• FruSen

Vilka skor till Zumba?

Jag tänkte damma av zumbaskivorna här hemma men jag har inga skor!
    Ni som Zumbar - vad har ni för skor? Läste att dansskor ska vara bäst, men vad är en danssko? Jag har aldrig i mitt liv tränat så jag vet inte vad som är löparskor/dansskor/aerobicsskor osv osv osv?

• Svar på tråden Vilka skor till Zumba?
  • FruSen
    lotus01 skrev 2012-07-23 21:25:03 följande:
    Kör barfota!
    Tycker inte alls om att vara barfota, har provat det.
  • nötis77

Vanliga träningskor har jag haft när jag gått på Zumba-pass. Bara någon enstaka som haft danskor, de mesta haft lätta träningskor (gympaskor) på sig. Där jag träna får vi inte vara barfota, bli rätt halt då. 

Hänger på vilket underlag du har hemma och vad som känns bäst för dig. 

• murcia

Dansar salsa annars, och brukar har mina danssneakers när jag tar fram zumba-skivorna. Tycker inte de är ideala så jag är med nyfiken på tips.

Barfota funkar inte för mig heller, har haft lite hälsporrekänning och varit drabbad av det tidigare så blir jag rädd.

• Brysigom

Halvgammal tråd men jag svarar ändå... :)

Barfota rekomenderar jag inte, sitter själv just nu med en skadad fot, har gjort nåt konstigt med hälsenan när jag gjort aerobics och zumba här hemma så nu kan jag knappt gå nerför trappor.. :(

Jag skulle rekomendera en sko som inte har allför mycket grepp mot underlaget, inte en löparsko, utan nåt som är lite "plattare", inte så djupa räfflor under om du förstår vad jag menar? När man dansar Zumba så vrider man ju ganska mycket på fötterna i olika steg, t.ex. när man snurrar osv, och om skorna har för bra grepp då så är det lätt att man gör illa knäna istället...

• Nelsonbaby

Jag vill rekommendera dansskor! Eftersom det är mycket vridningar i zumba är det lätt att knäna tar stryk om det är för mycket grepp, som Brysigom skrivit :) Tycker själv att det är ett måste med skor med riktig danssula när jag går på zumba!!

En nya sida är www.fitnesskor.se Där finns skor som passar perfekt till zumba och annan dansträning. Det finns även speciella band som träs på vanliga löparskor och träningsskor om man inte vill köpa ett par skor till :)

Svar på tråden Vilka skor till Zumba?