• Moa Li

Vikten av att rapa...

Hej

Jag fick en dotter för 4 veckor sedan. Min farmor frågade mig om det fortfarande är "viktigt att rapa" sina bebisar. Jag har ju också hört att när bebisen har ätit ska det rapas och vankas, gungas och klappas på rumpan. När hon frågade blev jag fundersam, för ingen barnmorska har pratat om vikten av att rapa efter amning.

Ikäll var det väldigt tydligt att min lilla tjej besväras av gaser. Hon tar i så hon blir stel som en pinne och grimaserar röd i ansiktet tills det brakar i blöjan. Han blir ledsen och börjar gråta mitt under amningen. Blir oftast nöjd efter att ha rapat eller fisit/bajsat. känns som gaserna ska ut, ena eller andra vägen.

Oftast vid 19-20-tiden hon blir ledsen...och nästan tokig... vid amning. 

Hur viktigt är det att rapa? Vad säger nya rön? Ska vi testa magdroppar på kvällarna?

• Svar på tråden Vikten av att rapa...
  • lyckligmama

jag tycker ni ska testa minifom (tror jag det heter, finns på apoteket), det är droppar som man ger bebisen antingen innan eller efter amning (kommer inte ihåg säkert, men står på flaskan). Det hjälpte våran dotter enormt.

Sen är det väldigt viktigt att rapa dom små, du kanske vet själv hur jobbigt det är om man har en rap som vägrar komma upp, det är ju riktigt obehagligt..

Så försök få henne att rapa efter varje måltid, och ta även minifom dropparna, dom går bara rakt igenom kroppen så det är absolut ingenting farligt! :)

Lycka till! :) 

• Jeff

Om det är viktigt eller ej beror på bebisen. Vår dotter svalde mycket luft i början och behövde få rapa så testa om det hjälper. Har BVC visat hur man ger magknipsmassage?

• fågelungarna

Jag har haft en bebis som bara vid enstaka tillfällen behövt rapa, och en som behövt det efter i princip varje amning. Ofta kan det vara att bebisen vill amma och amma och amma, tills de kräks. Och så till slut kommer det ett jätterap. Prova att rapa bebisen efter avslutad amning så visar det sig nog om din skrutt är en rapbebis...

• skogsvitter

Det som sägs rent generellt är att det inte är särskilt viktigt att aktivt försöka rapa bebisen, vissa bebisar kan man inte ens få att rapa hur mycket man än försöker och vissa behöver det inte. De som verkligen behöver rapa gör det även om man inte aktivt jobbar på att få fram rapen hela tiden. Det är väl i så fall de "nya rön" som rent allmänt gäller nu för tiden. Dessutom torde man ju märka om bebisen behöver rapa och då är det ju bara att kolla det. Men som det var förr, att man måste väcka bebisen för att rapa om bebisen somnat vid bröstet tex, eller att man absolut måste ta upp och rapa på nätterna efter nattamning, så är det absolut inte idag. Det är inte alls så strikta "regler" för det nu som det var förr.

• skogsvitter
    lyckligmama skrev 2012-07-22 20:26:58 följande:
    jag tycker ni ska testa minifom (tror jag det heter, finns på apoteket), det är droppar som man ger bebisen antingen innan eller efter amning (kommer inte ihåg säkert, men står på flaskan). Det hjälpte våran dotter enormt.

Sen är det väldigt viktigt att rapa dom små, du kanske vet själv hur jobbigt det är om man har en rap som vägrar komma upp, det är ju riktigt obehagligt..

Så försök få henne att rapa efter varje måltid, och ta även minifom dropparna, dom går bara rakt igenom kroppen så det är absolut ingenting farligt! :)

Lycka till! :) 
    Minifom har för det första ingen vetenskapligt bevisad effekt över huvudtaget utan fungerar möjligtvis som placebo men inte mer än så. För det andra så är parabenerna som finns i minifom i Sverige skadliga enligt modern forskning, och i andra länder (tex Norge) har man förbjudet just de parabenerna. I Sverige gjorde man tyvärr bedömningen att de får fortsätta vara kvar, dock avråds minifom av läkemedelsverket och om man absolut vill ge så ska man ge lägsta möjliga dos under kortast möjliga tid. Med andra ord helt tvärtemot vad vissa sköterskor på BVC hävdar, som påstår att man måste öka dosen till uppåt 40-50 droppar för att det ska "fungera". Rena vansinnet och kan ge bestående men hos spädbarnet!

www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2007/Inga-andrade-rekommendationer-for-Minifom/

"Det går dock inte att helt utesluta att det finns risker om spädbarn behandlas med höga doser under lång tid med vissa parabener, exempelvis sådan som ingår i Minifom. Spädbarn bör därför behandlas med lägsta möjliga dos under så kort tid som möjligt. "

De magdroppar som TS menar är antagligen Sempers magdroppar som ju heter just magdroppar. De har däremot bevisad effekt mot magont enligt ett flertal studier av olika slag. Och de är dessutom helt ofarliga
  • Moa Li

Tack för era svar. Ja, det är mycket man lär sig av de små, men så frustrerande när man inte förstår vad de vill "säga". Min bebis är så som ni skrev - vill amma och amma och amma tills hon kräks eller somnar. Hon är bara 4 veckor, så först nu jag börjar se ett "mönster" med att hon vill ha mer och mer... men anar att det är annat än mat hon vill ha. Hon blir liksom "tokig", arg och ledsen - gapar och  "pickar" med huvudet mot bröstet samtidigt som hon "stönar"/gråter. Det händer bara på kvällarna, vid sju- åttatiden. Oftast somnar hon, så hon är antagligen inte hungrig. Hon går upp i vikt som hon ska, så hon får inte förlite mat. Senaste dagarna har hon istället blivit "arg". Har gått en sväng med henne i lägenheten och har märkt att hon ofta rapar då. Därför jag börjat fundera på det min farmor frågade om "vikten att rapa". Idag hade jag bra med mjölk vid denna tiden så kan utesluta att hon får för lite mat. Idag blev hon helt röd i ansiktet och stel som en pinne när hon fick mat - hörde hur det brakade till i blöjan så antar att det är just gaser. Hon satt sedan i babysitter en stund och gungade, vilket verkar ha hjälpt till att skumpa undan gaserna.

Ska kolla med Sempers magdroppar och prata med BVC. Men rapa verkar hjälpa, så vi ska bli duktigare på det.

Tack för goda tips.  

• lyckligmama
    skogsvitter skrev 2012-07-22 21:02:42 följande:
    Minifom har för det första ingen vetenskapligt bevisad effekt över huvudtaget utan fungerar möjligtvis som placebo men inte mer än så. För det andra så är parabenerna som finns i minifom i Sverige skadliga enligt modern forskning, och i andra länder (tex Norge) har man förbjudet just de parabenerna. I Sverige gjorde man tyvärr bedömningen att de får fortsätta vara kvar, dock avråds minifom av läkemedelsverket och om man absolut vill ge så ska man ge lägsta möjliga dos under kortast möjliga tid. Med andra ord helt tvärtemot vad vissa sköterskor på BVC hävdar, som påstår att man måste öka dosen till uppåt 40-50 droppar för att det ska "fungera". Rena vansinnet och kan ge bestående men hos spädbarnet!

www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2007/Inga-andrade-rekommendationer-for-Minifom/

"Det går dock inte att helt utesluta att det finns risker om spädbarn behandlas med höga doser under lång tid med vissa parabener, exempelvis sådan som ingår i Minifom. Spädbarn bör därför behandlas med lägsta möjliga dos under så kort tid som möjligt. "

De magdroppar som TS menar är antagligen Sempers magdroppar som ju heter just magdroppar. De har däremot bevisad effekt mot magont enligt ett flertal studier av olika slag. Och de är dessutom helt ofarliga

Oj, det hade jag ingen aning om. Litade på våran bvc sköterska som absolut rekommenderade dom där dropparna.. Iallafall funkade dom jättebra på våran dotter :)
  • mikroE

På BB sa de att man märker om barnet behöver rapa. De flesta rapar eller fiser själva utan att man måste göra något men att vissa kan behöva att man vaggar dem och klappar lite i rumpan, antingen varje amning eller någon gång ibland. Min dotter rapar själv och är lite gnällig innan ibland men långt ifrån alltid. Vi brukar inte göra något speciellt annat än att bära runt henne, då kommer rapen själv. Att klappa henne i rumpan och vagga gör henne bara sur. Min svärmor tjatar om rapning men jag tar på mig de sållande öronen eftersom jag ser att hon inte behöver det mer än kanske var 50:e amning.

• leiapp

Vår son behövde mycket hjälp med att få ut gaser upp till han var kanske 8v. På kvällarna ammade vi en liten stund, sen bar hans pappa honom på underarmen med huvudet vid armbågen och höll med en eller två händer mellan hans ben (vet ni hur jag menar?) en stund, amma lite mera, bära lite mera etc etc tills det var godnatt. Han blev buren en stund efter han somnat också för att få ut mera gas Vid amning på nätterna var det superviktigt att rapa och det kunde ta en stund för all luft att komma upp. Gå med honom upprätt en stund var det bästa och stryka på ryggen. Gjorde man inte det rapade och spydde han i sängen och det vaknade han av.Jag tror också det var jättebra för hans mage att amma lite i taget. Vi bytte när han tjorvade i den enas famn  :)

Ännu nu när han är 6 månader måste man absolut rapa honom efter han ammat annars vaknar han av rapen efter en stund. Men nu går det bra att sitta med honom i famnen i upprätt läge och stryka lite på ryggen så kommer rapen efter några sek.

• Moa Li

Min dotter tar i och kämpar för att fisa/bajsa. Då blir hon arg.

Annars är hon väldigt glad av sig. Men just kvällarna vid 19-tiden är hon svår att förstå, blir ledsen och förbaskad när vi ammar och blir inte nöjd.

• leiapp
    Moa Li skrev 2012-07-24 11:18:14 följande:
    Min dotter tar i och kämpar för att fisa/bajsa. Då blir hon arg.

Annars är hon väldigt glad av sig. Men just kvällarna vid 19-tiden är hon svår att förstå, blir ledsen och förbaskad när vi ammar och blir inte nöjd.

Det var precis vid den tidpunkten på dagen som vi höll på och trixade också. När sonen var missnöjd vid bröstet bytte vi så pappan jobbade på gaserna och sen när han blev missnöjd hos pappade bytte vi tillbaka. Som tur var slapp han bli ledsen han bara visade att han inte var nöjd. På detta sätt klarade vi de första 8 v sedan vände det och på kvällarna hade vi en mestadels glad liten kille. Det blir bättre med det där kvällsköret så småningom men det var mycket gå gå gå. Och amma amma amma. Men magen är fortfarande känslig som sagt.
  • Gladskit

Jag hade aldrig klarat av första tiden utan Minifom!
    Vi överdoserade absolut inte utan gav den bara när den verkligen behövdes men för oss var det räddningen.
    Vår son kunde inte rapa själv. Vi försökte på alla möjliga sätt men varenda matning i början resulterade i kaskadspyor eller otroliga magknip. FIck tips om minifom och gav det innan matningen. Vilken skillnad!
    Så jag vill tro att det finns barn som behöver rapas.
    Likaväl som vissa bebisar mår utmärkt ändå, för min syster har två barn av tre varit såna som inte "behöver rapas" under eller efter amning.

Svar på tråden Vikten av att rapa...