• sessan66

Vill jobba som barnmorska i Norge!!?? Hur gör jag?

Jag har norsk leg som sykeplejer sedan flera år,,, utbildat mig nu till barnmorska. Har fast jobb i sverige men vill jobba lite i norge,,,,ngn som kan tipsa mig lite hur jag gör? Detta med skattetaten etc, 
    kan jag påskynda ngt eller bara vänta in skattekortet och norska legitimationen?

Tack på förhand!   

• Svar på tråden Vill jobba som barnmorska i Norge!!?? Hur gör jag?
  • Guld Nougat

För det första måste du skaffa norsk autorisatjon som jordmor i Norge. Sedan måste du ha jobb och först när du har jobb kan du ansöka om skattekort och D-nr i Norge.

• Guld Nougat

Antar att du har sykepleier autorisasjon

• sessan66
    Solig ja jag har norsk leg som sykeplejer redan.

Vet att jag måste skaffa leg i norge MEN behöver jag gå ALLA steg igen (tänkte eftersom jag redan har id nr i norge, trodde det kunde bå enklare denna gång typ)

• Ebba Caroline

Jag tror Guld Nougat syftar på att det heter sykepleier och inte sykeplejer i Norge... Nej, du behöver inte skaffa nytt D-nr eftersom du redan har ett. Så enda du behöver att göra efter att du fått norsk jordmor autorisation är att skaffa jobb och registrera dig på skatteetaten i staden där du jobbar för att få skattekort.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
Svar på tråden Vill jobba som barnmorska i Norge!!?? Hur gör jag?