• plastkotte

Eu-medborgare nekad registrering i försäkringskassan?!

Vet inte om jag lagt den här tråden i rätt forum, visste inte vart den skulle passa bäst. Hur som helst, min sambo är från england har jobbat där i många år ända tills vi flyttade till sverige i början på förra månaden. Han har blivit nekad att gå med i försäkringskassan. För att vi inte har pengar sparade (ca 150 tusen ska man ha tydligen) eller ett jobb. Han är folkbokförd här, har svenskt persnr, är inskriven på ams, samt ska börja sfi om en månad. Är det verkligen så det ska vara? Kan det verkligen stämma? Jag trodde att om man var från ett eu land så ska man ha rätt att vara med i försäkringskassan. Han har sökt uppehållstillstånd eftersom han ska bo här permanent men har ju rätt att bo här nu iom uppehållsrätten inom eu. Så försäkringskassan sa "han kan registrera sig när han fått ett jobb eller permanen uppehållstillstånd". Någon med erfarenhet av samma situation?

• Svar på tråden Eu-medborgare nekad registrering i försäkringskassan?!
  • MajaVira

Vad är det ni förväntar er av Försäkringskassan?! Det är ju inget "man går med i", så är det föräldrapenning, sjukpenning eller annat som han inte har rätt till ännu?

• plastkotte

Konstigt jag bodde i england i 3 år och hade rätt till sjukvård tandvård allt som jag hade rätt till i sverige eftersom vi är med i eu. Har man betalat skatt i ett land inom eu så har man väl rätt till sånt om man flyttar? Annars är det konstigt att jag kunde få både bostadsbidrag, sjukvård och föda barn i england utan kostnad..

• MajaVira

Ok, då är det registreringen hos FK som strular. Har han ansökt om registrering av uppehållsrätt hos Migreringsverket? Det kan bifogas till FK istället för att vänta på ansökan om PUT.

• plastkotte

Han har uppehållsrätt automatiskt när han kom hit, men endast i 3 månader. Därefter måste man söka uppehållstillstånd oavsett om man kommer ifrån ett annat eu land eller inte. Och det har han sökt för ca 3 veckor sen. Vi har skickat in alla papper till migrationsverket. Dom sa dock att det kan ta upp till 8 månader innan han får svar om det. Försäkringskassan bryr sig tydligen inte ett dugg om vilka papper han har eller vart han kommer ifrån så länge han inte har ett jobb eller permanent uppehållstillstånd. Jag har pratat med handläggaren som hade hand om min sambos registrering som sa att han bedömde just då att han inte kan bevilja inträde i försäkringskassan nu, och sa att vi skulle kontakta dem igen så fort han får jobb eller uppehållstillstånd. Vi har dessutom barn tillsammans, och gemensam vårdnad här i sverige, och han bor och är folkbokförd på samma adress som mig och dottern.

• zemer

Min man är inte från ett EU-land, men när han kom hit så fatta jag det som om man måste ha ett uppehållstillstånd för att "skriva in sig" på FK, antingen ett tillfälligt (tids bestämt tex 2 år) eller permanent och att det inte räcker med uppehållsrätt, då det ofta är ganska kort tid (är väl 3 månader).

• BuoBä

Har du pratat med deras utlandsavdelning, eller bara det vanliga FK-kontoret? Utlandsavdelningen har bättre koll, så dubbelkolla med dem om ni inte redan har gjort det. De 3 första månaderna hör man till sitt gamla land om jag inte minns fel, men sedan borde han komma in i det svenska systemet.

• BuoBä

Han ska dessutom inte behöva söka om uppehållstillstånd utan bara "registrera sin uppehållsrätt", se www.migrationsverket.se/info/199.html (givet att ni har sparpengar eller du kan försörja honom). Det verkar helt orimligt att det ska ta 8 månader...

• plastkotte

Buobä: vi har bara pratat med vanliga kontoret ej utlandsavdelningen. Kanske ska testa det? När det gäller uppehållsrätt så trodde jag också att det var som du skrev, men när jag har pratat med migrationsverket med olika personer så har dem förklarat att uppehållsrätt har man inom eu om man tex flyttar hit pgr av jobb eller studier. Om man däremot flyttar hit pgr av familjeanknytnig så är det uppehållstillstånd som måste sökas.

• BuoBä

OK, vad lustigt. Konstigt att det ska vara svårare när man har anknytning... Men prata med utlandsavdelningen! Hela vitsen med fri rörlighet är ju att man aldrig ska "ramla mellan stolarna" så då kan det hända att han täcks av Englands motsvarighet till FK ända tills han har uppehållstillstånd, men det är säkert några särskilda intyg eller nåt man måste skaffa fram. Med ett sånt där lila sjukvårdskort från England borde han ha rätt till subventionerad vård i Sverige i alla fall.

• plastkotte

Ja ett sånt kort har han ju :) ska ringa fkassan på måndag och fråga lite om det här. För det är ju som du säger, väldigt konstigt att han tydligen inte täcks alls fast han är från ett eu land. Trodde att hela vitsen var just det, att man skulle vara täckt för all typ av vård osv inom eu.

• EmmPe

EES-länderna ska cleara socialförsäkringsärenden sinsemellan. Det innebär en t.ex. en polack som är här ska ta kontakt med den polska socialförsäkringen i sådana här fall. Din sambo omfattas troligen fortfarande av den brittiska socialförsäkringen. 
    Om jag inte har helt fel ska försäkringskassan och dess britiska motsvarighet cleara beloppen mellan sig.

• plastkotte

Innebär det alltså att tills försäkringskassan godkänner honom så är det uk som står för hans socialförsäkring? För inom eu kan man väl aldrig stå utan.

• BuoBä
    plastkotte skrev 2012-07-25 13:32:50 följande:
    Innebär det alltså att tills försäkringskassan godkänner honom så är det uk som står för hans socialförsäkring? För inom eu kan man väl aldrig stå utan.

Det borde vara så.

Har du hunnit prata med FKs utlandsavdelning?

• plastkotte

Jag pratade med dem igår, dom gav inte så mycket mer info än vad jag redan visste. Dvs att han kan gå mer i försäkringskassan när han får jobb alternativt permanent uppehållstillstånd. Sen pratade jag med migrationsverket och dom sa att det kan ta 7-10 månader innan beslut tas.. Jag trodde aldrig att det var såhär krångligt inom eu..

• BuoBä
    plastkotte skrev 2012-07-25 13:39:45 följande:
    Jag pratade med dem igår, dom gav inte så mycket mer info än vad jag redan visste. Dvs att han kan gå mer i försäkringskassan när han får jobb alternativt permanent uppehållstillstånd. Sen pratade jag med migrationsverket och dom sa att det kan ta 7-10 månader innan beslut tas.. Jag trodde aldrig att det var såhär krångligt inom eu..

Kunde de inte svara på vad som gäller under tiden _innan_ han kommer med i FK?

Svar på tråden Eu-medborgare nekad registrering i försäkringskassan?!