• Moa Li

Hur genomföra en borgerlig namncermoni, med gammal dopklänning?

En helt onödig fråga egentligen, men vill ha lite tips. Min man har en jättefin virkad dopklänning i sin släkt som jag så gärna skulle vilja använda till min dotter. Vi gifte oss borgerligt, bed brudklänning och fin vigselcermoni, då ingen av oss är med i kyrkan. Nu planerar jag inför en namncermoni om några veckor.

Vår dotter har fått ett av sina namn från min mans farmor och ett av namnen från min mammas sida. Jag har skrivit om vår "resa" fram till att dottern kom till oss och om hur vi tänkt kring namnen. Jag funderar på att ha en namncermoni utomhus, med närmsta familjen, och att hon ska få ha dopklänningen då.

Men skulle gärna vilja ha en "dopförrättare" på samma sätt som man har en vigselförättare vid en vigsel. Mest för att det blir mer högtidligt och mer som en cermoni när någon utomstående står för själva talet/cermonin. Sedan blir det jordgubbstårtor och fotografering.

Har ni tips om "borgerligt dop"/namncermoni? Funderar på att plantera ett litet träd i skogen/skogstomt i sommarstugan, som vi kan titta på tillsammans med vår dotter när hon växer upp.

Hur har/hade ni gjort? Kan man be en vigselförrättare utföra en namncermoni också?

• Svar på tråden Hur genomföra en borgerlig namncermoni, med gammal dopklänning?
  • katalysator

Dopet har ju egentligen ingenting alls med namngivning att göra, så jag hade tyckt att det var lite konstigt med en dopklänning på en namngivningsceremoni. Lite som att ha en klassisk brudklänning för att fira en årsdag Tungan ute Däremot tycker jag att det låter superbra att ha en liten ceremoni för det och idén om att ha en förrättare gör det ju lite mer formellt än om någon av er föräldrar är den som håller i det. Det finns ju inget färdigt "format" för det, men med bra instruktioner kanske en vigselförrättare ställer upp om ni känner någon bra Skrattande Det ingår inte i deras jobb, men någon kanske tycker att det är en kul bisyssla.

Trädidén tycker jag är superfin, så kommer vi göra för våra barn också! 

• Pion82

Jag håller också precis på att planera en namnfest som ska äga rum om ca en månad. Tycker med att det är lite svårt att få ihop hur själva cermonin ska gå till. Vi ska inte ha någon stor fest utan vi ska själva hålla i allt och ha det hemma. 
    Vi ska börja med välkommst tal och förklara varför vi valt namngivning istället för dop. Sen berättar vi vad vår dotter ska heta, varför vi valt de namnen och vad de betyder. Därefter ska jag läsa en dikt för henne från oss. Sen välkomnar vi henne till världen och ge henne en gåva och en blommsterkrans på huvudet. Efter det blir det skål och sen vill vi ha någon som spelar gitarr och sjunger en sång för henne.
    Det är där vi kört fast lite. Tror vi hittat en som kan spela och sjunga men är inte säkra på låten vi valt. Tänkte ha "sweet child of mine" med Guns N Roses. Men om hon som ska spela inte kan den så måste det bli någon annan. Någon som har nått förslag?

Jag tycker dina förslag till namncermonin är jätte bra de också Moa Li, man kan ju göra precis hur man vill egentligen.     

• Moa Li

Egentligen vill jag döpa henne i kyrkan, men det får man inte göra om inte föräldrarna är med i kyrkan. Vilket jag förstår. Skulle vara så tråkigt om traditionen att bära den fina dopklänningen på pappans sida stannar nu, iom att vi valt borgelig sida istället för kristen.

• katalysator
    Moa Li skrev 2012-07-23 17:55:32 följande:
    Egentligen vill jag döpa henne i kyrkan, men det får man inte göra om inte föräldrarna är med i kyrkan. Vilket jag förstår. Skulle vara så tråkigt om traditionen att bära den fina dopklänningen på pappans sida stannar nu, iom att vi valt borgelig sida istället för kristen.
    Du menar att du vill döpa ditt barn, trots att ingen av er är kristna? Ja, det är ju ett lite annorlunda val och måste nog i så fall vänta tills hon är äldre och kan göra det valet oberoende av er. Det är ju lite ovanligt att ge sitt barn en annan religion än sin egen Glad Men om ni är kristna, och bara inte med i något samfund, så kanske du eller pappan kan låta döpa er tillsammans med barnet?
  • hallontryffel

Vill ni döpa i kyrkan kan ni göra det även om ingen av föräldrarna är med, men då kan det vara bra att vara medveten om att barnet i dopet blir medlem (i alla fall i svenska kyrkan). Dessutom kanske prästen ställer frågan varför ni vill att barnet skall döpas om ni själva inte är med, men omöjligt är det i alla fall inte.

Eftersom dopdräkten har en symbolik (den långa "klänningen" symboliserar tron som barnet "växer i") skulle jag nog inte använda den i en namngivningsceremoni, men så länge inte någon i mannens släkt motsäger sig det är det ju självklart upp till er!

• hallontryffel

Förresten, vill ni ha en namngivningsofficiant kan ni kolla med humanisterna, på en del håll erbjuder de detta. Kan tänka mig att det också kan finnas förslag på utformning av ceremoni på deras hemsida (förutsätter att en sådan finns).

• Moa Li

Ja, håller med om att det är rätt så knäppt. Men det är traditionen och gemenskapen jag vill "bevara", men har valt att gå ut kyrkan för att jag inte har någon egen kristen tro. Finns ingen tro i någon av min eller pappans släkt. antar att vi döptes av tradition.

Det blir nog bara jordgubbstårta med våra respektive föräldrar (gemensam liten fest i sommarstugan) och att vi planterar ett träd/att hon får ett träd som vi planterar hemma sedan. Eller någonstans där hon kommer vara när hon växer upp, där vi kan se det växa.

• Fija m 2 pojkar
    Moa Li skrev 2012-07-23 17:55:32 följande:
    Precis som Hallontryffel skriver är det fullt tillåtet att döpa sitt barn utan att själv vara medlem (man kan ju i princip tillhöra en annan kyrka). 

Dopklänningen är en ganska tydlig kristen symbol, där den vita färgen symboliserar renheten hos den döpte och längden att man växer i sin tro.

Lycka till med ert val. Glöm inte att om ni vill ge henne erbjudande om konfirmationsundervisning måste ni själva aktivt söka upp kyrkan, för är varken ni eller era barn medlemmar, försvinner ni ut Svenska kyrkans register.

/ Skånepräst 
  • Moa Li

I helgen ska vi ha en namnfest för vår dotter och vi har kommit fram till att vi ska göra såhär...  Jag och "pappa" ska baka somriga jordgubbstårtor. Hon kommer att få ett guldhjärta i kedja som "födelsegåva/dopgåva" och vi ska plantera en solros i en kruka (och flera utmed huset) som en "cermoni" för henne, som jag ska hålla vid liv och plantera nya solrosor tillsammans med henne kommande somrar. Hon var inte större än en solroskärna första gången vi såg henne på ultraljudet (14 mm) med ett litet pickande hjärta.  Kommer alltid minnas den dagen! Hon var mitt växande hopp.

Det får bli vårt alternativ till dop, då vi gifte oss borgerligt och inte är med i kyrkan, men ändå vill ha en liten fest. Jag ska skriva en litet dikt/berättelse till henne om hennes namn, varför vi valt dem och vad de betyder. Och att vi planterar ett frö som ska växa och bli stor, stark och vacker - precis som hon.

Vi har planerat för en vit sommarklänning med spets i "Madicken"-stil, så får se hur det blir med dopklänningen när vi kommer till farmor och farfar.

Tack för alla era tips och tankar. Det har hjälpt mig på vägen.

• Kaffegalningen

Vi hade en av kommunens vigselförrättare som officiant, dock fick vi betala hans arvode eftersom detta sköttes utanför kommunens regi.

Det var bra att ha någon lite utanför som tar det seriöst och gör det högtidligt. Då jag sett släktingar eller föräldrar hålla i det har det ibland (pga nervositet?) blivit lite raljerande nästan.

• Kaffegalningen

Råkade trycka iväg

På min sons ceremoni spelade en musiker Ikaros, faddern läste en dikt, officianten talade om vikten av att ha ett namn, varför vi valt namnet, hur många som hette så. Han tände ett ljus för barnet för att välkomna det in i familjens gemenskap (istället för kyrkans gemenskap som dopet står för). Han läste också en dikt samt talade om borgerliga dop. Vi avslutade med en gemensam sång: Idas sommarvisa.

En superfin ceremoni som ni kan göra så unik som ni vill

• Moa Li

Kaffegalningen: Ja, så jag hade tänkt. Nu blev det lite kort med tid, så får bli en enklare variant. Men bra, tycker jag, att det finns alternativ nu.

• Kaffegalningen

Har du någon van person i släkten kan du ju ta denna, eller en bekant. Min svärfar skulle kunna hålla i nästa för oss, han är så van vid att hålla tal och konferenser. Dock är vi lite sugen på att få vår vigselförrättare, får se när nästa barn kommer Så det behöver inte bli dåligt men det krävs någon duktig som klarar av det

• Moa Li

Jag har nu (dagen innan kl. 2 på natten) skrivit ett "brev" till vår lilla tjej som berättar vad hennes namn betyder, varför hon fått dem och varför vi valt de gåvor vi valt att ge henne.

Vi har köpt ett hjärta i guld och ett smyckesskrin i silver (med hennes namn ingraverat på) som vi fyllt med solrosfrön (!)

Alla som är med på namngivningsfesten får ta med sig solrosfrön ur skriner och plantera dem tillsammans med vår dotter. Jag har skrivit i brevet, som jag skrivit ut (och som jag tänkt läsa högt) att om vi sprar de nya fröna i solrosorna i höst och förvarar dem svalt under vintern så kan vi plantera nya solrosor och spara de fröna, så vi kan få dem att blomma varje sommar så länge som vi vill.

...jag har även skrivit att försa gången vi såg henne (på ultraljud i mammas mage) så var hon 14 mm stor. Liten som ett solrosfrö, men med ett stort pickande hjärta...

Vi har valt en vanlig vit sommarklänning. Vi ska fotografera henne med guldhjärtat under dagen. Hon får använda det så mycket hon vill, från och med att hon är så stor att hon själv kan välja det.

Vi kommer vara i en sommarstuga och jag och pappan ska baka tårtor med en stork som håller en bebis i et knyte i näbben. "Doptårta" och "doppresenter", men det blir ingen egentlig cermoni.

Så har vi valt. Hade jag haft mer tid hade jag letat på en "förrättare" som kunde "läsa" brevet och hålla i det hela. Men kommer bli en fin dag ändå. Bara närmsta familjen är bjudna.

Svar på tråden Hur genomföra en borgerlig namncermoni, med gammal dopklänning?