• Anonym (TS)

Kliar i underlivet efter rakning, hur undviker ni detta?

Har rakat mig i underlivet sedan jag var 14 år ungefär, så det blir 7 år totalt. Har aldrig haft några problem förrens nu. Eller ja, det har pågått en tid nu. Även före jag blev gravid (är i vecka 32 nu).

Det hela började med att det började klia i underlivet i tid och otid. Hela tiden! Jag kliade och kliade och ibland så mycket att de inre blygläpparna svällde upp och blev stora och spända. Behandlade mig för svamp, men det hjälpte inte. När jag blev gravid så gjorde jag alla tester för könssjukdomar, ingenting där heller.

Jag och sambon funderade och funderade och han sa att det kanske beror på rakningen, så jag prövade att "spara ut" håret. Då slutade det klia!

Så, jag tror det beror på obalans i PH eller något. Men jag känner mig så himla ofräsch där nere när jag inte rakar mig. Har prövat tvätta med underlivstvål efter varje rakning, det ska ha samma PH som underlivet. Det fungerade till viss del, men inte helt.

Någon annan som varit med om samma?

Vad brukar ni tvätta/smörja med för att undvika detta?

När håret blev för långt så var jag såklart tvungen raka igen, men problemet kom tillbaka direkt. Speciellt efter sex, känns som att underlivet är för torrt, trots att jag är våt och vi använder glidmedel. Känns som att småsår uppstår och dessa kliar enormt när de ska läka. Hur ska vi undvika detta?

Det enda som hjälpt någolunda hittills och stoppat klådan under natten och ett par timmar på dagen är Bephanten. Men man känner sig så ofräsch, inte vill man ha spontansex eller att sambon ska gå ner på en om man har underlivet fullt av Bephanten (man måste sätta så mycket att det blir en gegga i hela underlivet).

Vaknade nu av att det kliade så enormt. Smörjde Bephanten innan läggdags och nu är trosorna genomvåta av flytningar/Bephanten. Är på semster och ska åka hem idag så tog på mig mina sista rena friare igårkväll. Hade gärna velat byta till rena och torra, känns som att underlivet ska ruttna om det är sjöblött hela tiden där.

Finns det någon lösning eller är det bara att sluta raka som gäller?
    Sambon har tidigare i förhållandet sagt att han endast gillar det rakat, men säger nu att det inte spelar någon roll. Känns som att han bara säger det för att vara snäll. Vill inte att han ska äcklas av mitt hår. Känns så obekvämt för mig också, han får absolut inte gå ner på mig när håret växt ut. Även fast han vill. Känner mig så enormt ofräsch då!

• Svar på tråden Kliar i underlivet efter rakning, hur undviker ni detta?
  • Anonym (raka inte.)

Nej just det! Låt håret växa, hur kan någon tycka att det är äckligt med hår där? Det finns där, för att det är en del av os, en naturlig sådan.

Det kliar, alltid när man rakar sig där...

• Insatt

Uppenbarligen vill ditt underliv inte bli rakat mer. Lyssna på det eller lev med konsekvenserna.

• Anonym

Förstår att det måste vara jobbigt, hade ngt liknande när jag var gravid. Sen efter graviditeten blev allt bra igen. Fast ditt har ju börjat Innan...

Jag skulle nog avvakttat ett tag, med räkningen, tills efter graviditeten.

Brukar du duscha eller bada? Vad använder du för rakhyvel, rakkräm? Sådant kan ju spela roll.

Hoppas det blir bättre.

• juliaannaeva

Jag har haft samma problem, även under graviditeten... Men jag slutade raka mig och rakade bara de yttersta och sen trimma med sax när de blev långt o äckligt... De känns i alla fall fräschare :) ondet hjälpte mig! Håret finns ju där för att skydda :) o sen sluta jag tvätta med någon rengöring, enbart vatten! :) lycka till!

• principessan

Glidmedel... Är det nått ni börjat använda nu?

• Anonym (vaxa)

Vaxa istället! Jag har haft jätteproblem vid rakning men får inga problem sen jag började vaxa istället =)

• kiriaki
    Anonym (raka inte.) skrev 2012-07-22 06:38:58 följande:
    Nej just det! Låt håret växa, hur kan någon tycka att det är äckligt med hår där? Det finns där, för att det är en del av os, en naturlig sådan.

Det kliar, alltid när man rakar sig där...

Det ar mer hygienskt och forebygger problem som tex svamp om du inte rakar, och dessutom mycket mer bekvamt.. om din kille inte har nagot emot det sa ar det ju inga problem.. Lovar att du vanjer dig pa nolltid om du bara ger det ett forsok! Sen kan du ju trimma det, du behover ju inte ha ett megaafro om du inte vill :)
  • Anonym

Jag får alltid problem med att det börjar klia om jag rakar mig lite därnere. Det kliar nog för att
    det blir små små sår efter rakning och sedan kliar det när håret växer ut igen. Brukar bara raka mig i bikinilinjen
    och litegrann där nere. De delarna s om behöver vara hårfria. Flörtaldrig allt för det skulle bli alldeles för jobbigt sedan. Klipper håret kort istället.
    Killen tycker det är fint och gillar det. När jag inte har rakat allt.:)

• Anonym (kli)

Kan det vara så att du får svamp ?
    Det är inte direkt ovanligt att de receptfria medlen inte biter, utan bara ställer till med ännu mer skit ...
    Har du gått till gyn och tagit svampodling i underlivet ? 
    Om inte - så borde du göra det så du får svar på vad det är !!

För övrigt så ska du ALDRIG tvätta med tvål där nere - inte ens "intimtvål" som säger sig vara så bra för underlivet. Du ska endast använda OLJA att tvätta dig med och raka dig med. Olivolja funkar bra, eller annan vegetabilisk olja. Smörj in underlivet innan du hoppar in i duschen, och tvätta bort med vatten innan du hoppar ur duschet. Oljan skyddar mot uttorkning under duschandet, för vatten torkar ut. 

Personligen så har jag slutat raka HELA underlivet, jag rakar endast litegrann innanför yttre blygdläpparna där håret kan störa, resten trimmar jag bara ner. Upplever att jag får mycket mindre problem genom att göra detta. Försöker även att inte raka nära den tunna huden under "hålet", där det kan spricka lätt.... 

Menmen - jag föreslår besök hos gyn och ta svampodling!! Du kan gå till en PRIVAT gyn tycker jag, det kostar samma sak som hos landstinget, men väntetiderna brukar vara kortare. Man behöver inte remiss från vårdcentralen till de privata gynekologerna heller, man ringer bara och bokar tid.            

• Anonym (TS)
    principessan skrev 2012-07-22 09:30:11 följande:
    Glidmedel... Är det nått ni börjat använda nu?
    Nej, vi har använt det sedan problemet uppstod.
Svar på tråden Kliar i underlivet efter rakning, hur undviker ni detta?