Anonym (Jag) skrev 2012-07-24 12:45:33 följande:
Ännu har jag inte kännt någonting! Bara lite trött efter ataraxen. Sov som en gudinna!
Va bra för dig att du har fått bra sömn!
Vad är det som gör att du undrar om ADHD? Är det något som du själv har funderat på eller som din läkare har tyckt att du behöver utredas för?
Det är många som har haft det jobbigt i hela livet, kämpat med skolan och jobb. Sen blir det för mycket och man får en depression eller bara går in i väggen. Senare förstår man att det är ADHD som har legat bakom allt under hela uppväxten och stressen som man helt enkelt inte klarar av att hantera längre.
Deprimerad man vem som helst bli men de med drag av eller oupptäckt tex ADHD är mer utsatta att drabbas av depression för att stressen bygger på allt och man är mindre stresstålig.
Det här spelar ju ingen roll i diagnos eller behandling, alla har rätt till behandling och rätt hjälp men med en ADHD-diagnos kan man lättare hitta strategier som funkar bättre för att hitta en fungerande vardag.
Man kan se de olika delarna som tårtbitar i helheten. Att kontrollera ångest och depression med medicin är en tårtbit, KBT en annan. Tekniska hjälpmedel som timstockar, veckoplaneringsschema eller Sigvart-tavla (
http://aspbladet.wordpress.com/2009/12/16/sigvart-dygnstavla/ ) gör att mycket i vardagen blir enklare, mindre stress och ångest så man har mer ork till annat.
Andra hjälpmedel som finns är tex bolltäcke eller kedjetäcke så man sover bättre och lättare kommer till ro, även dagtid så man kan stressa av och hämta krafter.
Att få en boendestödjare (kontakta soc) som hjälper till med planering och struktur så inte allt hopar sig eller man kommer efter med hushållssysslor och privatekonomin gör att man slipper en hel del stressmoment också.
Det allra viktigaste är att se över sina krav på sig själv och titta realistiskt på vad man vill ha med i sin vardag. Vad man verkligen klarar av och varför man gör en massa saker. De flesta "måsten" är inga riktiga måsten. För att "alla andra" kan och gör en massa saker behöver inte betyda att du också ska hinna med och klara av det.
Att ta hand om sig, äta rätt och lagom mycket motion är viktigt. Något som är bra för att orka med och lättare hantera stress är Omega. Det finns i fet fisk och bla i rapsolja. Annars så kan man ta Omegakapslar som kosttillskott. De jag tycker är bäst är Eye Q, MorEPA mini och PlusEPA. Eye Q och MorEPA mini innehåller Omega-3 och Omega-6, PlusEPA endast Omega-3 delen EPA, som är väldigt bra mot aggressioner. Man känner att man blir mycket klarare i huvudet och man kan tänka färdigt en tanke utan att det svävar omkring. Jag får mycket bättre tålamod Med PlusEPA.
Hur ser din vardag ut? Jobbar du? Har du familj? Finns det någon som stöttar dig? Du behöver inte skriva om du inte vill. Om du vill får du gärna inboxa mig.