Flytta hem till Sverige från Australien
Hej alla Jag bor i Australien sedan 2004. Nyligen var jag hem till Sverige på semester med min australienska fru och 3 åriga dotter. Det var andra gången jag var hem sedan jag flyttade hit, och den här gången var det så annorlunda. Sverige kändes så spännande på ett sätt som jag aldrig kännt förrut. Jag har ingen familj här nere, bara min frus släkt som visserligen är stor. Vi började bolla med iden att eventuellt flytta hem till sverige, min fru spenderade 14 månader i Stockholm innan vi flyttade ned och kan nästan förstå allt och pratar mycket bra svenska. Hemlängtan blir starkare och starkare för mig, speciellt när vi har barn, och jag vill gärna att min dotter ska vara nära dem. Jag är det enda barnet i min familj, och känner att jag berövat min mamma på hennes chans att vara farmor genom att bo på andra sidan jordklotet. Jag har ett bra fast jobb som jag stortrivs med och min fru arbetar 3 dagar i veckan, och tar hand om vår dotter resten av tiden. Min fru är inte så säker på om hon vill lämna sin familj och flytta till Sverige, dels pga osäkerhet om jobb och bostad. Är det någon annan som går/gått igenom samma sak? Hur kan jag övertyga min fru om att det är en positiv sak att flytta? Hur ser arbets och bostads marknaden ut i Sverige nu förtiden? Tacksam för svar Johan Brisbane