• Anonym (Jag)

Frågor ang. Sertralin, adhd och KBT?

Imorgon börjar jag äta Sertralin, har även fått Atarax som jag ska ta första veckan. Jag skulle gärna läsa era historier med Sertralin? För jag antar att det är fler än jag som äter/ätit dessa. 

Undrar också om det finns någon här som utretts för adhd? Hur går det till och på vilka grunder misstänktes just adhd?

Sista frågan, KBT.. Någon som kan berätta hur det går till?

• Svar på tråden Frågor ang. Sertralin, adhd och KBT?
  • Anonym (linda)

Jag äter sertralin för en annan diagnos och tycker det fungerar bra.
    Dock mådde jag sämre ibörjan i ca 1 månad innan det började vända. Men det är jätte vanligt.
    Jag har ätit dom i 9 år nu.

KBT är en terapi form där du ska ändra ditt tänkande typ...svårt att förklara.
    Man rotar liksom inte i det förflutna utan försöker göra livet lättare att leva nu och hur du ska hantera svårigheter. 

• Anonym (Jag)

Hur pass dåligt mådde du i början? Min läkare sa att jag som max mår sämre en vecka. Men har läst mig till att det är upp till 4. Har ju en 6 månaders att ta hand om. 

• Anonym (linda)

Jag var djupt deprimerad och jag mådde sämre. Jag minns inte riktigt men jag va väl som en zombie....räkna med att må sämre 1 månad.

Jag hade en 4 månaders att ta hand om. Jag fixade det, för mannen jobbade.
    Men jag va ju knappt utanför dörren och ur sängen....men det gick. 

• Anonym (Jag)

Tack! Min sambo ska vara hemma nu nästan hela veckan men sen är han tillbaka på jobbet igen. Skönt att du klarade av en 4 månaders samtidigt, så ska säkert jag klara det med! Hur blev det när du blev bättre? 

• Anonym (linda)

Jag fick fel diagnos och det är först nu sedan i Mars som jag är betydligt bättre.
    Jag har äntligen fått rätt terapi, även fast det tog 8 år.

Blev sjuk för 9 år sedan. 

• Anonym (Jag)

Men oj :( Härligt att du mår bättre nu! Ibland är verkligen vården under all kritik, 8 år ska ingen behöva vänta!! 

• Anonym

Jag har både ätit setralin och atarax då jag var djupt deprimerad nov 06-08 ätit massa andra också.
    Man mådde klart sämre några veckor men ingen antidep har fungerat för mig, jag har bara fortsatt att må dåligt. Så jag äter inte medecin.

Medecin botar inte.
    Medecin tar inte bort problemet i ens mående.
    Kanske för en del, men inte för mig. 

• Anonym (psykvård)

jag har käkat sertralin, men det hjälpte inte mig i min depression. provade några olika antidepressiva. Tog även atarax. Ingenting hjälpte mig förrän jag gjorde förändringar i min livssituation. Jag tycker det är viktigt att man inte bara käkar antidepressiva utan har någon form av samtalskontakt. Mediciner är ett hjälpmedel men oftast inte hela lösningen. Man kan göra mycket själv också men man kan behöva stöttning i att hitta strategier för hur man kan hjälpa sig själv. Jag arbetar inom den psykiatriska vården och har sett många patienter bli bättre i din depression med hjälp av antidepressiva. 

• Anonym (Jag)

Jag kommer att påbörja KBT när det värsta i början har lagt sig. Vet inte om jag kommer bli bättre, men värt ett försök. KBT kommer förhoppningsvis hjälpa mig att tänka annorlunda, så jag kan ändra min livssituation lättare.

• Anonym (Jag)

Puffar lite..

• Anonym (Jag)

Och just det.. Hur snabbt kommer de första biverkningarna? Ska ta första tabletten ikväll.

• Anonym

Jag har aldrig behövt äta medicin förutom typ alvedon eller ppiller mm.
    Men min panikångest slog bara till en dag i januari från ingenstans.Säkert pga all stress.
    För en vecka sen började jag äta min första medicin sertralin eller vad den heter.
    Biverkningarna kom efter en timmeknappt.

Lite illamående,yrsel eller synrubbning.Jag började med en svag dos så jag mådde ok.Sjukt trött var jag så efter några dagar började jag ta den på kvällen istället,då känner jag inte biverkingar mycket alls och jag sover härligt.Plus att jag fick mycket ångest de första 3 dagarna.

Jag börjar känna att min hjärtklapping börjat avta en hel del.Äter bara en halv tablett,kanske jag ökar om ett tag för läkaren ville det men jag får se.Jag har inte lika mycket ångest.Känner av det bara efter en vecka att jag mår bättre.Jag hade aldrig klarat att börja med en stark dos direkt,jag bad läkaren om svag dos pga biverkningarna.        

• Anonym (Jag)

Jag ska ta en halv tablett de första 7 dagarna. Sen öka till 1 tablett.

• Anonym (Jag)

Första tabletten tagen. Känns nästan som man sitter och känner efter om man har fått några biverkningar... 

• Anonym (Jag)

Inga som helst känningar än. Har tagit en Atarax och nu blir det sängen. 

• Anonym (Jag)

Ännu har jag inte kännt någonting! Bara lite trött efter ataraxen. Sov som en gudinna!

• Little Ms Chatterbox
    Anonym (Jag) skrev 2012-07-24 12:45:33 följande:
    Ännu har jag inte kännt någonting! Bara lite trött efter ataraxen. Sov som en gudinna!
    Va bra för dig att du har fått bra sömn!
    Vad är det som gör att du undrar om ADHD? Är det något som du själv har funderat på eller som din läkare har tyckt att du behöver utredas för?

Det är många som har haft det jobbigt i hela livet, kämpat med skolan och jobb. Sen blir det för mycket och man får en depression eller bara går in i väggen. Senare förstår man att det är ADHD som har legat bakom allt under hela uppväxten och stressen som man helt enkelt inte klarar av att hantera längre.
    Deprimerad man vem som helst bli men de med drag av eller oupptäckt tex ADHD är mer utsatta att drabbas av depression för att stressen bygger på allt och man är mindre stresstålig. 
    Det här spelar ju ingen roll i diagnos eller behandling, alla har rätt till behandling och rätt hjälp men med en ADHD-diagnos kan man lättare hitta strategier som funkar bättre för att hitta en fungerande vardag.

Man kan se de olika delarna som tårtbitar i helheten. Att kontrollera ångest och depression med medicin är en tårtbit, KBT en annan. Tekniska hjälpmedel som timstockar, veckoplaneringsschema eller Sigvart-tavla (http://aspbladet.wordpress.com/2009/12/16/sigvart-dygnstavla/ ) gör att mycket i vardagen blir enklare, mindre stress och ångest så man har mer ork till annat.
    Andra hjälpmedel som finns är tex bolltäcke eller kedjetäcke så man sover bättre och lättare kommer till ro, även dagtid så man kan stressa av och hämta krafter. 
    Att få en boendestödjare (kontakta soc) som hjälper till med planering och struktur så inte allt hopar sig eller man kommer efter med hushållssysslor och privatekonomin gör att man slipper en hel del stressmoment också. 

Det allra viktigaste är att se över sina krav på sig själv och titta realistiskt på vad man vill ha med i sin vardag. Vad man verkligen klarar av och varför man gör en massa saker. De flesta "måsten" är inga riktiga måsten. För att "alla andra" kan och gör en massa saker behöver inte betyda att du också ska hinna med och klara av det. 

Att ta hand om sig, äta rätt och lagom mycket motion är viktigt. Något som är bra för att orka med och lättare hantera stress är Omega. Det finns i fet fisk och bla i rapsolja. Annars så kan man ta Omegakapslar som kosttillskott. De jag tycker är bäst är Eye Q, MorEPA mini och PlusEPA. Eye Q och MorEPA mini innehåller Omega-3 och Omega-6, PlusEPA endast Omega-3 delen EPA, som är väldigt bra mot aggressioner. Man känner att man blir mycket klarare i huvudet och man kan tänka färdigt en tanke utan att det svävar omkring. Jag får mycket bättre tålamod Med PlusEPA. 

Hur ser din vardag ut? Jobbar du? Har du familj? Finns det någon som stöttar dig? Du behöver inte skriva om du inte vill. Om du vill får du gärna inboxa mig. 
  • Anonym (Jag)

Jag har verkligen väntat på de värsta biverkningarna men ännu inte känt nånting. Får se om ett par dagar och när jag ska höja dosen om en vecka.

Min läkare tyckte jag skulle börja på Ktb, för att senare ev. utredas för ADHD.

Jag går mammaledig nu med en 6 månaders. Har tappat allt helt, och det gjorde jag redan innan jag blev gravid.l Har inte många vänner kvar, är mest hemma. Vilket är påfrestande för både mig och bebisen. Har min sambo som stöd, dock har han väldigt svårt att förstå mig :/ 

Efter mammaledigheten skulle jag gärna vilja jobba, men har försökt så många gånger att jag gett upp.  

Svar på tråden Frågor ang. Sertralin, adhd och KBT?