• Anonym (krafsare)

    Dermatillomani (tvång att plocka på huden) - någon mer ?

    Finns det någon mer här som har Dermatillomani ? 
    Berätta gärna lite om hur det yttrar sig för er och om ni gått behandling/har några knep för att sluta! 

    (Dermatillomani är för er som inte vet ett tvång att plocka/krafsa/riva sönder huden på något sätt)

    Själv sitter jag ALLTID och river upp hud någonstans när jag blir stressad/frustrerad/rastlös. Händer varje dag... men jag försöker verkligen låta bli.
    Oftast river jag upp finnar/pormaskar längst upp i hårfästet där det inte märks så mycket, eller på halsen/nacken/ryggen ... Brukar även ha SJUKT svårt att inte krafsa sönder finnar i ansiktet (vilket leder till att jag bara får fler...) och brukar ofta sitta och klia upp hårbotten på mig själv... 

    Skulle vara intressant att höra om det är någon mer som har detta, behöver verkligen finna strategier som hjälper mig att sluta, för jag blir galen snart ...       

      

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-22 20:21
    ----------Uppdatering----------

    Woahh - jag trodde aldrig jag skulle få så många svar!! Verkar vara relativt vanligt att vara beroende av att plocka på huden!




    Detta är ett videoklipp jag precis kollat på - tycker denna tjej ger väldigt många bra tips för att sluta riva och plocka, speciellt i ansiktet!

    På youtube finns det många videor där det berättas om dermatillomani och hur man slutar, kanske hittar ni något som kan hjälpa er där ?

    Videon jag la ut länk till ovan har uppmuntrat mig att sluta iallafall, så jag ska verkligen verkligen ta tag i det nu!

  • Svar på tråden Dermatillomani (tvång att plocka på huden) - någon mer ?
  • Anonym (fingrar)

    Jag gillar "klippa" mina naglar med mina andra naglar. Gnider dessa mot varandra och drar bort överskottsnageln, sedan kommer jag till huden undernageln som jag gärna drar bort. Känns så skönt, dra den, ibland börjar jag blöda men gillar känslan. Sedan lägger jag sprit på, älskar denna svidande känsla på mina fingrar. Konstigt men ger mig en tillfredsställelse.

  • Anonym (krafsare)
    Anonym (fingrar) skrev 2012-07-22 18:24:41 följande:
    Jag gillar "klippa" mina naglar med mina andra naglar. Gnider dessa mot varandra och drar bort överskottsnageln, sedan kommer jag till huden undernageln som jag gärna drar bort. Känns så skönt, dra den, ibland börjar jag blöda men gillar känslan. Sedan lägger jag sprit på, älskar denna svidande känsla på mina fingrar. Konstigt men ger mig en tillfredsställelse.

    Ouch! Förstår den tillfredställande känslan, den får jag också när jag kliar bort en sårskorpa/pormask/hudflaga, men har aldrig hållit på med naglarna faktiskt ... det är typ ett känsligt område för mig.
    Gör du något för att undvika pillandet eller ser du det inte som ngt destruktivt ? 
  • IsDimma

    Jag skrev det här i en annan tråd för inte alls så längesen...  
    Jag lider av dermatillomani sen alltid tror jag. Jag minns att min mamma försökt få mig att sluta och då kan inte jag varit gammal. Men det har blivit värre med åren (är idag 27). Jag klöser dels bort varenda sårskorpa jag får, långt innan den är redo att ramla av, det gör ont och börjar blöda igen såklart, tar hur lång tid som helst innan mina sår läker och kroppen vittnar om det med stora ärr. Men har jag inga sår, vilket man ju sällan har som vuxen så klöser jag på alla finnar, pormaskar, små upphöjningar på överarmarna. Och allra värst för egen del är min hårbotten, där syns det ju inte att jag har sår - om man bortser från att håret ser risigt ut när det är som värst och att jag börjar få små kala fläckar bak nere mot nacken och bakom öronen.  
    Jag kan dessutom inte låta bli han jag bor med heller. Han åker på mina pillande fingrar och jag måste berömma hans tålamod! Han älskar iofs  när jag bara lite lätt pillar på honom men gillar kanske inte lika mycket när jag börjar klämma finnar, klösa sårskorpor ( och han har dessutom ett jobb där han mer eller mindre jämt har några sår på armar och ben), pilla upp kommande hårstrån på benen och rumpan osv.  
    Jag tror det finns ett arv, min mamma har tendenser hon med. Hon biter på sina nagelband och kläder på sina hälar - naglarna och nagelbanden har jag aldrig rört på mig själv. Och mina egna fötter låter jag bli men inte hans, hans fötter är jag gärna och drar i "lösa" flikar, inte alls så illa som synes här ovan och inte alls så som min mamma gör för hon får sår på sina hälar, det ger inte jag honom. 


    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Anonym (fingrar)
    Anonym (krafsare) skrev 2012-07-22 18:45:22 följande:
    Ouch! Förstår den tillfredställande känslan, den får jag också när jag kliar bort en sårskorpa/pormask/hudflaga, men har aldrig hållit på med naglarna faktiskt ... det är typ ett känsligt område för mig.
    Gör du något för att undvika pillandet eller ser du det inte som ngt destruktivt ? 
    Jag väljer att njuta Skrattande. Skadar ingen med mitt beteende och känner att det inte är något destruktivt.
  • Anonym (knäppt)

    men shitt - tråden om mitt liv... HUUUUUUUR blir man av med detta? jag bara kan inte låta bli, de är hemskt trots den 'tillfredsställelsen' ja får av att pilla bort sårskorpor, finnar, naglar, nagelband, hud, riva upp hårsäckar osv...

    de e helt sjukt och de ser förjävligt ut - va fan gör man?? känt mig väldigt ensam med det här.. =/ 

  • Anonym (fingrar)
    Anonym (knäppt) skrev 2012-07-22 18:54:04 följande:
    men shitt - tråden om mitt liv... HUUUUUUUR blir man av med detta? jag bara kan inte låta bli, de är hemskt trots den 'tillfredsställelsen' ja får av att pilla bort sårskorpor, finnar, naglar, nagelband, hud, riva upp hårsäckar osv...

    de e helt sjukt och de ser förjävligt ut - va fan gör man?? känt mig väldigt ensam med det här.. =/ 
    lägg på såren sprit som jag gör. Denna svidande känsla och obehag stoppar en ett tag. Sedan minskar man risken för infektioner.
  • Anonym

    Kan det vara det mon monologer av? Han drar bort sina naglar så jag behöver aldrig klippa fingernaglarNa sen river han nagelbanden så de blir infekterademed jämna mellan rum. Jag kämpar som attan för han ska sluta även läkarna och sjuksköterskorna som får öppna och släppa ut valet. Hur får man han att sluta han är 7 och har helt på i många år och jag blir så arg så men det blir det inte bättre av

  • IsDimma

    Kläder ska såklart vara klöser


    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-22 18:56:50 följande:
    Kan det vara det mon monologer av? Han drar bort sina naglar så jag behöver aldrig klippa fingernaglarNa sen river han nagelbanden så de blir infekterademed jämna mellan rum. Jag kämpar som attan för han ska sluta även läkarna och sjuksköterskorna som får öppna och släppa ut valet. Hur får man han att sluta han är 7 och har helt på i många år och jag blir så arg så men det blir det inte bättre av

    Min son ska det stå
  • Anonym (hehe)

    Njut av ert beroende istället! Det gör jag.

    Mitt tips är att skaffa en spegel med många gångers förstoring och att vara noga med hygienen.
    Tvätta hud och händer noggrant innan pillet, på med handsprit, pilla och tvätta händer och hud efteråt.
    Noggrant också att med att veta vilken hudtyp man har så att det inte blir fler pormaskar.

    I mitt nästa liv skulle jag bli hudterapeut! 

Svar på tråden Dermatillomani (tvång att plocka på huden) - någon mer ?