Kliar i underlivet efter rakning, hur undviker ni detta?
Har rakat mig i underlivet sedan jag var 14 år ungefär, så det blir 7 år totalt. Har aldrig haft några problem förrens nu. Eller ja, det har pågått en tid nu. Även före jag blev gravid (är i vecka 32 nu).
Det hela började med att det började klia i underlivet i tid och otid. Hela tiden! Jag kliade och kliade och ibland så mycket att de inre blygläpparna svällde upp och blev stora och spända. Behandlade mig för svamp, men det hjälpte inte. När jag blev gravid så gjorde jag alla tester för könssjukdomar, ingenting där heller.
Jag och sambon funderade och funderade och han sa att det kanske beror på rakningen, så jag prövade att "spara ut" håret. Då slutade det klia!
Så, jag tror det beror på obalans i PH eller något. Men jag känner mig så himla ofräsch där nere när jag inte rakar mig. Har prövat tvätta med underlivstvål efter varje rakning, det ska ha samma PH som underlivet. Det fungerade till viss del, men inte helt.
Någon annan som varit med om samma?
Vad brukar ni tvätta/smörja med för att undvika detta?
När håret blev för långt så var jag såklart tvungen raka igen, men problemet kom tillbaka direkt. Speciellt efter sex, känns som att underlivet är för torrt, trots att jag är våt och vi använder glidmedel. Känns som att småsår uppstår och dessa kliar enormt när de ska läka. Hur ska vi undvika detta?
Det enda som hjälpt någolunda hittills och stoppat klådan under natten och ett par timmar på dagen är Bephanten. Men man känner sig så ofräsch, inte vill man ha spontansex eller att sambon ska gå ner på en om man har underlivet fullt av Bephanten (man måste sätta så mycket att det blir en gegga i hela underlivet).
Vaknade nu av att det kliade så enormt. Smörjde Bephanten innan läggdags och nu är trosorna genomvåta av flytningar/Bephanten. Är på semster och ska åka hem idag så tog på mig mina sista rena friare igårkväll. Hade gärna velat byta till rena och torra, känns som att underlivet ska ruttna om det är sjöblött hela tiden där.
Finns det någon lösning eller är det bara att sluta raka som gäller?
Sambon har tidigare i förhållandet sagt att han endast gillar det rakat, men säger nu att det inte spelar någon roll. Känns som att han bara säger det för att vara snäll. Vill inte att han ska äcklas av mitt hår. Känns så obekvämt för mig också, han får absolut inte gå ner på mig när håret växt ut. Även fast han vill. Känner mig så enormt ofräsch då!
aldrig allt för det skulle bli alldeles för jobbigt sedan. Klipper håret kort istället.