• Katt123

Träning vid FET

Gjorde IVF i Danmark i juni. Det tog inte. Fyra befruktade ägg till frysen och dessa ska jag nu i höst försöka med. När jag gjorde IVF och fick ägget insatt så frågade jag om träning och de sa då inga hopp och ingen pulshöjande träning fram till testdag. Eftersom jag är spinninginstruktör så fick jag alltså be andra ta mina pass då spinning i allra högsta grad är pulshöjande ;)

Frågan är om det är samma som gäller vid FET? Osäker på varför man inte rekommenderar pulshöjande träning så därför vet jag inte om det blir någon skillnad. 

J

• Svar på tråden Träning vid FET
  • Vickan I

Har gjort ET och flera FET och alltid fått höra att jag ska leva normalt, minus alkohol då, fram till TD. Gått privat i Sthlm.

• Katt123
    Vickan I skrev 2012-07-23 14:46:31 följande:
    Har gjort ET och flera FET och alltid fått höra att jag ska leva normalt, minus alkohol då, fram till TD. Gått privat i Sthlm.
    Okej så bra! Ska fråga kliniken också förstås men ville kolla hur andra gjort. Älskar ju verkligen att träna men vill inte riskera någonting!
  • Anonym (Också FET)

Anledningen att man inte ska hoppa vi IVF är främst att äggstockarna blir tunga och kan skadas (rotera).

Vet inte heller varför man inte får träna pulshöjande, det sa de inte till mig faktiskt utan de sa bara att man ska hålla sig till promenader och annat utan hopp. Men jag gissar att det har med alla hormonerna att göra.

Vid FET tar man (efter vad de har sagt till mig) inga mediciner, förutsatt att man har egen ÄL. FET innebär att ett befruktat ägg kommer in i livmodern vid den tidpunkt i cykeln då kroppen är mest mottaglig för det. Om man skulle vidta försiktighetsåtgärder vid FET, så skulle man behöva vidta samma åtgärder när man gör hemmaförsök, eller? Vi är oförklarligt barnlösa och det kan ju va befruktade ägg som kommer in i min livmoder varje månad, det vet vi inget om! Men man hör aldrig att man borde dra ner på träning för att bli gravid (undantag om man tränar så hårt att ÄL uteblir). Tvärtom, det är väl jättebra för kroppen med ökad blodgenomströmning!

Vi gör också FET i höst och jag kommer hålla upp med träning mellan ET och TD, men bara för att jag inte vågar något annat. Eftersom jag är vanlig motionär och inte jobbar med det så är det ingen uppoffring direkt.

Svar på tråden Träning vid FET