• JillyJ

Graviditets/Havandeskapspenning för butikschef?

Jag är nu i v 23, BF 26/11, och mår väldigt bra fysiskt utan några särskilda krämpor förutom ett nytt ömmande åderbråck - suck. Men hur som helst.
    Jag återgår från min semester imorgon och tänker söka graviditetspenning, dvs hp som det hette förr, denna vecka tillsammans med min chef. Jag är nyfiken att höra hur det gick för andra BC som sökt?
    Min främsta orsak är förutom naturligtvis tunga lyft, klättra på stegar, mm, just ensamarbetet - köpcentrat där jag jobbar har vi öppet året om 10-20, 10-18 på lördagar och 11-18 på söndagar.
    Dvs man jobbar alltid ensam 4 timmar på antingen förmiddagen eller eftermiddagen med ett "lunchavbyte" mitt på dagen där passen går omlott så det går inte att schemalägga så jag alltid ska slippa stängning t.ex. Köpcentrat har dessutom blivit drabbade av rån just under dessa kritiska kvällspass när man jobbar själv, dock inte vår butik. Vet någon om fsk tar hänsyn till sådant?

• Svar på tråden Graviditets/Havandeskapspenning för butikschef?
  • Guldg

Jag fick igenom graviditetspenning, man kan väl kalla mig butikschef, fast jag egentligen är anställd i mitt eget AB då. Jag vet inte, men jag tror att det var just rån och våldsrisken samt att jag vid 2 tillfällen blivit just rånad, som gjorde att jag det gick igenom det.

Jag skrev ett helt A4 som bilaga och berättade om arbetsplatsen, och tryckte mycket på arbetsplatsens brister, vilka är många om man är gravid, men också oron för rån och våld.

Lycka till!

Svar på tråden Graviditets/Havandeskapspenning för butikschef?