• Anonym

Listeria?!

I fredags åt jag en kebabtallrik som troligtvis inte var okej! Fick diarré knappt en timme efter att jag ätit den men bara vid ett tillfälle. Jag har inte mått illa och ingen feber. Jag är förstås jätteorolig för jag har ingen aning om vilka bakterier som kan ha funnits i maten! Jag vet att listeria och är jätteovanligt men det gör mig inte särskilt lugn... Jag kan fortfarande ha fått i mig listeriabakterier. Behöver jag ta blodprov så snabbt som möjligt eller kan det vänta till nästa möte hos barnmorska den 30/7?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Listeria?!
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Symtomen du beskriver låter inte som någon matförgiftning eftersom diarrén kom redan efter en timme. Symtom på listeria kommer vanligen efter 3 veckor. Symtom på andra maginfektioner kommer oftast när det gått 6-24 timmar. 

Tror inte alls att du behöver vara orolig för att du fått i dig något som varit skadligt för bebisen.

Mvh Jenny      

• Anonym
    Jenny Barnmorska skrev 2012-07-23 20:23:30 följande:
    Hej!

Symtomen du beskriver låter inte som någon matförgiftning eftersom diarrén kom redan efter en timme. Symtom på listeria kommer vanligen efter 3 veckor. Symtom på andra maginfektioner kommer oftast när det gått 6-24 timmar. 

Tror inte alls att du behöver vara orolig för att du fått i dig något som varit skadligt för bebisen.

Mvh Jenny      
    Okej, men däremot märkte jag att det var just kebaben som kom ut.... Men det gör ingen skillnad? Jag kan vara lugn?

Tack för svar!
  • Jenny Barnmorska

Ja symtomen startar inte efter en timme utan det tar längre tid. Skulle det vara så att du bli sjuk igen så kanske du skall ta och fundera över om det kan vara något. Du kan ju även ta upp det med din barnmorska när du kommer dit.

• Anonym
    Jenny Barnmorska skrev 2012-07-24 12:27:27 följande:
    Ja symtomen startar inte efter en timme utan det tar längre tid. Skulle det vara så att du bli sjuk igen så kanske du skall ta och fundera över om det kan vara något. Du kan ju även ta upp det med din barnmorska när du kommer dit.

Jag har nu fått diarré igen och även ont i höfter, bäcken och rumpan. Borde jag bli orolig nu?
  • Jenny Barnmorska

Det är svårt att veta om det hör ihop. Men vänd dig till din vårdcentral och be om att få komma och ta ett prov.

• Anonym
    Jenny Barnmorska skrev 2012-07-28 12:26:38 följande:
    Det är svårt att veta om det hör ihop. Men vänd dig till din vårdcentral och be om att få komma och ta ett prov.

Tänk om det hunnit sprida sig till fostret nu?!
  • Jenny Barnmorska

Som sagt jag tror inte att det är nått du behöver oroa dig för, men det är alltid bättre att vara på den säkra sidan. Diarré är vanligt under graviditeten så det kan vara det som du lider utav.

Svar på tråden Listeria?!