Hur ska jag leva med chokladcystor på äggstocken?
För cirka 4 månader sedan när jag och min pojkvän hade sex fick vi direkt sluta pga en sån djävulsk smärta jag aldrig känt förut i hela mitt liv. Det gjorde så ont att jag bara låg ner och skrek och grät. Smärtan var där vänsta äggstocken sitter och i rumpan. Ambulansen kom men de trodde det bara var en ägglossning så de åkte igen. Smärtan gick över, men inte helt. Jag hade ont i magen konstant. Jag spydde och hade ont i dagar tills vi valde att åka in akut. Där träffade jag gyn som kollade med ultraljud och han berättade för mig att jag hade en cysta ( chokladcysta ) på vänster äggstock som spruckit så det hade kommit in blod i magen därav smärtan i magen efteråt och att jag hade spytt. Jag har alltid fått såna fruktansvärda smärtor när jag får mens så vi brukar få åka in akut vid mensen men det här var 10 gånger värre.
Gynekologen sa att en hormonspiral skulle passa mig för att få bort min mens helt och då skulle menssmärtorna försvinna och förhoppningsvis inte bilda mer cystor.
Jag satte in hormonspiralen för 4 månader sedan vilket var en mardröm, tog 40 hemska minuter!!
Under de här 4 månaderna jag har haft spiralen har jag inte haft någon mens alls men har fortfarande smärtor då och då. vid samlag tex.
Nu har jag börjat fått ont lite varje dag igen, och jag har börjat blöda.
Ringde sjukvårdsupplysningen som skickade mig direkt till akuten där jag fick träffa en annan gynekolog än han jag träffade första gången och hon gjorde ett ultraljud där hon kunde se att jag hade fått en till chokladcysta som var 5 centimeter.
Hon ifrågasatte också varför jag hade hormonspiral eftersom den kunde framkalla cystor??
Hon sa också att man inte gör någonting åt dem utan det är en "sjukdom" vissa kvinnor får och man får helt enkelt äta smärtstillande och vänta på att de spricker, man gör ingen operation eftersom det endå bildas nya.
Medans den första gynekologen jag träffade sa att blir den 5 centimeter och större opererar man bort dem.
Hon skrev ut diklofenak och sa att jag får komma tillbaka om 3 månader för o se om den är kvar.
Snälla hjälp mig någon!!! Jag har ont var och varannan dag så jag gråter och kan knappt vara med min pojkvän!! Vad ska jag göra? Hur ska jag göra? Ska jag bara leva med detta o ha såhär ont och bara vänta på att de spricker o bildas o spricker o bildas!?!?!? :'(