Sås till grillat, utan mjölk
Jag ska utesluta mjölk ur kosten under tiden jag ammar, nu på sommaren grillar vi nästan dagligen. Vad har ni för såser till det grillade? Jag älskar både tzatziki och kall bearnaise... Men det funkar ju inte längre :(
Jag ska utesluta mjölk ur kosten under tiden jag ammar, nu på sommaren grillar vi nästan dagligen. Vad har ni för såser till det grillade? Jag älskar både tzatziki och kall bearnaise... Men det funkar ju inte längre :(
De flesta kalla bea-såserna (grillsåser i plastburk) är faktiskt mjölkfria. Läs bara innehållsförteckningen när ni handlar.
Du kan äta biggans bearnaisesås. Smakar som vilken bea som helst.
gör en egen superlätt mango chutney (stavning?)
1 liten burk creme freisch (laktosfri)
och några teskedar mango chutney
och pressad vitlök, men den kan du kankse hoppa ;)
Suuper god sås till grillat!!! den blir lixom lite söt i smaken!!
har inte själv testat men använd tofutti sour supreme det är mjölkfri creme fraiche , jag testade använda sour supreme o blanda ketchup o spanish salsa ihop då jag åt grillat . då jag också utesluter allt m mjölk i
Gillar du ädelost? Smält en lagom bit i mikron, rör ner lite vitlök och en skvätt vit vinäger, rör sedan ner smör tills du fått den konsistens du vill ha. Mums till grillat! Fungerar allra bäst med gorgonzola.
Bea finns utan mjölk. Gör du den själv så red inte med mjöl utan välj ett LCHF-recept där man reder med äggula. Blir mycket bättre, särskilt när man inte ska använda grädde.
Gurksås. Sjud vitt vin (eller använd alkoholfritt matlagningsvin), säg 2 dl, blanda ner lite vitlök, en nypa timjan eller rosmarin, en halv hackad gurka, en halv hackad (eller inlagd) röd paprika, en nypa salt, en tsk lönnsirap eller agavesirap. Mixa snabbt så det blir "halvjämnt", låt sjuda lite, red om du vill.
Bästa grillsåsen är
1 del olivolja
2 delar Heinz chilisås
1-2 vitlöksklyftor
Basilika
Svartpeppar
Salt.
Blanda allt i ex chilisås flaskan så håller det sig länge i kylskåpet. :)
Du ska alltså utesluta mjölkprodukter som i att allt ska bort, även mjölkprotein? Inte bara laktosen?
Riktig bearnaise innehåller inte mjölkprodukter, som Suri sa, läs på burken. Annars, gör egen: http://www.ica.se/Recept/bearnaisesas-715047/ ... om du sedan låter den svalna och blandar den med lite majonnäs så kommer du rätt nära de kalla butiksvarianterna. Ska du blanda den, öka på mängden kryddor lite när du gör såsen från början.
Alla majonnäsbaserade såser som du gör själv kan du ju hålla mjölkfria. Aioli kan du ju smaksätta på miljoner olika sätt. Med wasabi. lime, citron & örter, chili... eller vilka färdiga kryddblandningar som helst, kolla bara att de inte innehåller skummjölkspulver som är en väldigt koncentrerad laktosform.
Det finns varianter på creme fraiche som är soyabaserade, smakar lite skumt om man är ovan, men det går ju att krydda på ganska bra... testa dig fram. Soyafraiche kan du ju också använda tillsammans med majonnäs och då lätta upp tyngden lite samtidigt som majonnäsen neutraliserar lite av soyasmaken.
All sorts salsa, med tomater, ananas, mango, lime, vitlök, lök, koriander... vill du ha den med lite barbeque/grillsmak så tillsätt chipotlepaste (finns i tacohyllan) eller rökt tabasco. Bara att hiva ned allt i en skål och mixa på.
Sen finns det en hel del såser i butiken som faktisk är mjölkfria fast man inte tror det, lusläs innehållsförteckningen på alla och gör dig en lista så du slipper stå och slösa tid varje gång du handlar...
Lomodahls är alla utan mjölk. Finns nästan alla såser vet iallafall att dom har beasås och tzatsiki
Denna kan rekommenderas: sv.wikibooks.org/wiki/Kokboken/Recept/Jordgubb-rabarber-chilichutney