Anledningen att man inte ska hoppa vi IVF är främst att äggstockarna blir tunga och kan skadas (rotera).
Vet inte heller varför man inte får träna pulshöjande, det sa de inte till mig faktiskt utan de sa bara att man ska hålla sig till promenader och annat utan hopp. Men jag gissar att det har med alla hormonerna att göra.
Vid FET tar man (efter vad de har sagt till mig) inga mediciner, förutsatt att man har egen ÄL. FET innebär att ett befruktat ägg kommer in i livmodern vid den tidpunkt i cykeln då kroppen är mest mottaglig för det. Om man skulle vidta försiktighetsåtgärder vid FET, så skulle man behöva vidta samma åtgärder när man gör hemmaförsök, eller? Vi är oförklarligt barnlösa och det kan ju va befruktade ägg som kommer in i min livmoder varje månad, det vet vi inget om! Men man hör aldrig att man borde dra ner på träning för att bli gravid (undantag om man tränar så hårt att ÄL uteblir). Tvärtom, det är väl jättebra för kroppen med ökad blodgenomströmning!
Vi gör också FET i höst och jag kommer hålla upp med träning mellan ET och TD, men bara för att jag inte vågar något annat. Eftersom jag är vanlig motionär och inte jobbar med det så är det ingen uppoffring direkt.