• Anonym (kli)

Troligen löss, hur behandla enklast?

Så äckligt så jag dör. Har inte haft löss sedan barnsben vilket är typ 30 år sedan och nu tror jag att jag har det för det kliar så förbannat hela tiden, särskilt bakom öronen och i nacken. Jag ska såklart kolla men synen är inte den bästa så jag får se om jag ser något. Ska kolla dottern också såklart men risken är ju stor att vi båda har det i så fall.

Mina minnen från när jag var liten var ett typ av schampo som luktade starkt och sved som attan och som jag fick sova med över natten och sedan göra om proceduren efter några dagar/veckor. Jag hoppas och antar att utvecklingen gått framåt sedan dess? 

Så hur gör man enklast för att bli av med de små äckeldjuren? Vilka medel är bäst och vilket sätt är enklast? Antar att det vara är att riva ur alla sängkläder och tvätta i 60 grader? Något mer? 

Läste nu snabbt att det finns två typer av läkemedel, några medicintekniska och en annan grupp som var läkemedel? och några 

• Svar på tråden Troligen löss, hur behandla enklast?
  • Anonym (kli)

Ännu en fråga...Hur ser man skillnad på lusägg och mjäll? Kollade dottern nu och hon har en del vitt i hårbotten. För min del ser det precis ut som mjäll men lusägg eller lusäggsskal är ju också vita, så hur vet man. Något annat hittade jag inte.

Mina egna problem med kliandet skulle kunna vara så enkelt som att jag normalt har känslig hårbotten och oftast köper speciella schampon eftersom det annars lätt kliar och svider. Så svårt att kolla sig själv. Kammade med smaltandad kam över ett papper men såg inget särskilt.

• Agpreg96

Finns nå scampoo, de enklast. Man märker skillnad på mjäll och löss, lössägg är "hårdare"

• Mylla

Hej

Mina barn har haft löss och de syntes ganska bra mot vit bakgrund. De jag såg kröp ju omkring och var gråaktiga och 2-3 mm långa. Har du en riktig luskam? Det behövs för att kamma loss dem.

Mitt tips är att du kammar med en sån och ser om du har några, om om du har det gå till apoteket och jämför behandlingarna, kanske tala med personalen vilken som är skonsam. Det finns en som är som en olja som kväver lössen vet jag.

• Anonym (kli)
    Mylla skrev 2012-07-23 10:50:11 följande:
    Hej

Mina barn har haft löss och de syntes ganska bra mot vit bakgrund. De jag såg kröp ju omkring och var gråaktiga och 2-3 mm långa. Har du en riktig luskam? Det behövs för att kamma loss dem.

Mitt tips är att du kammar med en sån och ser om du har några, om om du har det gå till apoteket och jämför behandlingarna, kanske tala med personalen vilken som är skonsam. Det finns en som är som en olja som kväver lössen vet jag.
    Nej, jag har ingen riktig luskam men får väl köpa det. Tänkte bara göra allt i ett och köpa allt på en gång istället för att springa fram och tillbaka till apoteket . Läste om de där medlen med olja som kväver dem men läste dels att de inte fungerar så bra och dels så blir håret oljigt som f-n och man behöver tvätta ur det många gånger för att det inte ska se fett ut.
  • Anonym (lusen)

Vi fick löss hela familjen en gång, usch vad bökigt det var!
    Det enklaste sättet att ta reda på om det är löss är att kamma håret över ett vitt papper, jag fick en chock för jag var den siiiiista som nånsin skulle kunna ha löss, ha ha! 
    Köpte en lösning på apoteket och en luskam och sen sanerade vi alla sängkläder och handdukar och det var stenhård kontroll morgon och kväll. Kamma, kamma och kamma är mitt råd, det är absolut bästa botemedlet. Vi fick göra om kuren en gång innan vi blev av med det helt, men det är viktigt att man verkligen får bort dom så man får härda ut trots att håret ser fettigt och äckligt ut... 

• HäckHäxan
    Anonym (kli) skrev 2012-07-23 10:38:00 följande:
    Ännu en fråga...Hur ser man skillnad på lusägg och mjäll? Kollade dottern nu och hon har en del vitt i hårbotten. För min del ser det precis ut som mjäll men lusägg eller lusäggsskal är ju också vita, så hur vet man. Något annat hittade jag inte.

Mina egna problem med kliandet skulle kunna vara så enkelt som att jag normalt har känslig hårbotten och oftast köper speciella schampon eftersom det annars lätt kliar och svider. Så svårt att kolla sig själv. Kammade med smaltandad kam över ett papper men såg inget särskilt.
    Gnetter ( lusägg) sitter fast på hårstråt och de kan sitta hårt och inte vara så lätta att få av, mjäll lossnar ju rätt fort och kommer väl från hårbotten? Nå oftast vad jag fattat så sitter gnetterna runt en cm från hårroten så att de enklare kan dricka blodet från oss. Detta är ingen fakta jag kollat upp utan bara fått förklarad för mig.

Som någon skrev innan så syns de mot vitt papper, de är lite ovala, och tycker du nageln mot dom och mosar dom så känner man ett motstånd och de kan låta ett litet klick.

Jag minns som du också det där hemska medlet, jisses hela vår uppgång gick med medel och turbaner och stank jävlar i min låda *blä* Så jag hoppas för er skull verkligen att utvecklingen gått framåt.
    Knulla är absolut inte att tänka på!
  • HäckHäxan

Jag skulle lagt alla sängkläder i frysen innan jag tvättade dom, de mesta dör i en frys, så jag hade garderat mig med det, ner i påsar och in i fryser, hysterisk, näää absolut inte

• Anonym (kli)
    HäxanSurtant skrev 2012-07-23 11:45:17 följande:
    Gnetter ( lusägg) sitter fast på hårstråt och de kan sitta hårt och inte vara så lätta att få av, mjäll lossnar ju rätt fort och kommer väl från hårbotten? Nå oftast vad jag fattat så sitter gnetterna runt en cm från hårroten så att de enklare kan dricka blodet från oss. Detta är ingen fakta jag kollat upp utan bara fått förklarad för mig.

Som någon skrev innan så syns de mot vitt papper, de är lite ovala, och tycker du nageln mot dom och mosar dom så känner man ett motstånd och de kan låta ett litet klick.

Jag minns som du också det där hemska medlet, jisses hela vår uppgång gick med medel och turbaner och stank jävlar i min låda *blä* Så jag hoppas för er skull verkligen att utvecklingen gått framåt.
    Det på tösen verkar nog mer vara mjäll tycker jag. De är lösa och mer som flagor. Nu kammade jag förstås bara med en vanlig kam som iofs är väldigt tät men inget över huvud taget hamnade på pappret och tittar man i håret så är det som sagt mer som vita flagor som är lösa. Det är mest jag som har klåda och den kan som sagt bero på min övekränslighet i hårbotten. Kommer inget när jag kammar mig själv över papper heller.

Nåja, det får bli en tur till apoteket och inköp av luskam i alla fall så får jag se. Just nu ligger i alla fall alla handdukar och sängkläder i tvättmaskinen, jag har typ ockuperat hela tvättstugan och har 4 maskiner igång samtidigt  
  • Anonym (kli)

Jahapp, jag hittade två löss ikväll som fint kröp omkring på pappret(urk) Fy f-an vad äckligt. Fattar inte hur jag ska kunna sova inatt. Bara vetskapen om att det kryper omkring djur i mitt huvud får mig att vilja spy. I princip omöjligt att luskamma hela sig själv också.

Imorgon blir det iväg och hänga på dörren till apoteket när de öppnar. Frågan är vad jag ska köpa. Verkar vara de silikonbaserade som rekommenderas. Fanns 3 olika vad jag kunde se. Funderar på de där i sprayform som vara ska verka i en kvart. Frågan är hur flottigt håret ser ut efter det? Ska ju iväg på semester på torsdag och vill inte se ut som att jag inte tvättat håret på en månad liksom. Några erfarenheter? Funderar främst på Hedrin Once som tar död på både lössen och äggen. 

• HäckHäxan
    Anonym (kli) skrev 2012-07-23 22:43:56 följande:
    Jahapp, jag hittade två löss ikväll som fint kröp omkring på pappret(urk) Fy f-an vad äckligt. Fattar inte hur jag ska kunna sova inatt. Bara vetskapen om att det kryper omkring djur i mitt huvud får mig att vilja spy. I princip omöjligt att luskamma hela sig själv också.

Imorgon blir det iväg och hänga på dörren till apoteket när de öppnar. Frågan är vad jag ska köpa. Verkar vara de silikonbaserade som rekommenderas. Fanns 3 olika vad jag kunde se. Funderar på de där i sprayform som vara ska verka i en kvart. Frågan är hur flottigt håret ser ut efter det? Ska ju iväg på semester på torsdag och vill inte se ut som att jag inte tvättat håret på en månad liksom. Några erfarenheter? Funderar främst på Hedrin Once som tar död på både lössen och äggen. 
    Fråga på apoteket, de brukar ha bra koll eller iaf på vårt, väldigt hjälpsamma och kunniga. Jag vet inget om de medel man använder så jag kan inte rekommendera något alls.

Förstår dock din känsla av att vilja spy, jag blir illamående bara av att läsa lapparna på förskolan om att det går löss och mask osv Kräks
  • Anonym
    HäxanSurtant skrev 2012-07-27 12:24:10 följande:
    Fräckt och är det bara jag som tycker det är märkligt att apoteken inte har denna som alternativ???
    visst e det! den e toppen!!

inga produkter som går ut datum som schampoo, behöver bara batterier hemma :) 
  • Anonym (kli)
    Anonym skrev 2012-07-27 09:45:19 följande:
    www.kjell.com/Sok?query=luskam
    Ja, vi behandlade med Hedrin Once och det gick jättebra tyckte jag. Tydligen inte för nu en vecka senare är det fullt igen. Såg också den här elektriska nu, frågan är om den är bra? Såg en annan elektrisk också som var mycket dyrare men såg å andra sidan "bättre" ut, men jag vet inte.

Någon som provat elektrisk och tycker den är bra? Funderar på att köpa en sån på Kjell & co + gardera med att först göra en behandling med Linicin före eller efter, vad tros om det? 
Svar på tråden Troligen löss, hur behandla enklast?