• Amber110314

Behövs personbevis för ettåring när man ska skaffa pass?

Det är så att jag är den enda föräldern och vårdnadshavaren. Räcker det då med att jag och dottern går till polisen och skaffar pass via min legitimation eller behöver jag ett personbevis för henne ?
    Har läst runt och får olika svar.

Hur skaffar jag personbevis om det behövs? Har prövat logga in på sidan men då kommer mina uppgifter upp automatiskt. Hur får jag fram hennes?

Tack på förhand ;)

• Svar på tråden Behövs personbevis för ettåring när man ska skaffa pass?
  • läkarstudent

Jag kommer inte ihåg att vi behövde något personbevis när vi skaffade pass till vår son i alla fall. Myndigheterna samkör ju sina register, så polisen borde kunna ta fram ett personbevis själva om de skulle behöva ett. Det står inget på polisens hemsida heller om att man behöver ta med något personbevis.

• mimbo

Ja det är bara att gå dit! Det finns en blankett på nätet att printa ut alt fylla i hos polisen.

• Tessa76

Behövdes inget personbevis när vi gjorde pass till dottern, 5 mån, för 1 v sen.

• Lavish

Vi hade inget personbevis med när vi gjorde pass åt vår 1 åring för några månader sen. Däremot behövde båda vårdnadshavare vara med men är du bara en så borde det räcka med dig. (Och att du har giltig legitimation med dig)

• Lillusen

Nej det behövs i te, men godkännande ska skrivas under av båda vårdnadshavarna och bevittnas

• Lillusen

Sry, läste inte hela TS, vet inte vad man måste göra om man är ensam vårdnadshavare, det borde ju i rimlighetens namn bevisas på nåot sätt eller så kan polisen se det. Ring o fråga

Svar på tråden Behövs personbevis för ettåring när man ska skaffa pass?