• Anonym (ledsen)

Berätta för två småbarn och dela vårdnad och hitta boende HUR???

Jag och min sambo har efter 8a år nu valt att flytta i sär.
    Framför allt jag då jag mår väldigt dåligt psykist och väntar på adhd utredning osv. Har tyvärr även under dessa deprisioner dragit på mig en del skulder jag känner jag måste ta tag i innan det drabbar barnen. 

Men barnen är snart tre år och nyss fyllda fem år.
    HUR skall man berätta?? Jag märker redan nu på den äldsta att hon känner av det.
    Jag och barnens pappa är absolut inte ovänner utan detta beslut anser vi bägge två är bäst. Vi kommer fortfarande äta middag ihop ibland och göra grejer också.

Problemet är att det redan är så mycket nytt i barnens liv. I december flyttade vi pga av jobb. (dock blev jag uppsagd,,) men "sambon" jobbar kvar. Barnen fick nytt dagis. Vi hade hoppats på att flytt också skulle lösa mycket med det har det tyvärr inte.
    Det nya dagiset fungerade inte alls, så dom har gått ca 10-15timmar i veckan vissa veckor inget alls.
    Så nu till hösten skall dom även få nytt dagis igen.
    Jag har tänkt att flytta ut till min mammas sommarstuga om en och en halv vecka. Där känner barnens sig hemma och jag hoppas på att få tag i nån lägenhet hyffsat nära här innom två månader.
    Men hur förklarar man för barnen? Vad skall man ha koll på?

Det är inte direkt många som vet om det, vår familj och närmsta vänner. Har inte gått ut med något på typ Facebook eller så och det kommer vi nog typ aldrig göra..

Vi hoppas ju såklart på att kunna bli ihop igen, då vi älskar varandra. Bara att vi/jag inte orkar mer just nu.

Bör man ringa BUP om råd? Med tanke på att dottern visat tecken redan och hon haft en hemsk vår på det gamla dagiset och gråtit mkt över det?

Sen kommer man till boende, hur skall man göra? Jag vill helst ha barnen ca 2-3dagar i veckan tex sön.-tis då jag är rädd att mitt psyke inte klarar mer. Jag lider även av extrem kräkfobi. Så om barnen blir magsjuka hos mig dör jag..

men som sagt, HUR får vi barnen att förstå??? Att det inte är deras fel? Att vi älskar dom också??

• Svar på tråden Berätta för två småbarn och dela vårdnad och hitta boende HUR???
  • Anonym

Ni talar väl om för ungarna att ni älskar dem men att just nu kan ni föräldrar inte bo tillsammans som en familj. För kommer mamma eller pappa flytta och ni kommer bo med och kommer träffa den andra så mycket som möjligt. Gör det enkelt och svara på deras frågor. Bio för att ni ska flytta isär känns väldigt överdrivet

• Anonym

Vi berättade på så vis att vi tog upp exempel på barn på deras förskola t ex som hade separerade föräldrar och sedan sa vi:
    "ni vet ju att X ibland bor hos mamma och ibland hos pappa, så kommer vi också ha det framöver! Mamma och pappa älskar er massor men mamma jobbar ju i X-stad och pappa här i Y-stad, därför kommer vi inte bo tillsammans"

Vi valde att ta det i etapper. våra barn var som dina är nu.
    Först sa vi bara att vi skulle flytta och bo var och en för sig. Barnen var så små, de hade inga direkta frågor.
    Sedan undan för undan så kom lite frågor när vi väl flyttat "varför kan ni inte bo tillsammans?" Då sa vi bara "mamma och pappa är inte kära längre så därför kan vi inte flytta ihop igen och bo tillsammans"

Detta har funkat hur bra som helst eftersom det var svårt att förklara för så små barn mer avancerat. Vi valde även då att berätta hur barnen skulle bo och vart vi skulle bo. Vi berättade inte förrän vi hade boenden klara så vi kunde åka och visa vart vi skulle bo, nya förskolorna osv.
    Vi sa att "ni kommer bo mest hos mamma men hos pappa ibland" osv.

Det har aldrig varit nåt problem på nåt vis!

Svar på tråden Berätta för två småbarn och dela vårdnad och hitta boende HUR???