• Anonym (2 barnsmamman)

Hur länge vara ifrån sin 2 åring?

Min man vill åka iväg med vår två åring i 5 dagar för att hälsa på sin släkt 60 mil bort. Vi har fått en liten bebis som kommer vara 1 månad då och jag kan därför inte följa med. Min man vill att 2 åringen ska få egentid med sin pappa och han vill hälsa på sin familj. Jag tycker det är SÅ olämpligt att min 2 åring är utan sin mamma så länge och har sagt Max 2 dagar vilket min man blir otroligt sur över och tycker jag förbjuder honom att göra roliga saker med barnen och säger att då kommer han göra samma mot mig... Åh - vad ska jag göra? Hade ni "lämnat" 2 åringen med sin pappa i 5 dagar? Han menar att vi alltid är på mitt sommarställe som ligger 40 min bort, och då ska han även få åka till sitt som han saknar så! Detta har blivit en enorm konflikt och jag känner mig så ledsen... Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Hur länge vara ifrån sin 2 åring?
  • La Lola

Ja det hade jag.
    Jag studerar på distans o åker till skolan en gång i månaden i en vecka.
    Började med det när Hedda var 2 år.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tainted

Klart dom ska få åka på semester. Är väl lika olämpligt isf att pojken får vara utan sin pappa i 5 dagar?

• Floff

Ja det hade jag, och har gjort. Pappan åkte i förväg på semester med då 1,5-åringen då jag var tvungen att jobba. Jag kom dit typ 5 dagar efter. Gick hur bra som helst. Pappan är också förälder, och precis lika kompetent sådan som jag.

• Anonym

självklart ska dom åka iväg... jag själv blev bortlämnad hos mormor runt den åldern i någon dryg vecka och det ska enligt mina föräldrar ha gått jättebra, det där är dessutom hennes pappa, inte en främling..

• Lattjo

Mina barn på 8 och 2 har precis varit på semester hos pappan i 14 dagar. Varför inte? Varför är jag mer lämpad att ha barnen än deras pappa? Han är precis lika kompetent som jag på att ta hand om barnen.

• Queenie70

Förstår att du kommer att sakna barnet, men för barnet är det nog ingen fara. Hon är ju med sin pappa!

• Anonym (2 barnsmamman)

Läste nånstans att barn "klarar" lika många dygn utan sina föräldrar som de är gamla, d.v.s. en ettåring kan man lämna i ett dygn, en två-åring i två dygn o.s.v.

• enanna

Regelbundet om de till exempel bor vecka/vecka, då kan man följa den där regeln med åldern! Men om det handlar om nån gång då och då så går det mycket längre. Låt dem åka du och njut av egentid med den lilla trots att du kommer att sakna dem också Glad Förstår lite nog att han blev sur, men förstår också att det känns svårt att låta dem åka. Du ångrar nog om du inte släpper iväg dem tror jag!

• La Lola
    Anonym (2 barnsmamman) skrev 2012-07-22 10:29:27 följande:
    Läste nånstans att barn "klarar" lika många dygn utan sina föräldrar som de är gamla, d.v.s. en ettåring kan man lämna i ett dygn, en två-åring i två dygn o.s.v.
    Det är nog väldigt olika från barn till barn.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • springislovely86

Klart jag hade låtit pojken åka iväg med sin pappa. 5 dagar är inte så lång tid - det är ju roligare för pojken att få ha kul än kanske bara vara hemma dem 5 dagarna istället pga nyfödda barnet.

Svar på tråden Hur länge vara ifrån sin 2 åring?