• JuliaLy

Varför ska man inte dricka Red Bull el. andra energidrycker under graviditet??

Jag vet att det är farligt på något vis.

1. Men vad är det som gör det farligt?
    2. Och vad är det som kan hända om man dricker det?
    3. Är det all konsumtion av energidryck eller är det i större mängder? Alltså om man dricker en då och då, kanske 1 gång varannan vecka, är det också farligt?

Jag undrar om detta då jag av någon anledning har fått såkallat "cravings" efter just Red Bull de senaste veckorna och jag är absolut ingen energidrycksdrickare i vanliga fall så jag vet verkligen inte varför.. Jag bara kände en dag att "fan vad gott det varit med en Red Bull". Så jag köpte en den dagen och sen har det blivit några till efter det, men absolut ingen överdriven konsumtion. Men så läste jag på förpackningen häromdagen av någon anledning och då stod det att man inte ska dricka Red Bull om man är gravid...
    Så nu är jag lite orolig!!

• Svar på tråden Varför ska man inte dricka Red Bull el. andra energidrycker under graviditet??
  • Längtande83

Kan tänka mig att det har med risken för hjärtklappning och förhöjt blodtryck att göra- och det är ju då INTE bra att riskera då man är gravid. 

• stinajonasson

Vad jag hört så är de helt enkelt så att man aldrig gjort någon undersökning på om det är farligt med energidrycker för gravida.
    Just för att ingen som är gravid vill ställa upp på att testa om det är farligt vilken man förstår. Sen är väl inte de bra för någon att dricka de.

Men såklart kan de finnas någon annan förklaraing med de är iaf vad jag hört/läst :) 

• fridaniklasson

De är väl taurinet i redbull som inte är bra, + att det är så mycket koffein i, tex nu vet ja inte men om du dricker en energi dryck så motsvarar de kanske 5 koppar kaffe.... Men ja e osäker... E själv sugen på energi dricka men vågar inte dricka någon...

• Hjärtevarm

ja det är ju nåt med taurinet och koffeint, efter some ne enegidryck motsvarar 5 koppar kaffe eller mer, och de rekomenderar ju att  gravida ska dricka max 3 koppar/dag.

Av vad jag hört kan höga halter av koffein öva risken för missfall i första trimestern, men är inte säker..

• nozpa
    Hjärtevarm skrev 2012-07-30 13:21:05 följande:
    ja det är ju nåt med taurinet och koffeint, efter some ne enegidryck motsvarar 5 koppar kaffe eller mer, och de rekomenderar ju att  gravida ska dricka max 3 koppar/dag.

Av vad jag hört kan höga halter av koffein öva risken för missfall i första trimestern, men är inte säker..

Fast en redbull motsvarar en kopp kaffe iofs.
  • Hjärtevarm
    nozpa skrev 2012-08-12 10:22:40 följande:

Fast en redbull motsvarar en kopp kaffe iofs.

nej inte där jag har läst iaf.. men det finns ju energidrycker med bra mer koffein och taurin än RB...
  • Pluttfamilj

Jag hade också crawings efter energidricka när jag var gravid men fick då höra att det var skadligt med mer än en halv redbull så jag väntade tills förlossningen då jag packade med mig redbull och naturgodis! Och som jag njöt! ;)

• Baby Doll
    Pluttfamilj skrev 2012-09-01 10:59:48 följande:
    Jag hade också crawings efter energidricka när jag var gravid men fick då höra att det var skadligt med mer än en halv redbull så jag väntade tills förlossningen då jag packade med mig redbull och naturgodis! Och som jag njöt! ;)

Jag är också sååå sugen på redbull och powerking! Lääängtar tills man får dricka det igen! Jag ågar inte heller dricka nått sånt nu, för att det stå att man inte ska, varför vet jag inte, men lika bra att låta bli

www.mybabydolls.blogg.se
    Med 4 småttingar och gravid- mybabydolls.blogg.se
  • Pluppe E

Jag har forskat lite kring det där med hur många koppar kaffe en red bull motsvarar och enligt Löfbergslila hemsida så innehåller en kopp på 125 ml kaffe 100 mg koffein, Red Bull innehåller 36 mg koffein/100 ml.. Så man behöver ju dricka 2-3 burkar red bull för att komma upp i samma koffeinhalt som 1 kopp kaffe.. Därför har jag gått och funderat lite kring varför det inte står på kaffepaketen att det inte rekommenderas för gravida Flört Men visst är det så att man i bla. USA inte ska dricka kaffe under graviditeten?

Såhär står det på livsmedelsverkets hemsida angående taurin:
    En av de ingredienser som ofta finns i energidrycker är aminosyran taurin. Det finns inget belägg för att taurin skulle vara skadligt, men det är inte heller visat att taurin är säkert i höga doser och vid en längre tids användning. Dokumentationen är otillräcklig.

Jag är nämligen också jätte sugen på Red Bull..... HEMSKA tanke, har till och med druckit några under graviditeten...

• Hjärtat3

Detta står på livsmedelverkets hemsida:

Tidigare reglerades koffein enligt nationella regler. Koffein var då tillåten som tillsats, men endast i läskedrycker i en maxhalt av 135 mg/liter. När energidrycker började säljas i Sverige, år 1996, fanns de redan till försäljning i Europa. Livsmedelsverkets dåvarande styrelse tog beslut att ge dryckerna dispens för högt koffeininnehåll, men med krav på en varningstext. Ett villkor för dispensen var märkning med texten ”barn gravida och andra personer känsliga för koffein avråds från att använda denna dryck”. Texten skulle uppmärksamma konsumenter på att dryckerna var olika ’vanliga’ läskedrycker. Sedan koffein började regleras som aromämne finns ej längre detta märkningskrav.

Halter av koffein i energidrycker

En burk energidryck á 250 ml med en koffeinhalt 320 mg/l (vilket är den vanligaste halten i energidrycker i Sverige), motsvarar i koffeinmängd ungefär en kopp kaffe (bryggkaffe med koffeinhalt c:a 700 mg/l).

Taurin finns i livsmedel från djurriket inklusive fisk och skaldjur. Växter innehåller inte taurin, men vegetarianer och veganer har trots detta inte brist på taurin, eftersom ämnet bildas i kroppen. En person som väger 60 kg innehåller ungefär 60 g taurin. Spädbarn har dålig förmåga att bilda taurin, vilket kompenseras av att modersmjölk innehåller relativt hög halt taurin. Förmågan att bilda taurin ökar under de första levnadsmånaderna. 

Taurin i höga doser har prövats kliniskt vid olika sjukdomstillstånd, ex.vis viss typ av hjärtinsufficiens, högt blodtryck, näthinnedegeneration och kramptillstånd. Vissa positiva resultat har noterats, i enstaka studier, men ofta har resultat uteblivit. Doseringar upp till 6 gram taurin per dag har använts. När resultat av sådana studier publicerats i vetenskaplig litteratur har inga allvarliga biverkningar rapporterats.

Bland livsmedel (utom energidrycker) finns de högsta halterna i musslor (145-655 mg/100 g), mörkt fågelkött (43-379 mg/100 g) och i vissa fiskar. Modersmjölk innehåller normalt 2,4-8,5 mg taurin/100 ml. Modersmjölksersättning innehåller 4-5 mg taurin/100 ml enligt innehållsdeklarationer. Energidrycker innehåller generellt enligt innehållsdeklaration 400 mg/100 ml.

Svar på tråden Varför ska man inte dricka Red Bull el. andra energidrycker under graviditet??