• Anonym (undrar)

Lchf kost fast att man äter lite kolhydrater

Har undrat över en sak ett tag. Om man äter tex grovt egenbakat bröd så som jag gör,
    men försöker undvika onödiga kolhydrater annars tex pasta,ris,potatis m.m.

äter små portioner och bra med sallad och äter även frukt.

Kan man då inte följa vissa utav recepten som lchf:are följer?

tex provade jag att göra en ostkaka som mest innehöll keso men även lite grädde och mandelmjöl.

Kan jag inte tex äta en portion av det till middag? Det innehåller ju bra med protein. Mandelmjölet är
    väl inte farligt? Och grädden blir ju inte så mycket av då man tar en bit utav hela kakan? Äter annars inte fet mat.

O andra recept som man kan byta ut vanligt mjöl m.m. med mandelmjöl,keso,grädde fast inte överdriva mängden grädde om dagen förståss.?

Vet att tex ostkakan innehåller kolhydrater då keson,grädden,mandelmjölet innehåller lite kolhydrater men ändå? Bättre än att äta en portion makaroner och köttbullar väl?                 

• Svar på tråden Lchf kost fast att man äter lite kolhydrater
  • Anonym

Du får äta precis vad du vill

• Anonym (x)

LCHF betyder low carb high fat. Alltså inte att man ska äta noll kolhydrater. Så om du minskar ner ordentligt på kolhydraterna så äter du din variant av LCHF.

• Anonym

LCHF innebär att man äter extremt lite kolhydrater. Frukt funkar bara undantagsvis in i dieten och i kombination med grovt bröd blir det för mycket kolhydrater.

Det TS äter är snarare GI; dvs grovt bröd och frukt är okej. I LCHF håller man sig till specialbröd och grönsaker istället.

• Anonym (undrar)

Men tror ni att man blir tjock av att göra vissa saker av lchf:s recept då menar jag. Då man använder grädde och mandelmjölet tex? För keso ska väl vara bra att äta? Så vill ju försöka minska kolhydraterna lite mer. Visst borde skippa mitt bröd då men är dålig på att göra mat till mig själv och äta den.

Vill ju ändå försöka bli lite mindre men kommer inte kunna följa lchfs diet fullt ut.

Är det så att de sista kg är som svårast? De som sitter på magen? 

Äter väl alldeles för lite för tillfället så vaknar mitt i natten jätte hungrig :(      

• MammaPlus

Det är mängden av det du äter som är av "vikt". Sedan vad det är, spelar mindre roll.
    Däremot att äta ensidig kost, som LCHF innebär, är inte så sunt. Ät blandad kost, rör på dig och njut av att leva. Då mår man som bäst.

• MsM84

Alltså, det finns inget magiskt i LCHF som innebär att man går ner i vikt/står stilla trots mycket grädde. Det handlar helt om att fett mättar bra så man behöver inte äta så mycket, speciellt i relation till kolhydrater som man kan äta rätt stora mängder av. 

Självklart kan du göra LCHF recept och äta, även tillsammans med bröd eller liknande. Dock bör du tänka på hur stor mängd du äter.  

• Kattdamen
    MammaPlus skrev 2012-07-24 02:45:41 följande:
    Det är mängden av det du äter som är av "vikt". Sedan vad det är, spelar mindre roll.
    Däremot att äta ensidig kost, som LCHF innebär, är inte så sunt. Ät blandad kost, rör på dig och njut av att leva. Då mår man som bäst.
    Men sluta nu, det är inte ensidigt att äta lchf. Bara för man inte käkar potatis för det mesta betyder inte det att maten är ensidig.
    En kopp te, tack.
  • Gladskit

Självklart kan du använda dig av LCHF-recept!
    När det gäller att baka med mandelmjöl så är väl det ett jättebra alternativ, det enda du gör är ju att du byter ut mjölet. Jag bakar mycket, ibland enligt vanliga recept, ibland försöker jag byta ut de ingredienser som går att byta ut.

Det du får vara uppmärksam på är att det inte blir för mycket energiprocent i fett jämfört med kolhydraterna, för då lär man börja gå upp i vikt.  Nu tror jag inte det är någon fara för dig för du verkar ha dragit ner på kolhydraterna redan. Men det är väl den enda risk som finns annars.

Jag kör LCHF och lagar även pasta/potatis som tillbehör ibland även om jag inte äter det själv. Det funkar dock för min man eftersom han har ett väldigt fysiskt jobb så han kan äta LCHF-maten och kolhydraterna utan att öka i vikt.

• Lolers

Jag o min sambo äter lite kolhydrater. Ingen pasta, ris, potatis. Äter inte mycket godis, chip o sånt heller. Däremot äter vi grovt bröd o ibland även rotfrukter som innehåller kolhydrater. Jag tycker aubergine, zucchini, broccoli är bra alternativ istället för pastan o riset. Varierar oss mellan kött, kyckling o fisk. Lite goda såser till Bytt ut den söta frukostyoghurten till naturell som vi smaksätter med bär. Tror inte att det är bra att utesluta kolhydrater helt o värka i sig fett. Sambon har gått ner massor o jag har inte problem med ballongmage längre

• Hillbillie

Poängen med lchf är att äta så lite kolhydrater att kroppen använder fett som bränsle istället, och i så fall gör det inget att man äter mer fett.
    Men om du kombinerar fett och för mycket kolhydrater, så blir det rena sumobrottardieten istället , så håll lite koll på nivåerna. Äter du inte så mycket fett, så är det ingen fara, men då är det kanske inte direkt lchf. Fast det är ju egentligen struntsamma vad du kallar det, så länge det fungerar som du tänkt.

• Anonym (undrar)

okej men då vet jag, ska prova iallafall att äta lite enligt vissa lchf recept.
    äter verkligen inga mängder mat. dessvärre mycket fil för tillfället och mitt bröd. Men det är kanske inte bra att byta ut lunchen mot en liten bit lchf ostkaka? tänkte det ger ju mig mycket protein? Äter annars inte mycket fet mat eller grädde. Förutom all fil då.

frukosten är en tallrik filmjölk

frukt ibland som mellanmål

lunch
    en grovmacka som jag delar i två delar och fyller med skinka,sallad,grönsaker så den blir riktigt mättande         

ibland en frukt eller tex lite keso m.m igår tog jag en liten bit lchf ostkaka efter 30min löpning.

middar har blivit en tallrik fil med lite musli och samma macka som lunchen
    ibland ett äpple på kvällen
    men äter givetvis riktig mat någongång på veckan tex kött med sallad.

är ibland hungrig mer på kvällen/natten men det är ju för att jag får i mig för lite

försöker dricka mycket vatten.          

Rör på mig gör jag, springer 1 timme varje dag på löpbandet, + är ute och går med vagnen 1 timme knappt varannan dag håller igång i hemmet, gör plankan lite styrketräning med vikter.

Men ändå förblir magen densamma så därför måste jag prova mig fram med maten,men blir som sagt enkel mat då jag inte är så sugen på riktig mat..         

låren har blivit finare med hjälp av löpningen men känner att magen behöver dra ihopa sig mera men antar att det tar tid .

Svar på tråden Lchf kost fast att man äter lite kolhydrater