• Johanz75

Flytta hem till Sverige från Australien

Hej alla Jag bor i Australien sedan 2004. Nyligen var jag hem till Sverige på semester med min australienska fru och 3 åriga dotter. Det var andra gången jag var hem sedan jag flyttade hit, och den här gången var det så annorlunda. Sverige kändes så spännande på ett sätt som jag aldrig kännt förrut. Jag har ingen familj här nere, bara min frus släkt som visserligen är stor. Vi började bolla med iden att eventuellt flytta hem till sverige, min fru spenderade 14 månader i Stockholm innan vi flyttade ned och kan nästan förstå allt och pratar mycket bra svenska. Hemlängtan blir starkare och starkare för mig, speciellt när vi har barn, och jag vill gärna att min dotter ska vara nära dem. Jag är det enda barnet i min familj, och känner att jag berövat min mamma på hennes chans att vara farmor genom att bo på andra sidan jordklotet. Jag har ett bra fast jobb som jag stortrivs med och min fru arbetar 3 dagar i veckan, och tar hand om vår dotter resten av tiden. Min fru är inte så säker på om hon vill lämna sin familj och flytta till Sverige, dels pga osäkerhet om jobb och bostad. Är det någon annan som går/gått igenom samma sak? Hur kan jag övertyga min fru om att det är en positiv sak att flytta? Hur ser arbets och bostads marknaden ut i Sverige nu förtiden? Tacksam för svar Johan Brisbane

• Svar på tråden Flytta hem till Sverige från Australien
  • Airhostess

Har ingen erfarenhet men jag skulle inte dra och lämna ett bra jobb utan att ha jobb åt er båda innan. Framför allt att hon får ett schysst jobb hon trivs med som kan kompensera för att hon får lämna sin släkt. Precis som du har ett toppenjobb nu som kompenserar lite för din hemlängtan. Skulle ta tjänstledigt om jag var du om det går?

Sen så skulle jag säga att jag vill att vi testar nu innan vi måste bestämma oss på riktigt innan dottern börjar gå i skolan.
    Skulle se till att få plats för barnet på en engelskspråkig förskola. Finns i Stockholm i alla fall. Hon kan även fortsätta gå i engelsk skola om ni beslutar er för att stanna.

Varför flyttade ni till Australien?    

• blomman12

Hej!

Jag och min sambo funderar på att flytta till australien med vår 3-åriga son och undrar vad du vet om barnomsorgen där? Bra, dåli, kostnad? Finns det någon motsvarighet till öppna förskolan?       

• MalinK01

Hej Johan,

Jag befinner mig nastan exakt i samma situation. Har ofta tankar om att flytta hem, nu med min lilla familj. Jag stortrivs har, men langtan efter ens egna familj blir storre nar man fatt egna barn. Jag ar fortfarande ocksa kluven med fragan om skolning har. Vi bor ca. 8 timmar vaster om Brisbane och manga valjer internat skolor, nagot jag inte kan komma till ro med. Sprak och jobb skule val vara de storsta problemen for oss om vi  flyttade tillbaka till Sverige. Intressant att veta att det finns svenskar i samma sitution!

Malin

• Koffie

Jag är tillbakaflyttad med familjen från Holland..

Tipset är ju att fixa inkomsterna först - för de flesta betyder ju det att man ska ha ordnat med jobbet först, innan man flyttar. Sedan har ni en viss möjlighet till att använda svensk föräldraledighet, men det torde bli på lägsta nivå ersättningen och det blir ingen fet på - men det är åtminstone något. Språket är också viktigt - men din fru fixar ju svenskan, så det kan inte vara något direkt problem.

Arbetsmarknaden är vinglig. Inom vissa branscher är det stendött, inom andra råder en skriande brist på jobb. Överlag kan man väl säga att högutbildade har OK möjligheter, lågutbildade har kass möjligheter. Inom IT och bygg/anläggning växer jobben på träd, just nu.

De saker som vi upplevde som mest positiva med flytten var att Sverige var så familjevänligt. Det är ju ett samhälle där både män och kvinnor vabbar, där det är OK att säga att man inte kan ha ett möte kl.16, eftersom man hämtar barn på dagis. Det går att jobba om man är kvinna, man blir inte ruinerad av barnomsorgskostnaderna. Vi som familj fick ca 10000 kr mer i månaden efter flytt, eftersom löne-, kostnads-, och skattenivåerna var desamma, men för att vi slapp sjukförsäkringskostnader utöver skatten, dyr barntillsyn och ett hyfsat barnbidrag. Sedan finns mycket mer utrymme i Sverige än i Holland, och hela skolsystemet är barnvänligare här än där.

Jag förstår din hemlängtan i samband med att få barn. Jag fick kanske inte direkt hemlängtan, men jag började söka efter andra svenskar med barn i Holland, när jag var gravid.

Samtidigt får ni ju vara medvetna om att ni aldrig kommer att få det 100 % rätt - alltid är det en del av släkten som kommer bo långt borta (eller båda, om ni väljer att bo någonstans mittemellan..). Det kanske kan vara en fair deal att prova på att bo i Sverige under, säg, 5 år, och sedan ha som mål att flytta tillbaka? Det gör det mindre definitivt på något vis..

Svar på tråden Flytta hem till Sverige från Australien