• Cassic

Plantera rabatt?

Har nyligen köpt ett hus som har en vildvuxen tomt.

Någon som har tips till en nybörjare utan gröna fingrar hur jag ska få denna tomt att få lättskötta och fina rabatter som blommar under lång tid?

Den rabatten som jag har tänkt börja med är precis vid husdörren och den ligger i skugga och där växer en stor löjtnantshjärta samt en massa ogräs. Löjtnantshjärtat är fint men jättestor och utöver den finns det bara massa ogräs i rabatten.

Denna rabatt skulle jag vilja göra till en välkomnande oas, men jag vet inte hur.
    Jag skulle vilja ha vårlökar och sen perenner som växer från vår till sen höst men jag har ingen aning om vilka blommor jag ska köpa.

Sen har vi också en häck med nyponbuskar (vresosor?) De blommar fint nu och har börjat få nypon men den är ganska gles och en del grenar verkar vara för tunga för de ligger ner mot marken. Ska man beskära denna häck? I så fall när och hur?

• Svar på tråden Plantera rabatt?
  • mrsStatham

Det finns ett trädgårdsprogram på BBC som heter Gardeners' World. Finns även som tidning som går att köpa på bland annat större pressbyråer. 
    Kolla på några avsnitt av serien och läs en tidning så kan du allt om trädgårdar Flört 

Bara två saker är oändliga
  • Pion06

Du har mycket kul framför dig! Vet inte vilken zon du bor i och hur stor rabatten är men jag tror att dessa växter skulle kunna passa:

Pion tre eller fem beroende på plats tex Sarah Bernard som är vanlig men fin även till snitt blommar början juli ta en tidig sort också som blommar i juni ta doftande sort!

Clematis sorter som inte blir så höga låt dem klättra på stöd fritt i rabatten

Jättedaggkåpa för att fylla upp varvat med en näva för blomning tex sorten Roxanne som blommar hela sommaren

Jag tror du har halvskuggigt läge oftast är det inte helt skuggigt i så fall får du plantera rhododendron och hosta i stället

För sorter och blomningstid kan du kika in på någon trädgårdshandel på nätet tex Hortogreen

En vresroshäck - vad fint- kan du klippa ner ordentligt till våren kan göras tidigt om det inte är typ 25 minus i mars april lämna ca 20 cm

Gödsla sen med kogödsel på våren så kommer den nog igen och blir tätare sen kan du underhållsbeskära genom att ta bort någon stor gren vid basen varje vår, när den växt upp igen och skaka av ev snö på vintern så den inte tyngs ner

• Excentriskan

Ta först reda på vilken zon. Sen kan man börja fundera kring vilka perenner som passar.

Sen är det läget som avgör också. Trolldruva trivs i skugga. Även de fyller upp och har fint bladverk. 

Håller med ovanstående om nävor och daggkåpa. Men pioner brukar gilla full sol.

Då jag exempelvis bor i zon 5-6 så är det ingen ide titta på engelska trädgårdsprogram. Men bor du mer söderut så kan du nog få bra tips därifrån också.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Plantera rabatt?