• Mellanmjölkens land

Vilka kläder och hur mycket behövs i stl 86?

Dottern håller precis på att växa ut stl 80. Byxor kommer kanske funka nån dryg månad till beroende på tillverkare men tröjor håller redan på att bli för små.

80 har främst använts nu över sommaren och de sista stl 74 växtes ur strax före 1årsdagen. Det har därför aldrig blivit nån fullständig garderob med lite varmare kläder anpassad till ett gående barn.

En del kläder i stl 86 har vi redan eftersom vi försökt ha lite framförhållning inför dagisstarten. Lättare att leta kläder vi gillar i lugn och ro nu än att panikshoppa när dagis börjat

Hur mycket kläder i stl 86 behöver vi? Vad? Hur mycket av varje?

Det gäller en tjej på kanske 16 mån - strax under 2 år. Vi brukar tvätta ca 2ggr per vecka. Det gäller alltså baskläder, ytterkläder är redan inköpta.

• Svar på tråden Vilka kläder och hur mycket behövs i stl 86?
  • view

Kortärmade och långärmade tröjor ca 7 av varje dör att lägga på dagis oxå, ca 7 byxor mjuka och några fodrade samma där till dagis oxå lika så med strumpor. Tänk att det ska räka en vecka utan tvätt så brukar det bli bra

• Dr Mupp

Sånt beror ju på tvättkapasitet.

Men vi har detta.

4 par jeans (muddvarianten)
    4 par mjukisbyxor
    1 par fleecebyxor
    2 par tights/långkalsonger
    1 par strumpbyxxor

7 långärmade tröjor
    7 T-shirts
    4 shorts
    2 koftor

2 stickade trlöjor
    3 fleecetröjor/jackor

10 par kalsonger
    okänt antar strumpor

1 skaljacka
    1 par skalbyxor
    1 windstopperfleecejacka
    1 overall
    1 galonställ
    1 vinterjacka + byxor

2 par tjocka vintervantar
    4 par magiska vantar
    2 tunna mössor
    2 halvtjocka mössor
    1 tjock vaderad mössa
    1 Sydväst
    1 par galonvantar

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tygtiiger

Men det märker du ju efterhand! Inte behöver du köpa en hel garderob på ett bräde! Hon har väl tröjor och byxor som hon kan använda nu? Hur mycket kläder går det åt i vardagen nu?

Om hon går på dagis i höst så räkna med att hon kommer att förbruka en extra tröja varje dag (alltså går det tio tröjor på en dagisvecka) och behöver säkert dra på ett extra par byxor iallafall varannan dag - de blir ju blöta, spiller på sig, blöjan läcker etc. Det betyder att hon kanske behöver 6 - 7 byxor/mjukisar/tajts.

Strumpor och tunna fingervantar är förbrukningsvaror, det är bara att köpa en omgång billiga och räkna med att några försvinner.      

Se till att du har så att hon kan ha med sig två ombyten till dagis varje dag. Och så handlar du efter hand. Min äldste använde väldigt få ombyten, men den lille är en kladdgris så vi får väl ta med en BACK med kläder till dagis när det blir så dags.   

Krupke, we've got problems of our own!
  • Dr Mupp
    Tygtiiger skrev 2012-07-21 14:31:34 följande:
    Men det märker du ju efterhand! Inte behöver du köpa en hel garderob på ett bräde! Hon har väl tröjor och byxor som hon kan använda nu? Hur mycket kläder går det åt i vardagen nu?

Om hon går på dagis i höst så räkna med att hon kommer att förbruka en extra tröja varje dag (alltså går det tio tröjor på en dagisvecka) och behöver säkert dra på ett extra par byxor iallafall varannan dag - de blir ju blöta, spiller på sig, blöjan läcker etc. Det betyder att hon kanske behöver 6 - 7 byxor/mjukisar/tajts.

Strumpor och tunna fingervantar är förbrukningsvaror, det är bara att köpa en omgång billiga och räkna med att några försvinner.      

Se till att du har så att hon kan ha med sig två ombyten till dagis varje dag. Och så handlar du efter hand. Min äldste använde väldigt få ombyten, men den lille är en kladdgris så vi får väl ta med en BACK med kläder till dagis när det blir så dags.   
    Tre gånger på ett år han min son behövt använda extra kläderna på dagis. Samma sak gäller storayskonen. Dagiskläderna låg i lådan oanvända. Att behöva byta tröja varje dag på dagis låter mycket. Har de inte haklappar och förkläden på ditt dagis?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tygtiiger
    Dr Mupp skrev 2012-07-21 14:56:15 följande:
    Tre gånger på ett år han min son behövt använda extra kläderna på dagis. Samma sak gäller storayskonen. Dagiskläderna låg i lådan oanvända. Att behöva byta tröja varje dag på dagis låter mycket. Har de inte haklappar och förkläden på ditt dagis?

Nu är ungen för stor för dagis

När stora var ett och ett halvt så blev tröjan blöt eller smutsig varje dag på dagis. När han var fyra så bytte han nog tröja på dagis tre gånger på ett år. Andra barn där behövde byta tre gånger per dag.

De hade förkläden när de målade, så klart, men jag vet inte om de hade haklappar vid maten annat än till de allra minsta. Och det har de tydligen inte på alla dagis för att det är pedagogiskt att barnen känner att de blir blöta om de spiller (que??).     
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Nape

89-92 var en storlek min son hade länge. Nu kommer ditt barn växa lite snabbare, och hinna slita ut kläderna. 110-116 likaså, sonen är 4,5 år och jag köpte kläder i denna storlek redan förra sommaren.

Vet inte hur mycket av allt som behövs, men det är smart att bunkra baskläder nu. Åhléns har tex halva reapriset, jag fyndade plyschbyxor för 30:- paret. Passar alla säsonger och är lekvänliga till tusen.

• Mellanmjölkens land

Vad som finns nu är till största delen sommarkläder som inte kommer att funka till hösten. Shorts i september låter liksom inte som nån lysande idé Kläderna börjar dessutom bli lite små så en ny garderob i rätt storlek är inte riktigt förhandlingsbar. Frågan är bara om vi köper kläderna nu, när vi har tid, eller när det blir riktigt akut om nån månad eller så.

Tygtiiger skrev 2012-07-21 14:31:34 följande:
Svar på tråden Vilka kläder och hur mycket behövs i stl 86?