• hook

Hur hade ni gjort med en resa i v 27-29?

Är lite förvirrad....och arg på mig själv...
    Idag kollade jag upp våra försäkringar. Det visade sig att försäkringen inte gäller efter v. 28! Ocj jag kommer ju att vara borta 5 dagar in i v. 29.
    Hade ni åkt ändå? Tankarna surrar lite i huvudet...och tänk OM något skulle hända??? Det kan ju kosta en förmögenhet då!
    Suck...
    Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Hur hade ni gjort med en resa i v 27-29?
  • nattinattio

beror ju på vart du skall åka, men nej hade nog inte åkt oavsett, vet vad sånt kostar..

• hook

nattinattio:

Ska till USA och hälsa på sambon och barnaets pappa som bara är hemma en vecka i mars för att sedan komma hem i april... Har du varit med om något? Kosta massa?? Usch då.

• nattinattio

nja jag har alltid haft försäkring men när ärendet är avslutat får man hem papper på vad det kostat dvs vad försäkringsbolaget betalat till sjukhus, resor mm mm..

tex dottern sjuk på teneriffa (bronkit - övre luftvägsinfektion fick inte flyga hem som planerat) 3 dagar sjukhus sedan resa hem 36 000,- för oss..

jag lugninflamation på canaris, 2 * penecilin dropp (ca 1 tim gång sedan vila på rummet), 5 besök på sjukhus, medeciner, + en röntgen på lungor över 6000,-

en väninna stukade foten 2000,-

en vi känner fick förtidigt barn (i indiska osianen) bara ambulansflyg hem över 500 000,- (eller var den summan bara till paris el köpenhamn + resten minns inte riktigt) + vård på sjukhus tills barnet klarade av utan syrgas dvs ca 2 månader... gissar bara summan..

• hook

TacK! nattinattio för infon...
    Suck får nog fundera på det här verkligen...Blir så ledsen bara...Vill ju träffa min sambo som´ju heller inte får så mycket tid med "oss".

• nattinattio

kan du inte bara korta ner din resa med de 5 dagar?

• namn

Kolla med europeiska reseförsäkringar, de hade ialla fall för ca 1½ år sedan en reseförsäkring som sträcker sig till vecka 32. Det är ju bara 5 dagar du måste teckna för så det kan ju inte bli hur dyrt som helst.

• Frau BH

Heje,

Europeiska har sänkt gränsen till v 27, men ring runt och kolla om det finns ngt annat bolag som försäkrar. Jag hade inte åkt utan försäkring, precis som de skriver ovan - det kan kosta hur mycket som helst - tänk om n i måste nödlanda... Betala det ur egen plånbok...

Kolla t ex med Moderna Försäkringar, trygg hansa mm

• nattinattio

isåfall kom ihåg att teckan en fullvärde, dvs ingen som bara kompleterar din hemförsäkring.

• namn

Har de sänkt, vad tråkigt.
    Jag skulle inte heller åka oförsäkrad. Det kan bli väldigt dyrt.

• hook

Tack för tipsen.
    Ska kolla om jag kan förkorta min resa kanske men är inte säker på om jag kan ändra biljetten....
    Har bara ringt Trygg Hansa Folksam och Länsförsäkringar...däe vi har försäkringar idag och ingen av de går längre än v 28. Går inte att batala något tillägg eller så.
    Moderna Försäkringar ska jag kolla.
    Några mer förslag på bolag? Det borde ju finnas någon.....

• Nillax

Hejsan,

Jag googlade och hittade detta pa www.9manader.nu/tema/resor/flyga/monicastips

·Intyg: Fram till v 28 krävs inget speciellt intyg eller nånting på de flesta flygbolag. Efter v 28 måste man ha läkarintyg på att allt är ok med graviditeten. Däremot måste detta läkarintyg även faxas till flygbolaget innan resan och det får inte vara utfärdat FÖRE vecka 27. Det kan alltså bli tajt om man åker runt denna tiden. Efter v 36 är det mycket svårt att få lov att flyga. Special tillstånd krävs.

·Försäkring: Det är inte alla försäkringar som täcker komplikationer som har med graviditet att göra efter v28. Kolla upp detta med din hemförsäkring och även din anställningsförsäkring om du åker inom jobbet. Det finns dock ett försäkringsbolag "Försäkringsbolaget Viator". De försäkrar gravida på resa upp till vecka 36. Man kan ringa till deras återförsäljare "Nord reseskydd" på telefon 08-7678223 och teckna en reseförsäkring som heter "Total". Den kostade 375kr för 6 dagar.

Lycka till!

• nattinattio

viator har nog tom v 34 men inte till 36 ! (fast jag trodde nog att även de hade sänkt ytterligare)

Svar på tråden Hur hade ni gjort med en resa i v 27-29?