Hur genomföra en borgerlig namncermoni, med gammal dopklänning?
En helt onödig fråga egentligen, men vill ha lite tips. Min man har en jättefin virkad dopklänning i sin släkt som jag så gärna skulle vilja använda till min dotter. Vi gifte oss borgerligt, bed brudklänning och fin vigselcermoni, då ingen av oss är med i kyrkan. Nu planerar jag inför en namncermoni om några veckor.
Vår dotter har fått ett av sina namn från min mans farmor och ett av namnen från min mammas sida. Jag har skrivit om vår "resa" fram till att dottern kom till oss och om hur vi tänkt kring namnen. Jag funderar på att ha en namncermoni utomhus, med närmsta familjen, och att hon ska få ha dopklänningen då.
Men skulle gärna vilja ha en "dopförrättare" på samma sätt som man har en vigselförättare vid en vigsel. Mest för att det blir mer högtidligt och mer som en cermoni när någon utomstående står för själva talet/cermonin. Sedan blir det jordgubbstårtor och fotografering.
Har ni tips om "borgerligt dop"/namncermoni? Funderar på att plantera ett litet träd i skogen/skogstomt i sommarstugan, som vi kan titta på tillsammans med vår dotter när hon växer upp.
Hur har/hade ni gjort? Kan man be en vigselförrättare utföra en namncermoni också?