• Augustiblomman

"Sju sorters kakor" - kanelbullrecept!

Hej alla snälla människor!

Jag undrar om det finns nagon där ute som har kvar en liten bok som Ica gav ut för atminstone 15 ar sedan som hette "Sju sorters kakor" eller nagot i den stilen. Jag efterlyser kanelbullsreceptet som fanns i den boken!! Jag kommer ihag att det var hur enkelt som helst, och bullarna gjorde verkligen succé, bara man typ fördubblade mängden kardemumma. Busenkelt, jättegott, har provat hundra recept sedan dess men aldrig fatt till det sa där totalt sen jag tappade bort just detta... kunde det utantill i manga ar men nu är det puts väck ur min skalle. Jag hoppas verkligen pa att kunna finna det igen!!

• Svar på tråden "Sju sorters kakor" - kanelbullrecept!
  • Sommar2

Detta är receptet på vetebullar från Sju sortes kakor
    150g smör 
    5 dl mölk
    50g jäst
    ½ tsk salt
    1-1½dl socker
    1½tsk kardemummakärnor eller 2tsk malen kardemumma
    1,3 liter vetemjöl'

• Augustiblomman

Jag har inte en aning, LagomLangtNickname! Jag kommer ju inte ihag receptet.. skulle du kunna skriva av och dela med dig av receptet i nya boken? Aaaah vad lycklig jag blir!!

• Sommar2
    Sommar2 skrev 2012-07-23 19:50:24 följande:
    Detta är receptet på vetebullar från Sju sortes kakor
    150g smör 
    5 dl mölk
    50g jäst
    ½ tsk salt
    1-1½dl socker
    1½tsk kardemummakärnor eller 2tsk malen kardemumma
    1,3 liter vetemjöl'

min bok är från 1994
  • Augustiblomman

Gullungar, tack tack tack!! Jag visste inte att det fanns flera upplagor av boken, men jag kommer tydligt ihag att  att det var ett kanelbullsrecept i sig och inte vetebullsrecept. Ända känns det bekant, Sommar2...

• stingrocka

I min bok finns det inte kanelbullar, däremot kanelsnurror, kardemmummabullar och vetebröd..

• stingrocka

Kanelsnurror.

75-100gr smör eller marg.

1dl socker

2tsk kanel

Grundreceptet ; 150gr marg. eller smör.

5dl mjölk

50gr jäst

1/2tsk salt

1-1 1/2dl socker

1 1/2tsk kardemumma

Penslas med ägg

Strösocker och hackad sötmandel!

• Sommar2
    Augustiblomman skrev 2012-07-23 19:53:54 följande:
    Gullungar, tack tack tack!! Jag visste inte att det fanns flera upplagor av boken, men jag kommer tydligt ihag att  att det var ett kanelbullsrecept i sig och inte vetebullsrecept. Ända känns det bekant, Sommar2...
    Vad bra att du känner igen det, det står Vetebullar( grunddeg) och sen står det Snurror, som då är kanelbullar, snäckor som är kardemmumabullar, släta bullar och vegabullar och alla utgår från samma deg, 
Svar på tråden "Sju sorters kakor" - kanelbullrecept!