• Saniis

Skydda SGI- deltidsjobb + studier?

Jag jobbar 75 procent och fyller upp med föräldradagar för att skydda min SGI. Vi vill snart ha ett barn till, men är osäker på om f- dagarna kommer räcka enda tills nästa barn fötts. Hur gör jag då? Kan jag läsa nån kurs på distans på 25% och på så sett skydda sgin? Måste det vara en kurs på högskola? Hur funkar det med CSN? Måste jag ta lån eller räcker det med bidragsdelen?

• Svar på tråden Skydda SGI- deltidsjobb + studier?
  • pigglet

Det räcker med bidragsdelen. Och ja - det skyddar din sgi.
    (liiiite osäker på det där med högskola, men är ganska säker på att det ska funka med vilken skola som helst. En kompis läser på folkhögskola för att skydda sin sgi.) 

• CeeJay
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_for_dig_som_studerar,_ar_arbetslos,_har_sjuk-_eller_aktivitetsersattning/!ut/p/b1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwMHQ0sgg0sDDwtPSxd3SyN3M3cTYEKIoEKDHAARwM0_Y5mhgaehh4hhoF-TkEu3jD9eBQQsD9cPwqsBJ8L8JnhGGCEoQDDDX4e-bmp-gW5oREGmQHpAMA8QTU!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHNk41/

FÖRUT gällde faktiskt heltidsstuder som skydd och inte deltid men detta var länge sedan och jag är osäker på om detta har ändrats. Läs i länken och där tas studiestöd upp men ingenting om deltid/heltid. 
  • IsabelleLi

Jag har jobbat 50% och pluggat 50% med studiestöd (bidragsdelen) och fick då SGI-skydd. MEN måste man inte plugga minst 50% för att ha rätt till Studiemedel enligt CSNs regler?

• pigglet
    IsabelleLi skrev 2012-07-24 09:50:33 följande:
    MEN måste man inte plugga minst 50% för att ha rätt till Studiemedel enligt CSNs regler?
    Så kan det faktiskt vara.
  • Saniis

Tack för era svar! Får försöka kolla upp det här för att vara säker.

• tessise

Har du fått något svar från fk om detta? Är nämligen lite i samma sits, har precis börjat jobba efter min första föräldraledighet och är gravid igen. Har dessutom kommit in på en masterutbildning på 50% studietakt med tio träffar till hösten. Jag skulle vilja söka tjänstledigt dessa dagar men är rädd för att tappa sgi. Har dock blivit gravid innan ett år och nio månader så min fp blir ju densamma som förra gången, dock så vill jag ju ha en högre fp då jag kommer gå upp rätt mycket lön i augusti. Jag vill helst inte plugga med CSN så där kan jag ju inte fylla upp mina dagar, frågan är om min sgi blir högre vid nästa fp om jag jobbar 80% och pluggar 50% utan CSN men inom ett område som tillhör mitt yrke (för då har man vilande sgi om jag fattat det rätt) men att sgi sedan räknas ut på 100% tjänst med den lön som jag skulle haft då, eller?!?!

• pigglet
    tessise skrev 2012-07-28 13:17:41 följande:
    Har du fått något svar från fk om detta? Är nämligen lite i samma sits, har precis börjat jobba efter min första föräldraledighet och är gravid igen. Har dessutom kommit in på en masterutbildning på 50% studietakt med tio träffar till hösten. Jag skulle vilja söka tjänstledigt dessa dagar men är rädd för att tappa sgi. Har dock blivit gravid innan ett år och nio månader så min fp blir ju densamma som förra gången, dock så vill jag ju ha en högre fp då jag kommer gå upp rätt mycket lön i augusti. Jag vill helst inte plugga med CSN så där kan jag ju inte fylla upp mina dagar, frågan är om min sgi blir högre vid nästa fp om jag jobbar 80% och pluggar 50% utan CSN men inom ett område som tillhör mitt yrke (för då har man vilande sgi om jag fattat det rätt) men att sgi sedan räknas ut på 100% tjänst med den lön som jag skulle haft då, eller?!?!
    Studerar du inom ditt eget område så är det inga problem. Ring till fk och se till att din sgi-handläggare godkänner dina studier som att det är inom ditt eget område. Just under studierna blir din studietids-sgi samma som din 80% lön. När du slutar studera blir den åter på 100%.
    Under hela tiden ligger din fp kvar på 100%.

(Allt förutsatt att du skyddat din heltids-sgi ändå från barnets 1-årsdag förstås)   
Svar på tråden Skydda SGI- deltidsjobb + studier?