Är 27 år och aldrig haft ett jobb, misslyckad människa
Jag känner mig väldigt ledsen och misslyckad, så jag vill/behöver skriva av mig...
När jag var 12 år började jag må psykiskt dåligt och isolerade mig totalt i hemmet. Fick hjälp under flera år pga. min sociala fobi, men det resulterade i att jag inte gick klart skolan. Dvs. behandlingarna tog verkligen ALL tid. Högstadiet läste jag hemifrån, men gymnasiet läste jag aldrig för då bodde jag på behandlingshem. När jag var 20 diagnostiserades jag med Asperger, men det är inget som jag direkt känner igen mig själv i. När jag jämför mig med andra aspergare dvs. Inte ens min familj tror att jag har diagnosen.
Idag är jag 27 år och läser upp gymnasiet på distans. Valde distans eftersom jag inte trivs och/eller fungerar i grupp. Hemma eller med min familj är jag nog rätt normal och kan släppa loss, skämta, skratta, prata och vara som en normal människa är, men när det blir mycket folk (som i en klass) blir jag tyst, vet inte vad jag ska säga och/eller hur jag ska bete mig. Jag låser mig helt enkelt, får typ blackout om någon pratar med mig. Sen blir jag också osäker på mig själv och jämför mig de jag har omkring mig, känner mig misslyckad , ful, ointressant och usel och tappar all ork för flera dagar framöver.
Jag är hemskt dålig på att vara social med ”vem som helst”. Det krävs typ att jag är kär i personen eller att jag är fruktansvärt intresserad av denne (typ släkt). Ibland orkar jag inte alls, så distansstudier passar mig bäst. Men jag fasar inför framtiden och när gymnasiestudierna är klara. Vad ska det bli av mig liksom? Vad ska jag utbilda mig till? Jag är 27 år och har aldrig haft ett jobb, vilket ju är SJUUUUUKT misslyckat. All tid har gått åt till att överleva, ta mig uppåt, må bra, osv. Jag har bara drömmar om vad jag vill bli, men tror inte särskilt mycket på mig själv. Kan inte ens se mig själv som en arbetande person, och blir OERHÖRT ledsen över det eftersom jag är en familjeperson som vill bilda egen familj med min sambo, men gött att skaffa barn utan en framtid med jobb? Nä... Förstår inte ens hur jag ska orka vara hemifrån i flera timmar varje dag. Bara den tanken gör mig trött och gråtfärdig...
Jag läste en sjukvårdskurs nu i våras och hade bra resultat rent teoretiskt. Högsta betyg. Men misslyckades på min praktik. Klarade inte av de långa och oregelbundna arbetstiderna, jag kom aldrig in i personalgruppen och mådde dåligt när jag hörde hur de snackade skit om varandra på rasterna, och kunde inte hantera att patienter på avdelningen kränkte mig (typ svor åt mig, spottade och knuffade mig). Så jag hoppade av.
Fy fan... :'( Jag vill inte att min ”inkomst” ska vara bidrag. Jag vill kunna jobba och tjäna egna pengar, bilda familj och få göra livet rikare på alla sätt. Men hur sjutton tar man sig ut i världen när man är i min sist? Kan sitta hemma och planera hela livet, känna mig hoppfull och glad... Men när det ska förverkligas går jag sönder. Börjar känna mig deprimerad och har vänt på dygnet totalt. Gråter varje dag över hur misslyckad jag är och ångesten över mig själv resulterar i fysisk smärta. Jag är klar med gymnasiet nästa år, då är jag 28. Kommer jag in på universitet samma år är jag klar med studierna när jag är 31 och kan söka mitt första jobb. Bara att skriva det får mig att gråta.