• Anonym (skrivaavmejoroli)

Delad vårdnad!

Pappan till mitt barn har börjat strula igen :( idag sa han att han ville ha delad vårdnad
    Detta då han ville ha de juridiska rättigheterna

min fråga är
    hur stora är hans chanser att få igenom detta?
    samt om någon vet vad han menar med juridiska rättigheter?

vi är inte ett par och jag har sagt hela tiden att jag vill ha ensam vårdnad
    pga att det inte blir lika mycket strul när man ska skaffa bankbok, pass
    och sådana saker. har även sagt att jag inte skulle neka honom rätten
    att träffa sitt barn då jag själv kommer ifrån en familj med halvsyskon så
    är det otroligt viktigt för mej att barnet har god kontakt med sina föräldrar

jag behöll barnet mot hans vilja, har försökt göra honom delaktig men han
    har inte velat, har frågat om hjälp till saker men han har bara skrattat en i
    ansiktet och hoppat fram och tillbaka under hela tiden

detta oroar mej mycket även om en sagt att chanserna är små :(

tacksam för alla svar och råd och tips 

• Svar på tråden Delad vårdnad!

ingen som vet något om detta?!?!

• Anonym

Att han även vill ha del i det juridiska kring barnet är toppen det visar att han bryr sig och vill det bästa för ert barn. Inte bara när det passar dig att han ska vara engagerad. Är han en vanlig normal kille så lär han få igenom det via tr. Precis som du vill ha ev för att slippa strul vill ha gv för att få vara med och påverka så barnet får bäst möjligheter. Fullt normalt även om det inte passar dig o cu dona planer

Anonym skrev 2012-07-22 17:34:32 följande:
    Att han även vill ha del i det juridiska kring barnet är toppen det visar att han bryr sig och vill det bästa för ert barn. Inte bara när det passar dig att han ska vara engagerad. Är han en vanlig normal kille så lär han få igenom det via tr. Precis som du vill ha ev för att slippa strul vill ha gv för att få vara med och påverka så barnet får bäst möjligheter. Fullt normalt även om det inte passar dig o cu dona planer
    han får gärna ha delad vårnad, men då ska han ha barnet 50 % med, samt hur
    ska han göra med att jobba utomlands? jag kan inte göra något alls utan hans
    tillstånd och det är därför jag vill ha ensam vårdnad 
    har dock kollat upp det lite mer och jag har chanserna på min sida

vill inte missunna honom att träffa sitt barn, bara att det underlättar med praktiska
    ting 
  • Anonym

Så ser inte tr stämmer pappan dig och han inte är en fara för sig själv och andra så lär han få igenom det, inte för att det är praktiskt för dig. Att ha gv handlar inte att ha ungen 50/50 som du tror det handlar om att båda har lika mycket juridiskt ansvar. Det du pratar om är boendet och ja det kan du ha fast ni har gv.

Anonym skrev 2012-07-22 19:04:03 följande:
    Så ser inte tr stämmer pappan dig och han inte är en fara för sig själv och andra så lär han få igenom det, inte för att det är praktiskt för dig. Att ha gv handlar inte att ha ungen 50/50 som du tror det handlar om att båda har lika mycket juridiskt ansvar. Det du pratar om är boendet och ja det kan du ha fast ni har gv.
    skriv inte en massa förkortningar, blir förvirrad :( vad är tr???

vad har han/jag för juridiskt ansvar då som du menar?
    står inget om sånt här på vår kommuns hemsida så kan inte ta reda på det där 
  • Anonym

Tr-tingsrätt, ev-ensam vårdnadshavare, gv-gemensam vårdnadshavare, be-förälder och uf-umgängesförälder. Hitta inte likamedtecknet det juridiska är alla papper, bestämma förskola skola läkare osv det som du skriver bland i starten att du vill göra själv.

Anonym skrev 2012-07-22 20:20:11 följande:
    Tr-tingsrätt, ev-ensam vårdnadshavare, gv-gemensam vårdnadshavare, be-förälder och uf-umgängesförälder. Hitta inte likamedtecknet det juridiska är alla papper, bestämma förskola skola läkare osv det som du skriver bland i starten att du vill göra själv.
    tack för förkortningarna :D

så det juridiska är med andra ord bestämma skola och läkare som du skrev? är det här som det kommer in med pass, sparkonto och såna saker med?

tycker bara det är lite konstigt att han vill ha det pga de sakerna i såfall :/  
    blir man inte deldelad ett område där man hamnar i skolan när barnet är så gammalt? jag har ju redan skickat in papper om vilket bvc  vi ska gå till och sen fortsätter vi ju där med barnläkare och funderar på att byta dit själv då min läkare har gått i pension så jag har nya var gång
    dagis kan han inte säga något om eftersom det bara finns ett alt för min del (detta då jag kan ha obekväma arbetstider) som är öppet på nätter och helger 
    hänger du med hur jag menar? Försöker bara få klarhet i det hela så man har koll på allt

eller finns det andra saker med?

• Anonym

Ja han vill ha en inblick och att du söker en bvc kanske han inte är nöjd med skola och förskola det söker man till utefter vad man vill att barnen ska gå skola blir du tilldelad den närmsta men har man andra önskemål så söker man ju dem kommer de in så gör de annars har de sin plats kvar. Det är inga konstigheter att han vill vara med i ansvarsbiten varför vill du inte att han är det? Ni får prata och kompromissa som alla andra föräldrar barnet mår ju bäst av att båda är juridiskt ansvariga om det. Vad är du orolig för? Den som sagt dig att han har små chanser att få del i vårdnaden vad vet den som inte vi vet? På vilket sätt är pappan olämplig? Du vet även människor i fängelser har rätt att få del i vårdnad för är ju inte säkert att de gjort barnet nåt! Detta barn är inte ditt ts detta barn har 2 föräldrar och är pappan ingen mördar eller pedofil ja då kommer han som mest troligt få igenom det med. Läs på och ta reda på vilken advokat du ska ringa om det behövs en dag. Testa att vänd på saken: pappan har ensam vårdnad och vill inte dela den med dig men du får gärna ha ug! Hur skulle du känna det då? Skulle du vara nöjd med det? Så berätta varför du inte vill att ni ska gv varför är han olämplig? Vad har han gjort barnet och har du bevis?

Svar på tråden Delad vårdnad!