• liiiiiina

Är det långt ifrån göteborgs tågstation till liseberg?

Jag ska åka till liseberg med några kompisar om en vecka, jag undrar om det är långt från  tågstation eller om man kan gå? Jag/vi har aldrig varit där så vi kommer nog inte hitta om det är en lång & krånglig väg. Så ja, går det isåfall bussar/spårvagn som går direkt till liseberg vid  tågstation? Vi ska bo på hotellet heden men det ligger väl bredvid liseberg så det lär vi väl hitta till när vi väl är i liseberg(?)

• Svar på tråden Är det långt ifrån göteborgs tågstation till liseberg?
  • PoppyLove

Pröva hitta.se och skriv in adresserna, så slipper du göra trådar om något man kan hitta snabbt själv.
    Är inte elak men dessa trådar stör mig... 

• Miss P71

Det finns smårvagn som går  direkt till Liseberg. Du/ni kan få all information när ni kommer ut på torget där alla spårvagnar går ifrån. Där finns ett litet hus där de e super hjälpsamma.. Hoppas att ni får det roligt op Liseberg..

• Miss P71
    PoppyLove skrev 2012-07-22 21:46:58 följande:
    Pröva hitta.se och skriv in adresserna, så slipper du göra trådar om något man kan hitta snabbt själv.

Man behöver ju inte svara på en tråd...Skrattande
  • liiiiiina
    PoppyLove skrev 2012-07-22 21:46:58 följande:
    Jao, men det är ju lite svårt när man inte vet adresserna. Du behöver ju faktiskt inte trycka på trådar som stör dig, forum är till för att fråga på.
    Miss P71 skrev 2012-07-22 21:47:22 följande:
    Det finns smårvagn som går  direkt till Liseberg. Du/ni kan få all information när ni kommer ut på torget där alla spårvagnar går ifrån. Där finns ett litet hus där de e super hjälpsamma.. Hoppas att ni får det roligt op Liseberg..
    Okej, tack!

• Lucy Pevensie

Ta spårvagnen/buss! Är en liten bit att gå och inte lätt att hitta om man inte känner till stan. Man kan gå av vid Korsvägen, dit går massor med bussar och spårvagnar och är precis vid Liseberg.

• Peggys

Om jag minns rätt finns det en hållplats som heter Liseberg station, sök det på sj.. Tror att det blir lättare att hitta till liseberg därifrån än från Göteborg c.

• Lena

Skippa Lisebergs station. Dit går bara pendeltåg.

• hekima

När ni är på stationen går ni mot "torget" där Clarion Post Hotel ligger..
    Där finns liksom en knutpunkt med massa spårvagnar.....

Det står nummer samt vart de ska på vagnarna
    Och vid varje hållplats vilken spårvagn som stannar just där samt så har hållplatserna typ en bokstav (A B C etc)...Vet det verkar krånglig så här men du fattar när du ser det...

Ta antingen 2:an  (Läge A)  mot  Mölndal och hoppa av Korsvägen...resan tar ca 2 minuter...

Eller  4an (Läge C) mot Mölndal..hoppa av Korsvägen....resan tar ca 11 minuter... 

http://www.vasttrafik.se/

Från Korsvägen ser du Liseberg

Annars är de flesta väldigt hjälpsamma så det är bara att fråga sig fram...

Hoppas ni får en riktigt trevlig dag Glad

• PoppyLove
    liiiiiina skrev 2012-07-22 21:52:30 följande:
    Jao, men det är ju lite svårt när man inte vet adresserna. Du behöver ju faktiskt inte trycka på trådar som stör dig, forum är till för att fråga på.
    Miss P71 skrev 2012-07-22 21:48:08 följande:
    Man behöver ju inte svara på en tråd...Skrattande
    Jag vet. Det var dumt, jag ber om ursäkt. Jag är väldigt bra på att agera först och tänka sen Skäms
  • Nyleve

Ni ska till Korsvägen, typ. Det är en bit att gå, ni kan ta spårvagn 2, 4, 5, 6 och 8 dit. Spårvagn 5 går dessutom till en hållplats (minns inte namnet) precis utanför Lisebergs stora ingång, en hållplats efter Korsvägen. Spårvagn 4 går till hållplatsen Getebergsäng som ligger precis utanför Lisebergs lilla ingång, även den en hållplats efter Korsvägen.
    Det är verkligen svårt att lyckas missa Liseberg, och om ni virrar bort er helt är det bara att fråga närmsta person om hjälp, 99% av alla i Göteborg vet var Liseberg ligger.

• hekima
    Nyleve skrev 2012-07-22 23:08:40 följande:
    Ni ska till Korsvägen, typ. Det är en bit att gå, ni kan ta spårvagn 2, 4, 5, 6 och 8 dit. Spårvagn 5 går dessutom till en hållplats (minns inte namnet) precis utanför Lisebergs stora ingång, en hållplats efter Korsvägen. Spårvagn 4 går till hållplatsen Getebergsäng som ligger precis utanför Lisebergs lilla ingång, även den en hållplats efter Korsvägen.
    Det är verkligen svårt att lyckas missa Liseberg, och om ni virrar bort er helt är det bara att fråga närmsta person om hjälp, 99% av alla i Göteborg vet var Liseberg ligger.
    5 och 8 utgår inte från centralstationen...5an går från Brunnsparken.... visserligen ett stenkast bort om man ids ta sig tvärs genom Nordstan    och stannar precis utanför Lisebergs entre..

8an är inte att tänka på om man ska åka från Centralen..den går inte ens i närheten

6 går visserligen från Centralen men från liksom baksidan och tar en himla omväg till Korsvägen

ps    Vill man passa på uppleva åka gammal antik spårvagn så finns även Lisebergslinjen från Centralen till Liseberg kom jag på 
  • markbon

Det första ni gör när ni kommer till Göteborg är att komma till oss i Västtrafiks butiker. Vi hjälper till med biljett till spårvagnarna och även hur ni kommer till hotellet vi ger ut en karta. Resa till Liseberg är lättast om man tar 2 an mot Mölndal och hoppar av vid Korsvägen. Mer info när ni kommer fram så besök oss inne på Göteborg C eller Drottningtorget ( var spårvagnarna går)

• markbon
    hekima skrev 2012-07-22 23:32:43 följande:
    5 och 8 utgår inte från centralstationen...5an går från Brunnsparken.... visserligen ett stenkast bort om man ids ta sig tvärs genom Nordstan    och stannar precis utanför Lisebergs entre..

8an är inte att tänka på om man ska åka från Centralen..den går inte ens i närheten

6 går visserligen från Centralen men från liksom baksidan och tar en himla omväg till Korsvägen

ps    Vill man passa på uppleva åka gammal antik spårvagn så finns även Lisebergslinjen från Centralen till Liseberg kom jag på 

6an kör inte från centralen. Den kör ifrån Nordstan och vidare till Brunnsparken. :)
  • taquine

Man kan gå ! Så ser du lite av vår fina stad, Drottningtorget, Brunnsparken, Kungsportsplatsen, Avenyn, och Korsvägen så vips är du vid Liseberg!Ha så kulSkrattande

Bryt inte ensam Bryt ihop
  • hekima
    markbon skrev 2012-07-23 00:03:42 följande:
    6an kör inte från centralen. Den kör ifrån Nordstan och vidare till Brunnsparken. :)
    Ah just det jag menade med 6an går baksidan  Centralen 
    men skulle kanske skippat nämna Centralen alls i samband 6an för att vara helt korrekt
    Även om avståndet mellan de båda hållplatserna är ungeär samma...från själva centrum av stationen sett :)

Dock kan vi säkert enas om att ta linje 6 till Liseberg inte riktigt är snabbaste och smidigaste vägen och inget att rekommendera Ts ? Glad
  • Nyleve
    hekima skrev 2012-07-22 23:32:43 följande:

Ja då, det är jag medveten om. Rabblade bara upp vilka som går dit, ibland när man är turist är det ju kul att gå lite också. Då kan det vara bra att veta vilka bussar/vagnar som går till ens "slutdestination".
  • amalie79

Gå in på västtrafiks hemsida eller ladda hem deras app, sen skriver du att du vill resa från Drottningtorget till Liseberg så har du svaret. Går mycket snabbare än att gå in på deras ställen på centralen, alltid massa folk före där!

• MrsMommy

Ska ni till Hotell Liseberg Heden först? I så fall är det närmare att ta 2an mot Mölndal men hoppa av vid Scandinavium, andra hållplatsen från centralen.

• markbon
    hekima skrev 2012-07-23 01:01:48 följande:
    Ah just det jag menade med 6an går baksidan  Centralen 

men skulle kanske skippat nämna Centralen alls i samband 6an för att vara helt korrekt

Även om avståndet mellan de båda hållplatserna är ungeär samma...från själva centrum av stationen sett :)

Dock kan vi säkert enas om att ta linje 6 till Liseberg inte riktigt är snabbaste och smidigaste vägen och inget att rekommendera Ts ? 

Jag hade inte velat ta 6an iallafall.

:)
Svar på tråden Är det långt ifrån göteborgs tågstation till liseberg?