• Lycke

Tälta med bebis - tips?

Någon som har erfarenhet av att tälta med bebis? Ska iväg på vår årliga campingsemester, men första gången med en liten medresenär. Någon som har några bra tips, saker att tänka på, smarta lösningar?!

• Svar på tråden Tälta med bebis - tips?
  • Veran

Är oxå intresserad av tips!

• Villebusen

Vi hoppade tältningen detta år just pgr av att hon är liten det tar vi igen nästa år. Min lilla fyller snart ett. Tycker det är alldeles förtidigt att sova i tält när de är så små. Men det är min åsikt

• Lycke

Vi tänkte ta elplats i år och ha med ett element för värmen. Sommaren har ju inte varit oslagbar precis... Så kan man då också ha med vattenkokare, ifall man skulle hamna långt ifrån servicehuset.
    Villebusen: Varför tycker du det är tidigt? Kritiserar dig inte, undrar bara om du har tänkt på något inte jag har...

• Petra Pontus mamma

Vi ska tälta med Pontus, nästan ett, på Gotland nästa vecka. I ett litet tremanna tält Det går säkert bra.

Vi tar med mjukliften med extra madrass i botten, tänkte lägga den på marken mellan oss. Har en dunåkpåse som han får ha som sovsäck. Det brukar faktiskt inte bli så kallt i slutet av juli, även om inte vädret är toppen.

Tänkte ta med ståltermos att ha varmt vatten i på nätterna, till vällling på natten och på morgonen.

• Lycke

Vi har ett sexmanna McKinley-tält, men ståhöjd och förtält, så där bor man som en drottning. Tänkte ev. också ta liggdelen till vagnen, eller så får han ligga mellan oss på madrassen (köpte en dubbelluftmadrass till i år). Termosticket är bra! Tänkte köpa en ny idag, bara för välling! Klart att det blir lite pyssel med mat och så, men det blir nog mysigt!

• Popsy

Vi ska oxå ut o tälta, o då kommer killen bara vara några v. Ska tälta på Gotland. Han ligger ju i liggdelen till vagnen o jag har lite tur om det är super dåligt väder så tar jag o sover hos farmor som bor på i Visby
    Men man har ju alltid tältat me små barn, ju tidigare dom vänjer sig ju lättare senare.
    Sen har vi en 13, 6 o 5 åring som vill ut o campa o det är ju äventyr, som man inte vill ta ifrån dom.

O någon gång måste ju solen komma så Lycke jag tycker du gör rätt i att tälta...lite luft i lungorna har aldrig skadat.
    Ha det bra på semestern o lycka till!!

• Lycke

POPSY: Tänker INTE hoppas på dåligt väder åt er! Det går nog super att sova där med plutten, så får ju de andra sitt äventyr också!
    Ha en trevlig semester!

• Popsy

Hihi hoppas inte jag heller...men vi va ute några gånger förra året o varje gång vi slog upp tältet började det regna men det funkade ju ändå!

• Tin o Trolls mamma

Just nu är det fint väder på Gotland och nästa vecka ska det bli ännu bättre påstår dem som vet..

Hade nog använt en hårdlift att ha en liten bebis i i tältet eller ev. mjuklift med hård bottenplatta så att det inte blir kallt och fuktigt underifrån.

Ekorren.

• Popsy

Vi ska ha luftmadrass, sen hårdliften... har 2 stora luftmadrasser som täcker hela tältet.

• Villebusen

Lycke. Jag är van tältare (född scout alltid scout?) Och tycker att lillan är för liten för det blir kallt på natten och blir hiskeligt hett när solen börjar steka. Och jag har tältat på olika tider på sommar halvåret man sover själv och vet inte hur kallt det blir för liten som inte kan säga ifrån själv det kan bli fuktigt etc. Jag anser att det är bättre att vänta tills barnet kan säga ifrån om det är för varmt kallt alt blött.

Sedan ett tips för de med luftmadrass kör med liggunderlag OVANPÅ luftmadrassen eftersom luften i madrassen kyler. Sedan skulle jag inte ställa hård/mjuklift alt liggvagnsinsatts direkt på tältgolvet. Utan lägg ett liggunderlag under.

• Trulls

hej! Har redan varit ure och tältat den här sommaren började redan i påskan(då var det minusgrader på natten) när yngsta dottern bara var 5½månad. Då hade vi en riktig babysovsäck(finns från ca 300) dom håller ju värmen bättre än en åkpåse och hon låg bara på ett tunt liggunderlag mellan mig och sin syster. Och hon var nästan genm svettig på morgonen. Men det man ska tänka på är att ha en sovsäck i rätt storlek annars blir det kallt och risken finns.och har faktiskt hänt för inte så längesen här i sverige att barne hamnar i botten på sovsåcken och inte kommer ut. vilket kan sluta i att barnet kvävs. Men jag tror inte det blir några problem. Vad gör ni t. ex. på vintern? då ligger ju barnen ute i vagnen och sover....det gäller bara att klä dom rätt....

• Villebusen

Fler tips är att om man har för stor sovsäck att knyta av den med ett rep eller spännband så den blir lagom.

Visst ligger barnen och sover ute på vinter men inte på natten då vi ligger och sover. Men alla gör ju som de vill och detta är min åsikt iaf. JAg tycker det är svårt att klä på min första lilla bäs så det blir lagom temperatur när hon dessutom har ärvt sin fars värme. Det är lättare att kolla temperatur på de när man själv är vaken.

Svar på tråden Tälta med bebis - tips?