Men när halsbränna, foglossning, myrkryp, klåda, yrsel och allt annat kommer på en gång så känns det där underbara sååå långt bort.. :(

Jaa, har inte tänkt på det innan, men la mej på rygg förut och då kom det.. Men det hjälpte inte att sätta mej upp heller.. :/ hmm.. Jobbigt är det iaf.. Men ska ta upp det med bm på måndag..

• Solaika

Sluta ligga på rygg! Ungefär från vecka 30 fick jag sluta ligga på rygg helt. Bebis trycker på vena cava (stora kroppspulsådern) vilket gör att du sjunker snabbt i blodtryck. Enda gången du faktiskt kan svimma liggande är när du är gravid. Jag kan ligga max en minut o sen är jag tokyr o kallsvettig o strax därefter känns det som jag ska svimma.

• Nathalie8908

Det är så enkelt alltså, va skönt ! :) är första barnet, så man får ju typ panik för allt.. Kan inte ligga på rygg länge jag heller, för det blir såhär.. Men har inte tänkt på att det kan va därför förän idag.. Har trott att det är blodsocker eller nåt annat allvarligt.. :p
    Men ja, det är nog ryggläget som gör det.. :p

• Solaika

Väntar mitt första jag med BF på fredag Men jag har läst mig till vad som händer och sen bekräftade bm det när jag pratade med henne. En del kan ligga halvt på rygg/sida.. Jag måste ligga helt på sidan för mitt lilla frö gillar att ligga med ryggen mot min ryggrad o då får jag hela bebisens tyngd obönhörligt på vena cava

• Nathalie8908

Har läst det jag också, men det var i gravidappen och för vecka 15 eller nåt.. Så har inte tänkt på det nu.. :p

Här är det för det mesta höger halvt sida/mage.. Men börjar bli jobbigt hur man än ligger tycker jag.. :p och om jag väl legat på rygg en sekund för länge. Så släpper aldrig yrseln och illamåendet.. :(

Skönt med bf så nära ! Stort grattis och lycka till ! :D

• Solaika
    Nathalie8908 skrev 2012-07-21 23:30:10 följande:
    Har läst det jag också, men det var i gravidappen och för vecka 15 eller nåt.. Så har inte tänkt på det nu.. :p

Här är det för det mesta höger halvt sida/mage.. Men börjar bli jobbigt hur man än ligger tycker jag.. :p och om jag väl legat på rygg en sekund för länge. Så släpper aldrig yrseln och illamåendet.. :(

Skönt med bf så nära ! Stort grattis och lycka till ! :D
    Vecka 15? Då påverkar ju inte bebisens vikt nåt alls.. knäpp gravidapp  

Ja, jag ligger enbart helt på sidan nu.. Det tar en bra stund att få obehaget att släppa väl det kommit.. Om det inte ger sig av att sitta upp så brukar jag ställa mig på alla fyra så bebisens tyngd verkligen hamnar så långt från min ryggrad som möjligt. Kan vara värt att testa

Ja, det är skönt.. men man blir mer o mer rastlös ju närmare man kommer kan jag säga
    Tack o grattis o lycka till du med  
    Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
Svar på tråden Yrsel osv.. :/