• Anonym (tjock och deppig)

Tjock och deppig. Hatar min kropp och mitt liv. Vill komma i form och behöver pepp.

Jag har under flera år samlat på mig en massa extrakilon (c:a 20-30), som nu förpestar min tillvaro. Jag hatar mitt utseende, vill aldrig vara med på bild, vill bara gråta när jag ser en spegel etc...Ändå har jag så svårt att rycka upp mig och komma i form.

Nu har det gått så långt att jag håller på att förstöra relationen med min pojkvän. Jag vill aldrig gå nånstans eller göra något, för att jag inte vill visa mig så han ska behöva skämmas över att ha en så ful flickvän. Han är världens snällaste och älskar mig ändå, men skulle nog gärna vilja att jag försökte komma i form.

Jag har dessutom så svårt för att gå ner i vikt. För ett par år sedan köpte jag gymkort och körde minst tre timslånga pass i veckan. Det hade inte nån som helst effekt på vikten eller midjemåttet. jag blev bara hungrigare av det. Gympa blir jag också hungrig av, och får lätt problem med mitt ena knä som jag skadade för många år sedan i en skidolycka.

Det enda som tycks hålla, är promenader. Det brukar jag se till att göra några gånger i veckan. Jag har slutat med godis och läsk. Äter lite chips ibland men aldrig mitt i veckan, och aldrig sent på kvällarna. Det som är svårast att hålla sig ifrån, är kaffebröd. Jag har otroligt svårt att avstå det. Dessutom äter jag för stora portioner mat. 

Jag har en kropp som tycks hålla stenhårt fast i varje kalori. Det är så tråkigt när jag lyckats vara stenhård mot mig själv i flera veckor, och det i princip inte märks. Kan någon peppa eller tipsa mig om något?      

• Svar på tråden Tjock och deppig. Hatar min kropp och mitt liv. Vill komma i form och behöver pepp.
  • Makrame

Testa shapeup - det enda som fungerat för mig! :)

• hönamor

Vi kan hjälpas åt. Jag har ca 20 kg kvar innan jag är nöjd. Har alltid varit nöjd med min kropp och kunnat stoppa i mig vad som helst. Nu 4 barn senare känner jag mig grotesk och jag går upp bara jag tittar på en chokladbit. Jag älskar oxå kakor o bullar o fikabröd. Och så har jag en sån där snäll man som bara ler o säger "jag älskar dig hur du än ser ut". Ingen press därifrån liksom (vilket iofs är få förunnat verkar det som). Men nu har JAG fått nog. JAG vill leva o se mina barnbarn. JAG vill inte dö om 10 år i en hjärtattack. JAG vill kunna leka med mina barn. Jag är aldrig med på bilder och de jag lägger ut på mig själv är tagna för länge sen eller i perspektiv där jag ser ok ut (enligt mig) 

Jag har börjat cykla. Jag sprang när jag var ung, tyckte det var skönt men det går inte nu.Får ont i knäna och har tuttar som skumpar upp i hakan oavsett sport-bh. Sen tänker jag ta upp boxningen igen. Alltså boxning som work-out. Det är rejält jobbigt för hela kroppen. 

Jag räknar mina kalorier innan jag äter dem och första tiden är seg men har man väl kommit igång är det lättare. Sen försöker jag kombinera med att äta mindre kolhydrater och mer grönsaker o frukt. Äter halva salladen när jag lagar mat för jag har tyvärr vant mig vid att småäta medan jag lagar (älskar det) och då är jag oxå lite mättare när jag sätter mig ner o ska äta. Sen har jag hört att det tar ca 20 min för hjärnan att fatta att man är mätt så efter maten brukar jag ta en stor kopp te. Den tar ungefär 20 min att dricka.

Sen har jag massa  knep som funkar för mig som gör att jag lurar mig själv. Jag handlar aldrig om jag inte ätit innan. Jag handlar helst tillsammans med nån annan för då skäms jag om jag köper snask o sånt. Sen köper jag ofta glass till barnen som lördagsgodis för jag gillar inte glass. Annars är risken stor att jag äter ur deras påsar när de lagt sig osv.. 

• hönamor

Använder appen shapeup, tycker den är toppen. Där lägger jag in allt jag äter

• Anonym

Har du testat LCHF? Kan nog vare en god ide om du har problem med sötsaker - kaffebröd.

Du behöver tänka långsiktigt - för resten av livet och inte enbart se på några veckor.Olika snabblösningar är inget att satsa på .Mår du så dålgit över din vikt kanske du ska be att få prata med en dietist.Motion i sig räcker inte för viktnedgång.Hoppas du hittar en väg som passar dig!  

• Anonym

Din pojkvän kanske inte alls skäms över ditt utseende utan tycker att du är jättefin. Det är ju inte så att alla killar tycker att en trådsmal tjej är det vackraste heller. Däremot kan jag tänka mig att det påverkar honom att du har så ont utav det att du inte vill gå ut och att du känner dig deppig. Försök att gå ner i vikt om det är det du vill men jag tycker framförallt att du ska jobba på ditt självförtroende. Jag tycker också att du och din pojkvän ska sätta er ner och prata ut om det här.

Makrame skrev 2012-07-22 20:22:03 följande:
    Testa shapeup - det enda som fungerat för mig! :)

hönamor skrev 2012-07-22 20:37:35 följande:
    Använder appen shapeup, tycker den är toppen. Där lägger jag in allt jag äter

Jag har ingen sån mobil där jag kan använda appar...bara en gammal nokia.
    hönamor skrev 2012-07-22 20:34:43 följande:
    Vi kan hjälpas åt. Jag har ca 20 kg kvar innan jag är nöjd. Har alltid varit nöjd med min kropp och kunnat stoppa i mig vad som helst. Nu 4 barn senare känner jag mig grotesk och jag går upp bara jag tittar på en chokladbit. Jag älskar oxå kakor o bullar o fikabröd. Och så har jag en sån där snäll man som bara ler o säger "jag älskar dig hur du än ser ut". Ingen press därifrån liksom (vilket iofs är få förunnat verkar det som). Men nu har JAG fått nog. JAG vill leva o se mina barnbarn. JAG vill inte dö om 10 år i en hjärtattack. JAG vill kunna leka med mina barn. Jag är aldrig med på bilder och de jag lägger ut på mig själv är tagna för länge sen eller i perspektiv där jag ser ok ut (enligt mig) 

Jag har börjat cykla. Jag sprang när jag var ung, tyckte det var skönt men det går inte nu.Får ont i knäna och har tuttar som skumpar upp i hakan oavsett sport-bh. Sen tänker jag ta upp boxningen igen. Alltså boxning som work-out. Det är rejält jobbigt för hela kroppen. 

Jag räknar mina kalorier innan jag äter dem och första tiden är seg men har man väl kommit igång är det lättare. Sen försöker jag kombinera med att äta mindre kolhydrater och mer grönsaker o frukt. Äter halva salladen när jag lagar mat för jag har tyvärr vant mig vid att småäta medan jag lagar (älskar det) och då är jag oxå lite mättare när jag sätter mig ner o ska äta. Sen har jag hört att det tar ca 20 min för hjärnan att fatta att man är mätt så efter maten brukar jag ta en stor kopp te. Den tar ungefär 20 min att dricka.

Sen har jag massa  knep som funkar för mig som gör att jag lurar mig själv. Jag handlar aldrig om jag inte ätit innan. Jag handlar helst tillsammans med nån annan för då skäms jag om jag köper snask o sånt. Sen köper jag ofta glass till barnen som lördagsgodis för jag gillar inte glass. Annars är risken stor att jag äter ur deras påsar när de lagt sig osv.. 
    Vi kan gärna stödja varandra. Jag brukar inte räkna kalorier dock, men däremot kolhydrater. Försöker undvika socker i möjligaste mån. jag brukar också "smaka av" ganska bra.ror dessvärre inte jag äter mindre sedan ändå, men jag får tänka på det.
    Anonym skrev 2012-07-22 21:01:54 följande:
    Har du testat LCHF? Kan nog vare en god ide om du har problem med sötsaker - kaffebröd.

Du behöver tänka långsiktigt - för resten av livet och inte enbart se på några veckor.Olika snabblösningar är inget att satsa på .Mår du så dålgit över din vikt kanske du ska be att få prata med en dietist.Motion i sig räcker inte för viktnedgång.Hoppas du hittar en väg som passar dig!  
    Jag har testat ett par gånger, och med ganska goda resultat också. Tyvärr orkar jag inte hänga i nån längre stund...och dessutom blev det lite krångligt att äta så på jobbet, eftersom jag får lagad mat där. jag försöker däremot utesluta socker så gott det går.
  • Makrame

Du kan använda shapeup från en dator. Sök på shapeup club. Så enkelt OCH det fungerar. Det är dessutom gratis! Lycka till! :)

• hönamor
    Anonym (tjock och deppig) skrev 2012-07-23 00:08:02 följande:
    Vi kan gärna stödja varandra. Jag brukar inte räkna kalorier dock, men däremot kolhydrater. Försöker undvika socker i möjligaste mån. jag brukar också "smaka av" ganska bra.ror dessvärre inte jag äter mindre sedan ändå, men jag får tänka på det.
    Jag räknade kalorier efter mitt första barn o har aldrig varit så hungrig i hela mitt liv. Men jag gick ner. Efter andra barnet hade jag inte ork o energi o vara hungrig typ så jag provade LCHF och var alltid mätt och gick ner i vikt. Denna gång passar det inte riktigt på nåt vis så jag kör en medelvariant. Jag tänker lite LCHF vad gällande ris, pasta o potatis och sötsaker så klart men håller lite koll på kalorierna oxå. Dessutom är det rätt mycket kalorier i ex pasta som är en stor svaghet hos mig så ju mindre kolhydrater desto mindre kalorier oxå. 

Jag tror att skillnaden från innan för mig var att jag insåg att jag faktiskt tog ganska stora portioner. Jag tyckte att det var väl inte så farligt, jag tog ju inte om - men jag lassade på som en galning typ. Det har jag insettsen jag började kolla kalorierna lite. Och det har varit svårt med det där suget som brukar komma efter maten då man nästan liksom går o rotar i skåpen på jakt efter något bara för att
  • Silversäl
    Anonym (tjock och deppig) skrev 2012-07-22 19:02:31 följande:
    Jag har under flera år samlat på mig en massa extrakilon (c:a 20-30), som nu förpestar min tillvaro. Jag hatar mitt utseende, vill aldrig vara med på bild, vill bara gråta när jag ser en spegel etc...Ändå har jag så svårt att rycka upp mig och komma i form.

Nu har det gått så långt att jag håller på att förstöra relationen med min pojkvän. Jag vill aldrig gå nånstans eller göra något, för att jag inte vill visa mig så han ska behöva skämmas över att ha en så ful flickvän. Han är världens snällaste och älskar mig ändå, men skulle nog gärna vilja att jag försökte komma i form.

Jag har dessutom så svårt för att gå ner i vikt. För ett par år sedan köpte jag gymkort och körde minst tre timslånga pass i veckan. Det hade inte nån som helst effekt på vikten eller midjemåttet. jag blev bara hungrigare av det. Gympa blir jag också hungrig av, och får lätt problem med mitt ena knä som jag skadade för många år sedan i en skidolycka.

Det enda som tycks hålla, är promenader. Det brukar jag se till att göra några gånger i veckan. Jag har slutat med godis och läsk. Äter lite chips ibland men aldrig mitt i veckan, och aldrig sent på kvällarna. Det som är svårast att hålla sig ifrån, är kaffebröd. Jag har otroligt svårt att avstå det. Dessutom äter jag för stora portioner mat. 

Jag har en kropp som tycks hålla stenhårt fast i varje kalori. Det är så tråkigt när jag lyckats vara stenhård mot mig själv i flera veckor, och det i princip inte märks. Kan någon peppa eller tipsa mig om något?      
    Hur många veckor tränade du 3 pass/vecka och vad tränade du?
    Visst kan man märka resultat på bara en vecka, men detta är för det första bara vatten som försvinner ur kroppen och för det andra så tar det längre tid för de flesta.
    Man borde hålla i minst en månad innan man förväntar sig att se några direkta förändringar på kroppen. och den behöver inte vara direkt stor. det värsta man kan göra är att förvänta sig att man kommer ha en helt ny kropp på ett par månader. det är som upplagt för att man ska bli missnöjd.
    se det ist som en livsstilsförändring, det är väl det som är tänkt? annars kommer du ju ivf gå upp alla kilon igen.
    har du ont i knät borde du inte belasta det, men det finns många träningsformer som inte gör det. jag tränar aktivt och får själv lätt ont i knäna om jag belastar dem för mkt. undviker helt enkelt sådan form av träning till stor del.

Självklart blir man hungrigare av att träna och anstränga kroppen. när den får jobba mer än vanligt varar den med att vilja ha mer energi än vanligt. då ska man såklart inte äta dubbelt så mkt av det man brukar äta utan fylla ut med exempelvis med sallad på tallriken.

Att gå promenader några gånger i veckan kommer tyvärr inte göra några under för din vikt. speciellt inte om du ligger på ett kaloriöverskott (äter mer än du gör av med = går upp i vikt).
    Låt säga att du ligger + - 0 varje dag utan undantag, alltså att alla de kalorier du äter gör din kropp också av med. och så går du en promenad på 1h 3 dagar i veckan vilket förbrukar totalt ungefär 1100kcal. detta innebär då ett kaloriunderskott på 1100kcal i veckan.. alltså 1100kcal som din kropp måste hämta från din fettvävnad (och till viss del även muskler).
    På ett år innebär ett totalt underskott på 57200 kcal per år. Detta skulle motsvara en minskning på ca 8kg på ett år. (7000kcal motsvarar ungefär 1kg kroppsfett).
    Detta är då alltså om du inte äter en kalori mer än att du går + - 0 varje dag. men då måste du såklart också ha koll på kalorierna.
    Det låter dock utifrån din TS som att du inte ligger på + - 0 utan stoppar i dig mer än vad du behöver.

Skriver detta exempel för att du kanske får ett hum om hur det fungerar och lite mer vad som krävs för att det ska hända grejer. du behöver vara stenhård mot dig själv i mer än bara några veckor.
    skulle du genomföra en förändring och ge dig fan på att bli hälsosam och må bra med dig själv så skulle du absolut kunna nå din målvikt på ett år. det är absolut inte omöjligt. jag tror bara att du måste sluta ursäkta dig själv och bestämma dig för vad du verkligen vill.
    Vill du ha kaffebrödet eller en kropp som mår bra och som du känner dig nöjd med?
    Och du behöver inte för alltid välja bort kaffebrödet heller.. bara hålla kosten balanserad.
    Jag käkar både godis, pizza, pommes osv. det finns ingen anledning att utesluta sånt helt och hållet om man inte vill, men man måste dock se till att väga upp eventuell dålig mat med bra mat så att slutsumman av kalorier ligger i balans med vad din kropp behöver.

Jag ger gärna fler tips och råd om du vill ha.
Svar på tråden Tjock och deppig. Hatar min kropp och mitt liv. Vill komma i form och behöver pepp.