Problem med underlivet
Hej!
Jag har sen ungefär 2 år tillbaka väldigt stora problem med underlivet. Jag får sprickor, mycket runt själva öppningen men även resten av slidan, dock ej invändigt. Jag har inga jättemängder med flytningar men ändå mer än vad jag kan minnas mig haft tidigare. Flytningarna luktar inte så mycket och är vita. Men jag får även en fet beläggning på underlivet, alltså inte inuti utan där ute. Denna feta beläggningen gör att det kliar/svider och luktar illa. Besvären blir värre efter samlag och mens.
Jag har varit till gyn flera gånger för mina problem. Första gången togs prov för svamp som var negativt och de gissade på vestibulit (på grund av sprickorna gör det såklart ont vid samlag)
Sambon och jag provade därför att inte ha sex på strax över en månad. Det blev bättre, sprickorna försvann men beläggningen var fortfarande kvar. Besvären kom tillbaka igen när vi började ha sex igen.
Var till gyn igen, gjordes prov för svamp igen som denna gång var positivt. Fick Fluconazol utskrivet och behandlade svampen, besvären minskade något men det blev inte bra. Behandlade upprepade gånger för att vara säker på att det inte var en svampinfektion ändå som bara inte ville ge med sig...
Jag väntar nu på att få ännu en gyn-tid. Jag pratade med gyn-avdelningen som jag väntar på en tid från och föreslog att det kunde vara bakteriell vaginos, undrade om det i så fall fanns något jag kunde göra för att lindra symptomen så länge. Fick då till svar att hon inte tyckte det lät som bakteriell vaginos utan snarare som att jag får obalans i underlivet efter sex och mens. Jag har därför behandlat med ecovag och apoliva intimkräm - båda innehåller mjölksyra. Besvären blev mindre men har inte försvunnit helt och blir fortfarande värre efter sex och mens...
Om det inte är bakteriell vaginos, finns det något annat jag kan fundera på då?
Och om det är så att det "bara" är obalans i underlivet, hur är det möjligt att jag reagerar så starkt? Det har jag aldrig gjort förr, är det något speciellt med min sambo då?